Enkelt å spise sunt!

Etter at Fullfartlingsom kom seg på Snapchat har det kommet flere meldinger om at jeg er «så flink til å spise sunt». Akkurat som at det er noe vanskelig?

For meg er det den naturligste sak i verden. Jeg tenker ikke over at jeg spiser spesielt sunt faktisk. Jeg spiser den maten jeg liker! Så skal det legges til at jeg er veldig glad i å lage mat, og noe av det beste med å komme hjem fra treningsleir er jo at jeg får handle inn gode råvarer og lage maten fra bunn av – slik jeg foretrekker.

min handlepose

Er alle kalorier like?

Selvfølgelig har det stor verdi for meg å vite at jeg putter i meg de næringsstoffene kroppen min trenger. Det er sjelden jeg spiser under 3000 kalorier om dagen, som regel opp mot 5000. I min verden er det soleklart at det er bedre at disse kommer fra ordentlig mat fremfor smågodt og næringsfattig kjappmat. En kalori er kanskje en kalori, men alle kalorier er langt i fra like. Det er i hvert fall min mening! 400 kalorier fra smågodt er ikke like bra for meg som 400 kalorier fra en avokado!

Et av mine favorittmåltider. Frukt og bær med nøtter, frø og naturell yoghurt.
Et av mine favorittmåltider. Frukt og bær med nøtter, frø og naturell yoghurt.

Det er også viktig for meg at familien min får i seg godsaker som frukt, grønt, fisk, kjøtt og egg. Heldigvis har vi en seksåring som «elsker salat» og jubler hver gang spinatsalaten står på bordet, godt overøst med olivenolje og balsamico. Det er rett og slett ingen sak å verken lage eller spise sunn og god mat!

Det går fort og smaker godt med fisk, grønnsaker og søtpotet. Bakte rotgrønnsaker er den karbohydratkilden vi bruker mest til middag.
Det går fort og smaker godt med fisk, grønnsaker og søtpotet. Bakte rotgrønnsaker er den karbohydratkilden vi bruker mest til middag.

Det enkle er ofte det beste

Så også i matveien. Når jeg handler i butikken går følgende basisvarer oftest ned i handlekurven: Blåbær, mango, spinat, bananer, avokado (mange av dem!), egg, tomater (enda flere av dem, da minsten spiser dem som godteri), mandler, gresskarfrø, naturell yoghurt (gjerne den med 10 % fett), havregryn, cottage cheese, asparges, appelsiner, gulrot, rødbet, kjøtt og fisk. Enkelt og greit. Legg til noen smakstilsetninger som tomatsaus, chilisaus, hvitløk, olje og balsamico – og vips er jeg i mål for uka. Jo, også bruker jeg masse smør og kokosolje.

Knekkebrød eller skiver med egg, peanøttsmør, blåbær og avokado? Perfekt kveldsmat etter en lang dag med trening.
Knekkebrød eller skiver med egg, peanøttsmør, blåbær og avokado? Perfekt kveldsmat etter en lang dag med trening.

Ikke tar det lang tid å lage sunn mat heller. Jeg pleier å si at alt kan lages på under 30 minutter. Og det er nesten alltid sant. Fisken tar 15-20 minutter i ovnen, grønnsakene likeså (det gjelder bare å kutte dem i passende biter). For øvrig har vi nesten alltid spinatsalaten til, og den mikses i hop på null komma svisj.

Kjøttdeig og spagetti med spinatsalat er en slager hos oss.
Kjøttdeig og spagetti med spinatsalat er en slager hos oss.

Spinatsalat

Denne er superenkel, næringsrik og likes av de fleste!

  • Halv pose spinatblader (vaskes!)
  • En pakke cherrytomater delt i to
  • 1-2 avokado i terninger
  • Olivenolje og balsamico

Ha eventuelt asparges eller sukkererter på toppen. Rødbeter, stekt halloumiost og valnøtter passer også supert oppi om du vil gjøre salaten til et eget måltid!

Gjør bevisste valg

Synes du det er vanskelig å gjøre sunne valg i matveien? Start med å kvitte deg med det som ikke er like bra for deg. Spar smågodt og chips til helgen, eller enda bedre – lær deg å kose deg med grønnsaker og frukt i biter, gjerne med dip! Det er en stor slager hos oss. Kos trenger absolutt ikke være godteri eller snacks!

Her lager vi dessert av avokado, banan og kakao. Nam!!
Her lager vi dessert av avokado, banan og kakao. Nam!!

Det bunner vel ut i at du må ta et faktisk valg om å spise næringsrikt. Lær deg å like det som er bra for deg! Og lær barna dine å gjøre det samme. Ta tilbake lørdagsgodtet!

For visst er det lov å kose seg. Både med godteri og sunt snacks. Men ikke hele tiden. At jeg trener mye betyr absolutt ikke at jeg kan spise ekstra usunt. Maskineriet mitt fortjener alle de beste næringsstoffene den kan få, så jeg kan bygge kroppen sterkere for hver dag. Og det gjør jeg ikke med søtsaker eller potetgull!

Og skal jeg skeie ut litt? Ja, da går jeg for mine 10 smågodtbiter (mer tåler jeg ikke), mørk sjokolade, et glass rødvin (eller to) og så er jeg svak for potetgull. Det skal jeg ærlig innrømme 🙂

Kjapt, sunt og veldig enkelt. Alt du trenger er to bananer, seks egg og valgfritt tilbehør. Bananpannekaker passer uansett måltid!
Kjapt, sunt og veldig enkelt. Alt du trenger er to bananer, seks egg og valgfritt tilbehør. Bananpannekaker passer uansett måltid!

Noen oppskrifter

Bananpannekaker

Supergode muffins

Mine lunsjfavoritter

Tropisk laks med nøtter

Fisketaco

Rosa fiskegryte

Fiskenachos

Sunn sjokolademousse

Powermusli

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Enkelt å spise sunt!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s