Test av Garmin HRM Swim og HRM Tri

Garmin har kommet med to nye belter som måler pulsen din i vann.

Beltene har fått navnene HRM Swim og HRM Tri. Jeg har vært så heldig å få teste dem begge denne uka. De har vært med på svømmetrening i basseng og på open water økter i forbindelse med mine swimrun aktiviteter. De har også vært med på X antall kilometer med løpetrening. Sykkelen har nemlig fått hvile helt siden Norseman.

HRM Run, HRM Tri og HRM Swim sammen med Garmin 920 XT. De to nye beltene har for øvrig målere som ikke kan tas av beltene.
Som nevnt i et dette innlegget så gir ikke beltene deg svømmepulsen direkte. Pulsen blir lagret beltet og lastet opp til klokka når du er ferdig med økta. Men du kan fint svømme uten klokka på armen om du ønsker det. Faktisk kan klokka ligge i ro og mak i sekken eller i skapet i garderoben, bare du har valgt svømming (eller open water for HRM Tri) og startet klokka. Da lastes dataene opp i etterkant når du stopper økta.Merk også at beltene kun er kompatible med klokkene Forerunner 920XT, Fenix 3 og Epix.

Hva er så forskjellen på de to ulike beltene? Kunne de ikke bare laget ett? Vel, HRM Swim er spesiallaget for svømmere. Hensikten med beltet er at det skal sitte på plass under svømmetrening i basseng. Når du ikke har på trisuit eller våtdrakt over.

Størrelsen og baksiden er noe av det som skiller de to nye beltene fra Garmin.
Størrelsen og baksiden er noe av det som skiller de to nye beltene fra Garmin. Merk også at beltene skal håndvaskes, ikke puttes i maskinen som de gamle beltene.
HRM Swim er bredere enn HRM Tri og har en «sticky» og sklisikker bakside som sitter fast på huden. Det gjør at beltet nok ikke egner seg optimalt for triatlontrening og andre grener der du strengt tatt ikke trenger svømmepulsen din. Det blir rett og slett litt for stivt og stramt.

HRM Swim sitter der det skal gjennom hele økta på Frognerbadet. Bare husk å feste det stramt nok og følge anvisningene på hvor på kroppen du skal feste det
HRM Swim sitter der det skal gjennom hele økta på Frognerbadet. Bare husk å feste det stramt nok og følge anvisningene på hvor på kroppen du skal feste det
Husk for øvrig at Swim-beltet skal sitte så stramt at det er litt ubehagelig i starten. Det finnes også en ekstra justeringsmulighet på dette beltet, slik at du skal få gjort det så stramt som nødvendig. Swim funker også på løp og sykkel, men gir deg ikke data for løpedynamikk.

HRM Tri gir deg puls i open water, i tillegg til data for løpsdynamikk. Det har små områder med samme sticky overflate som Swim-beltet, men ser mer ut som et vanlig pulsbelte. Et godt valg dersom du ikke ser etter pulsdata fra bassengøktene dine, men gjerne vil ha puls på open water og bruke beltet mye på annen type trening.

Jeg brukte HRM Tri på Oslo Open Water i helgen. Det er mykere og mer behagelig enn HRM Swim.
Min erfaring med HRM SWIM: Beltet sitter veldig godt på svømmetrening. Det må sitte trangt, men holder seg faktisk på plass gjennom sprinter og startstup. Selv når det ikke befinner seg under badedrakten. Jeg brukte det sammen med en treningsbikni, og hadde det godt nedenfor overdelen for at den ikke skulle gi beskyttelse mot vannet i det jeg gjorde startstup og sparket fra veggen. For å simulere litt hvordan gutta har det på trening, der erfaringen gjerne er at pulsbeltet flyr ned på magen ganske kjapt. Det rikket seg ikke en millimeter, verken på første, andre eller tredje økt.


Beltet kan også brukes på annen trening, men da slakker jeg det litt. Du kan altså klare deg med dette beltet om du er ute etter puls i basseng og ikke har behov for dataene fra løpsdynamikken. Eventuelt så er dette et veldig godt tillegg til ditt vanlige pulsbelte, slik at du får samlet inn pulsdata fra svømmetreningene dine.

I etterkant får jeg pulsdata inn i Garmin Connect og kan analysere økta nærmere. Blant annet er jeg blitt noe overrasket over hvor høyt pulsen ligger når jeg er på svømmetrening. Det er verdifull input til senere, kanskje jeg ikke restituerer så godt i bassenget som jeg har trodd?

Min erfaring med HRM TRI: Dette har jeg brukt på open water økter, swimruns og rene løpeøkter. Det sitter også godt og er mye mindre stivt enn mitt vanlige pulsbelte fra Garmin (HRM Run). Heldigvis – for jeg har slitt med gnagsår fra det gamle beltet mitt. Jeg kommer dermed til å bruke HRM Tri fremfor mitt vanlige pulsbelte(HRM Run) på de fleste øktene i fremtiden. Da får jeg løpedynamikk OG svømmepuls fra open water, så får jeg bruke HRM Swim i bassenget hvis jeg føler for det (eller hvis treneren krever det!).

Open Water svømming er krevende. Jeg har høyere puls enn jeg trodde der jeg sloss mot bølger, strøm og plasseringer i feltet.
HRM Tri gir deg puls i open water, men ikke på rene bassengøkter. Velger du triatlonmode eller multisportmode på bassengøkter så vil du få puls også fra bassenget, men ikke antall meter eller intervaller etc.

Et par bemerkninger har jeg dog. Jeg bruker TrainingPeaks til å analysere treningsøktene mine. Foreløpig har ikke TrainingPeaks klart å laste opp øktene mine optimalt fra Garmin Connect. Swimrun (multisport) økter ser den helt bort i fra (de kommer opp i Garmin Connect), og øvrige økter i vann får jeg nå opp – men kun med snittpuls og makspuls. TrainingPeaks sier at de jobber med saken, det tar alltid litt tid å tilpasse seg nye produkter.

Jeg har også hatt litt trøbbel med å få opp mine økter i Garmin Connect sin app for mobil. Men siden alt ligger i Garmin Connect på PC’en satser jeg på at det kun er tid om å gjøre før alt blir å finne på mobilversjonen også. Merk for øvrig at jeg har brukt testmodeller av beltene. Det kan ligge software-oppdateringer i de nye beltene som er ute til salgs.

Jeg har arytmier på hjertet, noe som gir utslag på pulsmålingene. Men det kan også være fordi jeg har brukt testbelter som ikke har det siste av softwareoppdateringer.

Hva blir så dommen?

Jeg er en stor fan av å gjøre det enkelt. Min vurdering etter en ukes bruk er at hvis du vil ha pulsmålinger i basseng eller open water, til å analysere og kose deg med til kvelds, så er det «løp og kjøp». Skaff deg HRM Swim hvis du hovedsakelig svømmer i basseng, eller HRM Tri hvis du klarer deg med open water og ønsker løpsdynamikk i tillegg. Har du et vanlig pulsbelte (for eksempel HRM Run) fra Garmin allerede? Da skaffer du deg HRM Swim om du liker å knuse data for analyse og kan tenke deg å se nærmere på svømmingen. Så bruker du beltet du allerede har på resten av øktene.

Er du ikke så teknisk interessert, eller mangler en trener som er det? Da klarer du deg uten, helt enkelt. Men – skal du uansett oppdatere pulsbeltet ditt (de blir jo slitt, jeg bytter mine en gang i året) eller skaffe deg ny klokke, da kan du like godt kjøpe disse beltene – eller den såkalte tri-bundle (Garmin 920XT + HRM Swim og HRM Tri + Quick Release Kit).

Beltene er ikke de letteste å få tak i akkurat nå. Supersport.no ble blant annet utsolgt på et blunk da første ladning kom til butikken. Men – ny ladning skal være på vei. Beltene kan også bestilles hver for seg fra Garmin, der ventetiden nå er mellom to og fem uker. HRM Swim koster NOK 999 veiledende, mens HRM Tri har en veiledende pris på NOK 1199.

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s