Vær aktive sammen!

Aktive barn er glade barn. Det tror jeg på. Akkurat som at aktive voksne er glade voksne.

Vi har godt av å bevege oss, og best av alt er det jo om vi kan gjøre det sammen. Lørdagstur, søndagstur, hverdagstur, kosetur. Det er egentlig ikke så viktig hva vi gjør, hvor vi gjør det eller når. Bare vi er aktive!

Magnus gjør akkurat som meg for tida, det er moro å lære ham ulike øvelser når han selv tar initiativet.
Å være aktive sammen gir oss felles opplevelser og gode minner. Her fra Playitas i forfjor.

Magnus har jo vokst opp med særdeles aktive foreldre. Og han er en meget aktiv og blid gutt. Men det er sjelden vi får tid til å være aktive sammen. Enten er det jeg som trener mens gutta finner på noe, eller far som trener mens Magnus og jeg slapper av på kino (jeg er som regel supersliten og er mer enn fornøyd med å ta femåringen dit).

Noen ganger glimter vi imidlertid til. Heldigvis! Som igår. Da sto det langtur løp på min plan, og siden sola skinte spurte jeg om ikke gutta ville henge med på tur? Magnus har jo blitt så stor nå at han fint kan sykle ved siden av mens vi løper. Ja, han kan jo faktisk sykle foran oss, viste det seg.

Vi begynte med denne sykkel + løp greia på Kypros i 2013. Da var Magnus 3,5 år og holdt akkurat følge i 6:00 per km på sin leide barnesykkel. I går hadde Magnus ingen problemer med å dra feltet i 12 km/t. Etter med at vi måtte ta ham igjen og mente vi løp altfor sakte (såklart!). Det var rett og slett en stor glede å ha ham med på treningstur!

Turen gikk fra Etterstad til Østensjøvannet og tilbake. To runder rundt vannet for meg og søsteren min, en runde for far og sønn (de måtte jo se litt på endene og spise kake underveis). Totalt 12 km på gutta og 16 på oss jentene. Fire veldig blide (og sultne) sjeler som hadde fått hyggelig samvær, god mosjon og en skikkelig dose happiness sammen. Vi har også gjort det samme rundt Sognsvann tidligere, med stort hell.

Noen tips for turen:

  • Med såpass små barn (3-6 år) er clouet å finne en passe flat løype. Vår erfaring er at bakker fører til mye dytting og mindre moro for oss alle.
  • Løyper rundt vann eller parker er å foretrekke, slik at det går an å gjøre andre ting (se på naturen, ender, leke på stranden) hvis det skulle butte i mot motivasjonsmessig.
  • Løp i ett tempo du kan snakke i. Rolig langtur er å foretrekke. Vi snakker kontinuerlig på tur, skravla går i ett om alt vi ser og opplever underveis. Dette er ikke økta for intervaller!
  • Unngå de mest trafikkerte løypene i «rushtiden». Tidlige turer er å foretrekke, da er det bedre plass til vingling i løypa!
  • Det hjelper stort om det er to voksne (eller eldre barn med), da kan den ene fortsette løpeturen og så bytte med den andre underveis hvis det trengs.
  • Ha med en løpesekk med litt «bensin» til barna og skift til deg om du blir stående og se på endene fremfor å løpe.
  • Hold fokus på at det skal være en positiv opplevelse. Godt humør og litt tålmodighet er alltid lurt!

 Lykke til!

Vil du vite mer om vår aktive familie? Da bør du lese:

Aldersgrense i fjellet?

Treningsferie ved Legoland

Aktiv ferie på Kypros

Lykken er å finne en islagt pytt man kan hoppe på!
Lykken er å finne en islagt pytt man kan hoppe på!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s