Oppvarming med strikk

10 minutter er alt du trenger for å få sterkere rotatorer og bedre teknikk.

Jeg vet at skuldrene mine har det bedre hvis jeg varmer dem opp før trening. En enkel strikk og et lite kvarter ekstra på klokken er alt jeg trenger. Da er musklene klare og mobiliteten bedre.

Jeg har alltid denne grønne treningsstrikken liggende i sekken min. Lurer du på hva du skal velge av svømmeutstyr? Jeg har skrevet et innlegg om det tidligere.

Utstyr til svømmetrening.

img_2926
Strikken har fast følge i treningsbaggen av en del annet utstyr også!

 

Selv merker jeg stor forskjell på de øktene hvor jeg har brukt strikk først. Jeg svømmer rett og slett bedre. Teknikken sitter, jeg kommer bedre på taket og farten er høyere. At jeg hjelper til å holde skuldrene skadefrie og friske er en bonus!

Perfekt til triatlon!

Det er ikke bare før trening jeg bruker strikken. Den er også med meg til konkurranser. Jeg misliker nemlig sterkt å varme opp i vannet før start, da blir jeg jo både kald og våt – og ofte skal vi stå ganske lenge på land igjen etter «oppvarmingen». Da passer det mye bedre med en god landoppvarming mener jeg, som selvfølgelig inkluderer en strikkrutine.

Norseman er et ypperlig eksempel. Da gjorde jeg hele strikkprogrammet mitt på ferja. Strikken tok liten plass i sekken og var genial å ha med. Jeg kom fort inn i min egen boble og kunne fokusere på øvelsene fremfor å grue meg til å hoppe ned i det iskalde vannet med de store bølgene. Perfekt prepping både for kropp og sjel.

Slik gjør du

Fest strikken til et trygt festepunkt. I svømmehallen bruker jeg et rekkverk eller en håndtak til en trapp. Andre steder finner jeg et tre, et gjerde eller noe annet som gjør jobben som et sterkt festepunkt. Har jeg ikke festepunkt? Da bruker jeg fantasien og får gjennomført de fleste øvelsene uten. Det er vel det vi har venner til 🙂

Øvelsene skal være lette. Det er ikke styrketrening i så måte, men oppvarming. Jeg gjennomfører hver øvelse med 10-20 repetisjoner på hver arm, i tre runder. Blir det for tungt flytter jeg meg helt enkelt nærmere festepunktet.

Mathias på Team Smartfish Fuji har vært så grei å lage videoen under, så har du en liten pekepinn på hva jeg gjør av øvelser og hvordan.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s