Going PRO!

Tenke det, ønske det, ville det. Men gjøre det? Nå er det ingen vei tilbake. Jeg kjører PRO i 2017!

image

Hvorfor?

Jeg gjør det i hvert fall ikke fordi det er billigere! En skikkelig proffsatsing er knalldyr (foreløpig budsjett er på en halv million).

Jeg skal ikke bli en av dem som kjører PRO fordi jeg kan kjøre «gratis» og melde meg på senere enn andre. Planen er så klart heller ikke å havne langt ned på resultatlisten slik at andre agegroupere kan glede seg over at de slo en proff eller tre.

Jeg satte meg et klart og tydelig mål da jeg bestemte meg for å kjøre PRO de to neste årene. Det er å kjøre PRO fordi jeg har noe i PRO-klassen å gjøre!

Jeg skal sette norsk rekord på fulldistanse triatlon (foreløpig er den på 9.26). Og jeg skal ha med meg topp 10 plasseringer i PRO i 2017. På veien skal jeg jobbe knallhardt for ny seier og rekord i Norseman 2017. Og i 2018 legges lista høyere.

Kari går i Eidfjord
Jeg liker hårete, oppnåelige mål. Da har jeg noe veldig målbart å jobbe etter.

Toårsplan

For det er en toårsplan. Foreløpig – den kan utvides. Såpass lang tid må jeg regne med at det tar å etablere meg som PRO. Slik jeg har forstått det er det «a WHOLE different ballgame».

Ikke noe jeg kan prøve i ett år med andre ord. Her skal det være rom for læring (og feiling!) i 2017 og videre satsing i 2018. All in, eller ingenting.

Hvordan?

Å satse som PRO innebærer konsekvenser. Spesielt når målet er å gjøre det bra! Derfor blir det en del endringer fremover. Det skremmer meg litt.

Jeg er ikke spesielt glad i endring. Jeg liker at ting skjer og at livet mitt har en viss dynamikk. Men jeg trives best med trygge rammer og faste rutiner. Jeg liker vaner!

Samtidig så er jeg nødt til å gjøre endringer for å få de resultatene jeg ønsker. Hvis ingenting noensinne endrer seg, så vil det aldri bli sommerfugler i magen!

Å hoppe ut i protilværelsen på ordentlig blir en skikkelig utfordring. En jeg gleder meg til. Om ti år vil jeg vite at jeg satset alt, at jeg gjorde det jeg kunne for å nå mitt fulle potensial som triatlet.

Det kan jeg ikke gjøre med tre jobber ved siden av. Det kan jeg ikke gjøre med en trener uten kjennskap til prosirkuset. Jeg har derfor sagt opp jobben i Norges Triatlonforbund. Og jeg har skaffet meg ny trener etter å ha trent meg selv siden august 2016.

Fullfart Lingsom Alcudia
Alcudia på Mallorca blir mitt andre hjem fremover.

 

Base på Mallorca

Det blir mye reising fremover. Det er på Mallorca jeg vil ha basen min, selv om jeg starter dette året med en uke på leir på Gran Canaria (det er varmere der!). Så blir det 10 dager på Mallorca i februar. 14 dager på Mallorca i mars og en måned på samme plassen i april/mai. Der jeg nærmere treneren min. Der får jeg også matchet meg mot og jobbet sammen med andre pro-utøvere under trenerens vinger. Og jeg får forhåpentlig besøk av både elitelaget og andre fra Team Smartfish Fuji underveis.

Hvordan det hele skal gå rundt er jeg fortsatt usikker på. Akkurat nå lar jeg ikke det stoppe meg. Planen er klar, jeg er klar! Resten må bare løse seg.

Sometimes we have to stop being scared and just go for it.

Håper du vil følge veien videre. Jeg gleder meg til å dele den med deg!

img_3734
Sometimes your only available transportation is a leap of faith.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 thoughts on “Going PRO!

  1. Hei! Jeg har fulgt deg en stund nå og jeg er virkelig imponert av flink og målrettet du er. Du er rett og slett rå.
    Jeg følger deg både på snap og insta, og jeg skjønner at du trener ekstremt mye. Det må selvfølgelig til for å oppnå slike resultater du leverer. Det jeg lurer på er hvordan du klarer å få i deg nok kalorier iløpet av en dag? Jeg trener også veldig mye, ikke like mye som deg, men ca. 1-1.30t kondis hver dag. Jeg syntes det er veldig vanskelig å spise nok ettersom jeg forbrenner veldig mye. Har gått veldig mye ned i vekt(noe som kan være helseskadelig). Jeg har gått fra å være normalvektig til undervektig. Håper du har noen smarte tips og triks som du bruker og vil dele med oss!!

    Ellers, stå på!

    1. Hei! Jeg trener mye ja, 2-4 økter om dagen som regel. Det sier seg selv at jeg må spise mye. For jeg har heller ikke noe mål om å gå ned i vekt. Jeg er 174 cm lang og veier 64 kilo. Det er jeg happy med!
      Jeg sørger for å fylle opp med mye fettholdig mat, da slipper jeg å spise enorme mengder mat (det er vanskelig når det alltid er en ny økt på gang). Nøtter, fisk, kjøtt, kokosolje, olivenolje, smør, kokosflak og ulike frø er viktige deler av mitt kosthold. Sammen med feit yoghurt (naturell versjon) og mye frukt og bær. God feit saus til middag og masse oljer på alt av grønnsaker.
      I tillegg sørger jeg for å spise NOK mat. Og ofte. Jeg har overhodet ikke noe problem å få i meg 4000 kalorier om dagen. Det er først når jeg må opp i 6000 kalorier daglig at jeg virkelig må tenke på å få i meg nok mat. Skal vurdere et eget innlegg rundt mine tips og strategier for å få i meg nok!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s