Siste tips før Ironman 70.3 Haugesund

Det er alltid noen som lurer på hva jeg gjør de siste dagene før konkurransen. Like greit å skrive det ned.

Med kompresjonstøy og innlagte sittepauser har jeg jobbet noen timer på Expoen for sponsorer.
Med kompresjonstøy og innlagte sittepauser har jeg jobbet noen timer på Expoen for sponsorer.

Etter tre korte, men intensive økter i Oslo, tok jeg flyet mot vest i går. Jeg liker å komme tidlig på plass. Da får jeg skrudd sykkel, registrert meg, sjekket utstyr og har god tid dersom noe må fikses. Denne gangen fikk sykkelen min en sjekk på Oslo Sportslager sin stand, og kroppen fikk en runde hos Klinikk Selsaas. Når jeg er på plass tidlig, får jeg også bedre tid til å snakke med andre «earlybirds» og i tillegg stå litt på Expo for de flotte sponsorene mine. Husk å stikke innom Salming, Smartfish, Rudy Project og Klubben/Swimshop når du er forbi!

I går (torsdag) hadde jeg tre korte, men intensive økter. Svøm, sykkel og løp, med henholdsvis 30, 10 og 13 min i konkurransefart på hver økt. Det gjør ingenting om kroppen får kjørt seg litt i uka før konkurransen, så lenge du hviler mellom slagene.
I går (torsdag) hadde jeg tre korte, men intensive økter. Svøm, sykkel og løp, med henholdsvis 30, 10 og 13 min i konkurransefart på hver økt. Det gjør ingenting om kroppen får kjørt seg litt i uka før konkurransen, så lenge du hviler mellom slagene.

I dag (fredag) skulle jeg egentlig hatt en dag helt i ro, men jeg liker å ha svømt gjennom løypa før start. Derfor tillot jeg meg å gjøre det kl 9 i morges. Jeg svømte så rolig at jeg ble kald i det 16,5 grader varme vannet. Visualiserte og forberedte meg godt før starten søndag. Fant mine siktepunkter på land og konstaterte at det var lurt med gule bøyer fra arrangørens side på innerste løype (tidligere har alle vært hvite). Så litt på skiftesonen og kjente litt på konkurransemodus.

Litt trøtt i trynet, men ingen sure miner etter å ha svømt gjennom løypa i morges. Den er godt merket og det er bare å glede seg til start.
Litt trøtt i trynet, men ingen sure miner etter å ha svømt gjennom løypa i morges. Den er godt merket og det er bare å glede seg til start.

På ernæringsfronten har jeg spist godt både i går og i dag. Det står karboloading på treningsplanen og jeg følger opp så godt det lar seg gjøre. Jeg er enda mer nøye enn vanlig med å fylle på etter trening. Sportsdrikk, brødskiver og havregryn går ned. Jeg bruker også tid på å sette opp en ernæringsplan for konkurransen og skaffe det som må til for at den går opp. Dette er for øvrig ikke tiden til å prøve noe nytt. Jeg går for produkter jeg kjenner og har testet godt i forkant. I morgen kommer jeg til å spise litt mindre, rett og slett fordi jeg vil ha minst mulig mat i fordøyelsessystemet før start.

I går ble det middag med sponsorere og venner. Kristian Ottestad Rød skal ikke starte på søndag, så han fylte på med grønnsaker. Jeg holdt meg til raskere karbohydrater.
I går ble det middag med sponsorere og venner. Kristian Ottestad Rød skal ikke starte på søndag, så han fylte på med grønnsaker. Jeg holdt meg til raskere karbohydrater.

Resten av dagen i dag har jeg stått tre timer på stand for sponsorer. Med kompresjonssokker på for ikke å slite mer på beina enn strengt tatt nødvendig. Ikke optimalt, men viktig å jobbe for dem som støtter meg og mine drømmer. Siden lunsj har jeg ligget i sengen, tatt meg en times lur og generelt gjort svært lite. Fortsatt med kompresjonstøyet på.

I kveld blir det middag med Team Smartfish Fuji og forhåpentlig en god natt søvn. Jeg har forsøkt å gi meg selv anledning til å sove ekstra denne siste uken, noe som gir meg det ekstra overskuddet jeg trenger.

Det var veldig varmt her i går. Sola skinte til langt på kveld (her er kl 2205) og det ble vel aldri mindre enn 24 grader på hotellrommet. Håper på bedre søvnkvalitet i natt!
Det var veldig varmt her i går. Sola skinte til langt på kveld (her er kl 2205) og det ble vel aldri mindre enn 24 grader på hotellrommet. Håper på bedre søvnkvalitet i natt!

Den siste dagen før konkurranse. I morgen skal jeg sykle en tur og løpe litt. For min del blir det 30-45 min sykkel for å teste at den funker som den skal. Deretter 30 min løp med innlagte kortintervaller i konkurransefart (totalt 10 min). Så gjenstår det bare å pakke de ulike posene (rød, blå og hvit), sjekke inn sykkel og jobbe med visualisering og forberedelser før både kropp og sinn skal få hvile fra konkurransemaset.

Lykke til med dine forberedelser!

Trenger du litt ekstra inspirasjon? Les gjerne min rapport etter Ironman 70.3 Haugesund i 2013!

Kari på Fuji Norcom sykkel

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s