Gratis treningsplan for triatlon

I dag holdt jeg et kort foredrag om min triatlonhistorie under Trikonferansen i Stavanger. Noe av det jeg (og de andre foredragsholderne) snakket om var å ha en treningsplan.

Fail to plan and you plan to fail, er jo et godt gammelt ordtak. Sammen med «a dream without a plan is just a wish». Har du satt deg et mål, enten det er å komme i form, gå ned i vekt eller bare ha det gøy? Ja, da bør du i samme slengen sette deg ned og lage en plan for å nå målet du har satt deg.

fail to plan

Hvordan lage en treningsplan?

Det lurte jeg også på da jeg startet med triatlon for snart fem år siden. Jeg hadde svømt i mange, mange år – men hadde ingen erfaring i å planlegge egen trening. Og jeg fant ut at det var enklest å fortsette slik. Jeg hadde full jobb, ny baby i hus og en tidskabal som ikke tillot særlig mer enn 7 timer i uken. Å lage et eget program var det siste jeg ville prioritere å bruke tid på.

Da jeg startet triatlon i 2011 ønsket jeg å gjøre sprint og normaldistanse triatlon. De «korte» distansene, men som Fred Arthur Asdal så godt sier det: Hvem kaller en distanse som for mange tar inntil to timer for en sprint?

Begge distansene var langt over hva jeg hadde gjort i bassenget, hvor jeg de siste par årene før jeg fikk Magnus kun svømte sprint (og da i ordets rette mening, altså superkort!). For å komme i gang med triatlon måtte jeg ha hjelp. Og jeg fant det helt gratis på det o store internettet!

Det enkle er ofte det beste

Jeg valgte å følge en treningsplan for 70.3-distansen (eller halvdistanse om du vil) fordi jeg synes det passet meg best. Jeg hadde 7-10 timer til rådighet og brukte det som utgangspunkt for å finne et program. Valget falt på denne treningsplanen fra TriRadar for Ironman 70.3. Jeg gjorde noen endringer på svømmeprogrammene (siden jeg jo var svømmer fra før), men ellers fulgte jeg den til punkt og prikke. Og den funket brillefint!

I hvert fall bra nok til at jeg tok femteplass på NM normaldistanse i 2011 og bronse året etter, da både på halvdistanse og normaldistanse. Ved hjelp av et gratis program, med noen få justeringer så det passet min hverdag. Alt jeg trengte var å ha en plan og følge den!

Jeg debuterte på halvdistanse under Ironman 70.3 i Haugesund i 2012. Knuste Kristian med noen minutter og kom inn godt under fem timer.
Jeg debuterte på halvdistanse under Ironman 70.3 i Haugesund i 2012. Knuste Kristian med noen minutter og kom inn godt under fem timer.

I dag har jeg et mye mer avansert opplegg, men så skal jeg også hente ut de siste prosentene av min kapasitet. For de aller, aller fleste holder det i massevis med en mindre avansert, men like fullt god, gratis plan. Litt struktur i hverdagen og du er mange steg nærmere å nå målet ditt, enten det er å fullføre en sprintdistanse eller du skal i gang med din første (eller tiende) fulldistanse.

Disse er alle helt gratis og kommer fra TriRadar.com. Testet av meg, i hvert fall et par av dem!

Gratis treningsplan for sprintdistanse

Gratis treningsplan for normaldistanse

Gratis treningsplan for Ironman 70.3 (halvdistanse)

Gratis treningsplan for Ironman (fulldistanse)

NB! Flere av disse programmene er laget for 6, 12 eller 16 uker. Slik var det også da jeg brukte dem. Det var lenger enn 12 uker til jeg skulle konkurrere da jeg startet på planen, og jeg gjentok bare den første 4-ukers syklusen til det var 12 uker til konkurransen gikk av stabelen. Det funket veldig fint for min del. Er det kortere enn 12/16 uker til ditt mål? Da ville jeg bare hoppet inn i programmet der du er.

Lykke til!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

4 kommentarer om “Gratis treningsplan for triatlon

  1. Kjempenyttig innlegg! Alltid vært litt usikker på hvor gode slike ferdiglagde treningsprogrammer er.. Vet du også om noen gode ferdigprogrammer for løping? 🙂

    1. Hei! Et ferdig laget program kan bli veldig bra med noen små tilpasninger til din hverdag. Jeg har laget et enkelt opplegg for halvmaraton om du søker etter det her på bloggen så finner du det lett 🙂 Lykke til!

  2. Hei
    Hva slags form var du I før du begynte med denne plan på din trening før din første triathlon I 2011?

    1. Jeg har trent hele livet, men hadde på dette tidspunktet akkurat fått barn og var vel ikke i kanonform. Men – har sjelden trent mindre enn fire ganger i uka. Så grunnlaget var absolutt til stede.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s