Langtur i kulda

Jeg kvier meg for å sykle 8 kilometer til og fra jobb om vinteren. Ender gjerne opp med å ta t-banen eller bilen. Men 80 kilometer til Holmestrand i seks minusgrader? Det var jo null stress. Nesten.

Søndagstreningen har de siste månedene bestått av rolig langtur på sykkel. Innendørs. Det har vært en tøff mental jobb å motivere seg til rundt fire timer på rulla hver søndag (i tillegg til tre hver onsdag og rundt to de andre dagene, men søndagsøkta er «verst»). Så da værmeldingen sa sol, lite vind og morsdag slo jeg til og bestemte meg for at denne uka skulle jeg sykle utendørs. Tross meldt temperatur på ni minus. Det var jo bare et spørsmål om å kle seg riktig. Både jeg og min Fuji CX var glade for å kunne tilbringe tid sammen ute!

image

Det hjalp selvfølgelig godt på at sola skinte fra klar himmel. Ikke at den varmet noe veldig, men den var kjærkommen etter ti dager i Spania hvor jeg ble bortskjemt på dagslys. At turen hadde et klart mål var heller ikke negativt. Morsdagsmiddag i Holmestrand var absolutt verd å slite litt for. Dessuten føltes det som at jeg ville bruke tiden til noe mer fornuftig utendørs (mosjon, dagslys og transport) enn ved å sitte på rulla inne.

image

Hva sykler jeg i?

Klærne ble lagt frem kvelden i forveien for ikke å gi meg selv noen unnskyldning til å slippe unna. Valget falt på:

Lang vintersykkelbib, lang vinterjakke og vinterhansker fra Birk sport. Pakken er nå på kampanjepris til 1490 kroner – mye for pengene! Jakken hadde godt med lommer og veldig synlige reflekser, noe som kom godt med til ekstra utstyr/mat og ikke minst synlighet i trafikken.

Lange ullsokker fra Birk og gode vintersko på føttene. Med varmepads inni som funket kjempebra (kjøpt for en tier hos XXL)!

Under biben hadde jeg en sportsbh i ull samt en fuktighetstransporterende nettingtrøye fra Birk. Den vant prisen «mest for pengene» under en test på TV2 Hjelper deg, og er et absolutt must for meg som svetter sykt mye. Den holdt meg tørr og varm på overkroppen. Over nettingen tok jeg ulltrøye fra Salming før den nevnte jakken. Over jakken hadde jeg også teamvesten min fra Trimtex.

Rundt hode og hals hadde jeg til sammen to buffer. Ansiktet hadde jeg åpent, men ellers var hode og nakke godt dekket til. Jeg hadde også en ekstra buff som jeg tok opp over nese og munn når svevestøvet plaget meg som verst.

For å beskytte øynene mot kald vind, sterk sol og rusk tok jeg mine trofaste Genetyk-briller fra Rudy Project

image
Jeg kjørte uten wattmåler og kom nesten ikke av flekken. Men hadde en fin tur! Normalt bruker jeg 2.45, i går tok det en hel time lenger…

Holdt jeg varmen?

Jeg var skeptisk før start. Redd for å fryse. Men også innstilt på jeg måtte tåle litt kulde før jeg kom i gang skikkelig. Faktisk ble jeg positivt overrasket. Det er krevende for en svettende frossenpinne som meg å kle meg riktig under slike forhold!

Vinterbuksen holdt både vind og kulde ute. Både på lår og rompe som gjerne er ekstra utsatt. Sokkene holdt meg varm, mye også pga de gode vinterskoene med tåvarmere inni (de var faktisk varme i flere timer etter ankomst). Overkroppen var også god og varm, uten å bli overvarm (jeg svetter MYE!). Jeg regulerte varmen godt ved å åpne/lukke vindvest underveis. Ved et par anledninger, som opp bakkene til Asker Kirke og senere opp mot avkjøringen til Dikemark, var også jakken åpen.

Mamma møtte meg i Holmestrand minst like overrasket som meg. Hun hadde forventet å få en gjennomfrossen datter inn døra. Og jo, jeg ble kald da jeg stoppet, og hadde nok ikke holdt lenge om jeg hadde fått tekniske problemer på turen. Men så lenge jeg holdt meg i bevegelse gikk det mer eller mindre knirkefritt.

image
Gutta tok meg igjen ved Drammen og sjekket at jeg hadde det ok. Ganske kald på fingrene akkurat her, men fikk varmen igjen bare noen minutter senere.

Et par utfordringer underveis

Det ene var at jeg ble innmari svett i hanskene på vei oppover. Og våte hansker blir innmari kalde på vei nedover i mange minusgrader. Jeg burde hatt med meg et ekstra skift hansker på lomma. Men kom meg helt til Holmestrand med alle fingre i behold.

Utfordring nummer to var at drikkevannet mitt frøys til slush/is før jeg rakk å drikke noe særlig. Selv om jeg hadde salt oppi før avreise. Heldigvis går det fint an å stoppe og fylle på nytt vann … Camelbak kunne jo vært en løsning, men tror nok vannet ville fryst i slangen/munnstykket også her.

Til slutt må jeg si at det gikk særdeles sakte med piggdekk i kulda. Og med så fint vær var det veldig mye svevestøv i lufta. Det gjorde etter hvert vondt å puste, og buffen jeg trakk foran munn og nese ble våtere og våtere. Men – det gikk fint og jeg kom meg helt frem uten varige mén.

Konklusjonen?

Det ga absolutt mersmak å sykle utendørs, selv om t-banen ble valgt i morges til jobb. I know, dårlige vaner er vonde å vende… Men jeg satser på at jeg enten løper eller sykler fremover. Klarer jeg 80 km må jeg jo klare 8!?

Både sykling og løping går minst like fort som den kollektive ruten, jeg får trening underveis og ikke minst frisk (eller nesten frisk) luft og en dose dagslys med på kjøpet.

image
For en uke siden syklet jeg over fjellene ved Ronda i Spania. 1200 moh var temperaturen nede på fire grader og jeg hadde nesten den samme påkledningen.

 

 

 

 

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 thoughts on “Langtur i kulda

  1. Jeg syklet 7 mil med vinter Camelback for nedoverski, nedoverski hansker, ull i tykt og tynt og skallbekleding ytterst. Det fungerte ypperlig, ble bare litt kald når jeg byttet slange. 🙂

    1. Det hørtes jo nesten altfor varmt ut, men bra jobba! Holdt varmen fint jeg, men sliter med at jeg svetter veldig på hendene – og derfor blir våt og så kald. Men husker dobbelt sett hansker neste gang ⭐️

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s