Nede for telling

Det går helt klart opp og ned her i verden. Og den siste måneden har jeg vært nede. Lite energi og lite overskudd. En aldri så liten vinterdepresjon kanskje? En reaksjon på de store treningsmengdene jeg har lagt ned i desember og januar? Jeg har sovet dårlig og hatt et svingende humør. Som de fleste andre liker jeg jo best at ting går på skinner, og når verken kropp eller hode har spilt på lag blir jeg skikkelig frustrert. Da er jeg ikke enkel å ha i hus!

Nede for telling
Det er helt i orden å bli sliten på trening, men når denne følelsen henger ved flere dager etterpå, da er det på tide å sjekke om ting er helt som de skal. Jeg (og treneren) har gitt meg litt mer hvile og merker at det har positiv effekt på både form og humør.

Et tegn på at totalbelastningen er stor er det helt klart. Det er tøft å være trener hver morgen og kveld, gjøre unna all egen trening mellom jobber og være tilstede for familien i tiden som er til overs. Likevel har jeg fått trent bra i denne perioden. Trening er min stressventil og det jeg tyr til når ting butter, innenfor rimelighetens grenser.

I februar ble det nesten 70 treningstimer, med mange gode terskeløkter på svømming og sykkel. Litt mindre enn først planlagt, noe som har vært helt nødvendig for å ikke overbelaste systemet ytterligere. Mats har tilpasset treningen til energistatusen min og har vært flink til å følge meg opp her. I tillegg har jeg vært ekstra nøye med å lytte til kroppen, for det er ingen vits i å pøse på med trening når overskuddet ikke er tilstede. Det hjelper jo ikke å trene mer enn kroppen klarer å restituere!

Et triks jeg har brukt den siste måneden er å spørre meg selv før hver trening: Vil denne økta gjøre meg sterkere og i bedre stand til å nå mine mål? Eller får jeg mer igjen hvis jeg hviler nå? Det har vært en viktig rettesnor for meg og hjulpet meg stort når lysten og behovet for å trene har vært større enn de fysiske forutsetningene.

Jeg har også blitt flink til å innføre hviletid på dagen. Kan faktisk finne på å sove en halv til to timer på dagtid, spesielt på leir (som i Marbella der jeg sovna til guttas prating mellom øktene) når treningsbelastningen er ekstra høy og behovet for hvile større enn normalt. Kostholdet er også viktig, og jeg har spist ekstra mye for å hjelpe kroppen over kneika.

I dag hadde jeg heldigvis en god dag. To netter med søvn og en hel hviledag i går bidro godt. I tillegg til et fint vårvær og en fin formiddag med lillesøster rundt Østensjøvannet. Satser på at dette er den første av mange gode dager denne våren!IMG_2656

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Nede for telling

  1. For meg er du en maskin! Helt rå rett og slett. Bra at du lytter til kroppen og hviler når den trenger det. Ønsker deg lykke til videre! Heier på deg:)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s