5 % forbedring med kun rolig trening

Til tross for opplevd roligere trening har terskelfarten min på langbane blitt over fire sekunder raskere på tre uker. Hvordan er det mulig?

Enkelt forklart har jeg ved å ligge på rett intensitet klart å trene rett energisystem (det aerobe fremfor det anaerobe). Det har gjort meg mer effektiv fordi jeg har klart å gjennomføre lenger intervallengder uten at jeg har endt opp med å forsure alt jeg har av muskulatur (som igjen bryter ned det aerobe systemet). Resultatet = raskere terskelfart.

Her om dagen tok jeg ny laktattest i bassenget. Vi kjørte en time for å komme på langbane i Torremolinos, men det var absolutt verdt turen! Ingenting er som å se (og føle) at resultatene kommer med riktig trening. Da blir vond muskulatur og slitne bein et lite komma i det som ellers er en lang opptur.

DCIM100_VIRB
Anlegget i Torremolinos er utrolig fint. 50 meter med sol, glede og laktat.

Gjennomføring av test

Denne gangen startet vi testen helt nede på 1.50-fart, for også å finne min aerobe terskel (og ikke bare den anaerobe) i det som skulle ende opp med å bli en steptest på hele 6×400 på langbane. Snittfarten økte med fem sekunder per 400, siste gikk altså unna på 1.25-fart. Mellom dragene hadde jeg ca 2,5 minutt pause. Såpass må det være for å få tatt nødvendig blod fra øret (og ja, det verker litt når treneren presser ut blodet hvert syvende minutt!).

Den største utfordringen var ikke å svømme det siste og raskeste draget, men faktisk å klare å svømme på 1.50 og 1.45-fart. Det er så rolig at teknikken blir så som så. Men det er god trening det også – det er viktig å ha god teknikk på lav fart også!

Resultatet

Resultatene viste altså en forbedring i terskelfart på fire sekunder. Men det var ikke den eneste positive endringen. I tillegg til at terskelfarten har blitt hurtigere har laktatkurven blitt mer høyreorientert enn før (altså mer tilpasset langdistanse). Det vil si at jeg nå har lavere laktat på mye raskere fart enn for tre uker siden. Et tydelig tegn på at systemet jobber bedre!

Nå er jeg #langiarma og har sykt vondt mellom skulderbladene. Langbane er liksom ikke helt min greie, og at det av de fleste svømmere regnes som 30 % tøffere på muskulaturen enn kortbane kan jeg absolutt skrive under på. Alle mikropausene og frasparkene vendingene på kortbane har mye å si for slitne muskler.

DCIM100_VIRB
Olav var godt fornøyd etter mandagens terskeltest.

Flaks for meg skal vi kjøre ny terskeltest på kortbane på fredag. Det ser jeg frem til, for det er jo på kortbane jeg liker meg best (og trener mest). Enda viktigere å vite hvilken intensitet jeg skal ligge på der!

DCIM100_VIRB
Litt lek under vann må til etter tøffe økter.

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s