Fast onsdagsøkt på rulla

Treningsuka mi er rimelig forutsigbar. Jeg følger en fast mikrosyklus (periodisering innenfor en uke for min del) og en av øktene som går igjen er onsdagens langtur på sykkel. Det vil si langtur på rulle nå for tida.

Hver onsdag sitter jeg der og trår i tre timer.

I starten var det forferdelig bare å tenke på det. Jeg sloss faktisk i mot ved et par anledninger. Fortalte meg selv at dette kan ikke være nødvendig. Men – heldigvis ble det lettere når jeg først var i gang. Det tok ikke mer enn et par uker før jeg hadde blitt vant til å sykle så lenge på stedet hvil. Før synes jeg to timer var uendelig lenge.

Og for all del – for de aller fleste vil det være mer enn nok med 1-2 timer på rulla som ukas langtur. Jeg har imidlertid satt meg noen tøffe mål og er nødt til å bli raskere, mer effektiv og mer utholden på sykkelen. Da må det trenes. Både lenge og hardt. Som regel ikke samtidig – heldigvis!


Det verste med å sitte så lenge på rulle er faktisk at jeg svetter noe innmari. Selv om jeg har en vifte gående for fullt og vinduet oppe – til tross for mer enn 10 minusgrader utenfor ved et par anledninger.

All fuktigheten og det faktum at jeg har veldig salt svette skaper problemer. Jeg får gnagsår! På lårene, på hoftene og ja, noen ganger på sitteknuter og andre edle deler. Ikke så veldig behagelig. Smører meg godt med Assos sin chamoiskrem, men huden rundt lår og hofter får kjørt seg. Det gjelder bare å holde ut.

Kan love deg at disse sårene svir og ser ganske så artige ut med badedrakt på.

Hvilken intensitet holder jeg?

På onsdagene kjører jeg rolig tempo så godt som hele veien. Veksler mellom 20-25 minutter på henholdsvis 60 og 66 % av FTP, med noen skikkelige spurter innimellom for å få litt avveksling. Pulsen er sjelden over 130 (makspulsen min på sykkel er 187).


For øvrig bruker jeg ingen fancy rulle. Min Kurt Kinetic Road Machine bruker ikke strøm engang (men burde kanskje produsert strøm så mye jeg sykler!) og kan tas med overalt. Watten ser jeg fordi jeg har Garmin Vector 2 pedaler – men du får også Kinetic inRide som gir deg watt på rulla.

Er det ikke kjedelig?

For å få tida til å gå ser jeg først på teknikkøvelsene som programmet TrainerRoad gir meg. Det er faktisk ganske ok. Men litt kjedelig å se på en pc-skjerm med instrukser i flere timer. Etter en liten stund faller jeg ut med et halvt øye. Som regel til skjermen foran meg, altså TV’en. Takk Netflix, YouTube og NRK, sier bare jeg. De siste par månedene har jeg rullet meg gjennom flere sesonger med Dexter, en haug med dokumentarer om mat, helse og andre interessante emner, samt diverse filmer jeg aldri har tid til å se ellers. Og blir jeg lei skjermen, da er det alltid noe moro på Jonas Colting sin podcast 🙂

Hva spiser jeg?

Av næring underveis inntar jeg som regel ingenting på disse rolige langturene. Jeg spiser godt før og etter i steden. I dag startet jeg økta like etter frokost. Den besto av en stor porsjon grøt på byggryn og quinoa + en stor dose kaffe med kokosolje og h-melk.

Nå har jeg kjørt slike økter med kun vann på flaskene en stund, og blir knapt sulten før økta er omme. Men – lunsjen smaker innmari godt etterpå, og det gjelder å fylle på.

Søndagsøktene er forresten enda lenger og litt hardere. Da tar jeg gjerne en Smartfish og en energibar etter tre timer for å holde koken mot slutten.

Om få dager går turen til Spania igjen. For selv om innendørs sykling nå går ganske greit, gleder jeg meg stort til å få avveksling fra rullerommet.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 thoughts on “Fast onsdagsøkt på rulla

  1. Jeg kan anbefale en sterkere vifte, det er vel ikke slik at du har de samme problemene utendørs? Istedenfor chamois creme kan jeg også anbefale talkum i store mengder i biben.

    1. Hei! Jeg har faktisk de samme problemene ute jo. Er en ekstremsvetter, med 1.2 liter per time særdeles salt svette. Så det gjelder å fylle på riktig og være godt smurt 🙂 talkum har jeg ikke prøvd, skal teste! Takk for innspill 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s