Mallorca i februar

Dette er første gang jeg tilbringer vinterferien på Mallorca. Skal lett innrømme at jeg var litt skeptisk da planen ble lagt. For hvem reiser vel til Mallorca i februar? Er jo så mye bedre med Gran Canaria, eller hva? Spesielt med tanke på at jeg har familien med på tur. Vil ikke de ha sol, varme og strandliv?

img_0570
Verken biler eller syklister i sikte. Jeg har øya for meg selv!

Først og fremst trening

Nå er det ikke strand og sommer som frister for min del. Selv om det jo alltid er stas å kunne trene ute i varmen. For meg var det viktig å reise til Mallorca fordi treneren min bor her ti måneder i året. Å møtes ansikt til ansikt har stor verdi, spesielt siden vi har jobbet sammen så kort tid.

Skulle det bli kaldt så ville jo det være god Norseman-trening! Finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Og ja, alt av høst- og vårtøy for sykkel ble med i kofferten…

Som ventet måtte det litt overtaling til for å få familien med på laget. Vi så jo for oss at det ville bli kaldt, ustabilt vær og lite å finne på for Kristian og Magnus mens jeg var på trening.

img_0512
Jeg bruker lue mellom øktene og om kvelden, men gutta synes det er godt og varmt.

Heldigvis tok vi feil!

Mallorca har til de grader overrasket oss. Vi ser temperaturer på dagtid mellom 15 og 20 grader i sola, men den dropper ned i åtte om natten. Kan ikke sammenlignes med Gran Canaria, men jeg har syklet kort-kort ved et par anledninger allerede. Og varmere skal det bli. Uansett – med løse knær og ermer, en vest og en buff så er jeg godt sikret. Pluss at jeg sykler med et pannebånd over ørene hver dag. Jeg gidder rett og slett ikke ta sjansen på å bli syk.

img_0565
Syklet uten løse ermer og knær, men hanskene og pannebåndet var på.

At vi leide bil var en liten genistrek. Det gjør at gutta er mobile og kommer seg rundt dit de ønsker. De får sett mer av øya, siden strandlivet ikke frister. Det er tross alt ikke mer enn 12 grader i sjøen og stranden er full av tang (den renses hver vår så den skal se fin ut til turistsesongen). Vi har også med rulleskøyter til mini, og vi har leid sykkel til ham. På den måten holder han fint følge når jeg og Kristian løper. Aktiv ferie for liten og stor!

img_4791
Det var visst litt kaldt ute på Cap de Formentor, men ikke verre enn at smilene satt løst.

Når sant skal sies så trives verken Kristian eller Magnus når det er varmt, og så lenge de kan gå i shorts og t-skjorte (med en hettejakke i reserve) er de rimelig happy. En følelse av vår er alt de trenger!

Vår egen øy

Best av alt? Det er jo nesten ingen andre på øya nå! Vi har den nærmest for oss selv. Det er lite biltrafikk, få syklister og rett og slett veldig god plass. Tror jeg traff på maks 10 syklister da jeg syklet firetimers tur.

Det er ingen kø for å besøke severdigheter, gjøre aktiviteter som å spille tennis (Magnus storkoser seg med det!), og vi trenger ikke booke tid noen plass. Det er bare å møte opp. Enten det er treningssenteret, SPAet eller svømmehallen.

img_4856
God plass i bassenget!

Ingen bakside?

De fleste hotellene er fortsatt vinterstengt. Turistene pleier ikke komme før påsken. Det betyr at butikker, restauranter og serviceting også er stengt (de fleste sykkeluteleiestedene er åpne!).

Å finne et egnet sted for lunsj og middag kan være en utfordring om du vil spise ute. Vi har kjøkken på rommet og kan fikse mat utenom frokost og middag (har halvpensjon på hotellet). Shopping blir det lite av, men Palma er jo ikke så langt unna (jeg har uansett ikke tid da jeg trener fra 09-18 nesten hver dag).

Tror vi gjentar dette neste år!

img_0578
Tre dager med leir er i boks. Nå skal det bli godt med en hviledag!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 thoughts on “Mallorca i februar

  1. Hei! Hvordan ser en vanlig treningsuke ut for deg? Hvor mange timer trener du? Hilsen Pernille

    1. Hei Pernille. En vanlig treningsuke er noe vanskelig å beskrive. Det kommer jo helt an på om jeg har en treningsuke hjemme, eller på leir, eller om jeg har hvileuke. Forrige uke trente jeg 8 timer. Uken før det ble det 30 timer. Neste uke planlegger vi 30 timer igjen.

      Men typisk har jeg hviledag mandag og fredag, som i min verden nå betyr 1-2 timer rolig trening/prehab. Tirsdag til torsdag og lørdag/søndag inneholder mer trenin (3-6 timer daglig) med en god del intensitet også. Hovedsakelig trener jeg mye i2, en del i3 og lite over dette i intensitet.

      Jeg sykler 5 ganger i uken, løper 6 ganger i uken og kjører core 3 ganger i uken. Når skulderen er i form svømmer jeg 4 ganger i uka.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s