Hold hodet nede

Den vanligste feilen jeg ser hos mine PT-kunder i bassenget er at de holder hodet for høyt.

Det kan hende at noe så enkelt som å holde hodet nede når du svømmer vil løse flere av dine problemer i det våte element. Har jeg en kunde som starter å svømme krål (eller bryst!) med hodet nesten over vann, vet jeg at problemet er «lett å løse». At det er lett å gjennomføre er en helt annen sak. For noen sitter problemet nemlig veldig i hodet!

Ved å holde hodet nede oppnår du flere fordeler:

1.Du blir mer aero. Når hodet ligger nede ligger det i linje med kroppen. Med ansiktet rett frem svømmer du med en gigantisk brems foran. Og det vil du helst unngå. Men – du skal ikke ligge med hele hodet under vann heller. Det er jo også en brems. Og løfter du hele hodet ut av vannet vil beina synke og da har du bremsen bak. Løsningen? Tenk deg at du har et pustehull midt i bakhodet som alltid skal være over vann når du svømmer. Da får du vannflaten noen centimeter over hårfestet et sted. Der skal du ligge (se video nederst).

2.Du sparer krefter. Blir du stiv i nakken av å svømme? Da er sannsynligheten stor for at du holder hodet for høyt. Det er tungt å holde hodet oppe. Tenk at hodet skal være i samme posisjon som når du står rett opp og ned og kikker rett frem. Når du ligger i vannet skal du da se rett ned mot bunnen. Svømmer du i basseng kan du fra tid til annen bruke øynene til å se fremover – ikke nakken! I open water navigerer du ved å løfte hodet over vann hvert 3-6 tak, før du legger det ned i korrekt posisjon igjen.

Hvordan trene på dette: Svøm med hodet i korrekt posisjon, uten å puste. Svøm så langt du kan, helt avslappet, hvor fokuset kun er på å holde hodet i rett posisjon. Du kan også svømme hypoxi drills, hvor du puster hvert 5 eller 7 tak. Bruk eventuelt en snorkel, for eksempel en FINIS swim snorkle. Da får du luft hele veien (ja, det er juks men du får i hvert fall øvet inn korrekt teknikk).

3.Du vil flyte bedre. Hvorfor? Fordi du ved å holde hodet nede lettere får beina opp i rett posisjon. Jo mer du løfter hodet, desto mer synker beina. Får du hodet ned, ja da kommer hofta og beina opp. Husk igjen at du ikke skal ligge med hele hodet under vann. Se punkt 1.

4.Du får mer luft. Ja! Det er sant. Det kan virke som om mange tror de får mer luft av å holde hodet over vann, eller høyt i vannet. Noe som er helt feil. For ved å holde hodet høyt vil du egentlig kun få inn vann når du forsøker å puste. Da treffer jo munnen vannflaten når den åpnes og vannet fosser inn. Ikke særlig behagelig.

Klarer du å holde hodet nede, vil hodet ditt presse vannet unna. Det gjør at du kan puste selv om mesteparten av munnen i realiteten er under vannoverflaten.


På bildet over ser du meg i en pust. Jeg ligger med hodet og mesteparten av munnen under vann. Hodet ligger nede – i linje med resten av kroppen. Jeg løfter det ikke. Da ville jeg pustet inn store mengder vann fordi bølgen som hodet lager ville vært borte.


Det samme gjelder i open water. Når hodet ligger nede, presser det vannet unna, slik at du får puste.

Her svømmer jeg Tjuvholmen Rundt i sommer. Hodet mitt ligger nede og jeg får mer enn nok luft selv om jeg faktisk ligger under vann med munnen.
Her svømmer jeg Tjuvholmen Rundt i sommer. Hodet mitt ligger nede og jeg får mer enn nok luft selv om jeg faktisk ligger under vann med munnen.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s