Swim Run Essentials

Jeg synes swimrun er ufattelig morsomt. Det gir en utrolig frihet å kunne svømme der du vil og løpe når du føler for det. Spesielt i sjøen med øyer og svaberg og strender, men innsjøer funker også. Med swimrun er det liksom ingen grenser! Anbefales sterkt om du har lyst til å teste noe som er annerledes, krevende og veldig givende.

Team Smartfish Fuji skal være med på verdensmesterskapet i swimrun om knappe tre uker. Konkurransen heter Ö till Ö og går mellom og over 26 øyer i den svenske skjærgården den 7. september. Totalt er det 10 km svømming og 65 km løping fordelt på flere etapper, og konkurransen gjennomføres i team på to personer. Og ja, vi svømmer med skoene på og løper i våtdrakten. Et virkelig skue!

Jon og jeg har hatt et par økter sammen og begynner å få teken på dette artige konseptet som altså heter swimrun.
Jon og jeg har hatt et par økter sammen og begynner å få teken på dette artige konseptet som altså heter swimrun.

Jeg skal kjøre sammen med Jon Thorp og stiller i mix-klassen. Vi har satt oss høye mål, men grunnet en brukket tommel og satsing på Norseman har det tatt noe tid å starte med spesifikk swimrun-trening. Men nå er vi endelig i gang!

Hva er så swimrun-trening? Og hva trenger du av utstyr for å gjennomføre den? Dette har vi lurt en del på. Vi har kikket på #weswimrun og #swimrun på Instagram for å hente inspirasjon. Trålet nettet etter blogger, videoer og race reports. Jon har sågar gjennomført RockMan Swimrun med vår trener Mats Johansen, noe som visstnok var en særdeles kald opplevelse.

Nå ser det ut som at vi er inne på noe. Og dette er det jeg brukte på gårsdagens swimrun på Sognsvann. En økt som bestod av 8 svømme- og 8 løpeetapper, totalt 3600 meter svømming og 11,4 km løp.

Det ble mange rare blikk der jeg løp og svømte alene rundt og over Sognsvann i to timer på formiddagen i går. Men moro var det!
  1. Våtdrakt som er klippet rett under knærne. Jeg bruker 2XU M:1 på trening og trives med det. Drakten tåler alt og gnager ikke. Perfekt for swimrun! Noen bruker egne swimrundrakter, med korte ermer og glidelås foran.
  2. Kompresjonssokker. Dette for å beskytte legger mot busker/kratt og annet som måtte dukke opp underveis. Husk at du går uti og opp av vannet på steder du normalt ikke ville gjort det. Dessuten hindrer sokkene gnagsår, varmer noe og kompresjon blir aldri feil.
  3. Sko! Jeg bruker Salming Speed. De funker bra, er veldig lette også i våt tilstand (et must i swimrun!). Mange bruker terrengsko, da løypene gjerne er i krevende terreng. Men for trening er disse helt topp.
  4. Badehette og svømmebriller. På gårsdagens økt hadde jeg de på hele tiden, lengste løp var knapt to kilometer. På Ö till Ö er det flere lange etapper, da blir vi nok å ta dette av underveis og stikke inni drakten.
  5. Gel/næring. Et par gels får plass inni våtdrakten uten av de gnager. Swimrun er energikrevende og du gjør lurt i å ha med deg noe næring på turen. Jeg satte også ut en vannflaske som jeg drakk av et par ganger.
  6. Vaselin. Det kan fort bli gnagsår på swimrun. Smør deg godt.
  7. Paddles og pullbuoy. Paddles for å svømme fortere (gitt at du er sterk nok og har teknikk til det), pullbuoy for å veie opp for at du har sko på beina. Pullbuoyen har vi skåret hull i og tatt en strikk gjennom, slik at den holder seg på plass mens du svømmer og løper. Jeg valgte å kjøre uten denne i går, det funket også helt fint. Jeg synes nemlig at pullbuoyen er et herk å både svømme og løpe med.
  8. Triatlonklokke og pulsbelte. Jeg har Garmin 920 XT og Garmins nye HRM TRI belte som måler puls i vann. Swimrun er hardt! Min snittpuls i går var på 161 (hadde store deler av økta på terskel, noe som var planlagt).
Det morsomme med swimrun er at du kan hoppe i vannet hvorsomhelst og løpe opp igjen på land når du er lei av å svømme. I hvert fall er det slik på trening!

Lykke til!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

4 kommentarer om “Swim Run Essentials

  1. Spørsmål. I ett annet innlegg anbefaler du kun bruk av paddles til trening(hvis man da er trent nok og har ett behov for det), men jeg har sett mange som driver med swimrun nå(leste for første gang om det denne uken og det virket knallgøy), og der virker det jo som ett obligatorisk tilbehør, hvorfor?

    1. I swimrun så er paddles nærmest «obligatorisk» ja. Fordi det gir deg større fremdrift i vannet. Men – også her gjelder det å ikke bruke paddles på alt av svømmetrening, da vil du ende opp med vonde skuldre. Bruk paddles på ren swimrun trening utendørs, og paddles på noen av intervallene ved trening i basseng (20-30 % av totalt antall meter). Og sørg for at du trener styrke på skuldre og rygg ved siden av, enten med strikk og/eller ved bruk av egen kroppsvekt (pushups, hangups etc).

      1. Hei

        Takk for at du svarte så fort 🙂
        Ett lite spørsmål til. Det ble nevnt vaselin(grunnet gnagsår). Hvor?

      2. Hei Kim. Vaselin smører jeg i nakken når jeg svømmer open water, men på swimrun og triatlon er det også smart å smøre seg andre steder for det kan oppstå gnagsår. Det varierer jo litt fra person til person, men jeg vil anbefale å smøre et lite lag der tøy kan gnisse, eller pulsbelte kan gnisse, eller andre steder du vet at du lett kan få gnagsår.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s