Monsterdag med happy ending

Å trene tre disipliner på en dag er lurt å gjøre regelmessig frem mot sesongstart. Det er god trening på å gjennomføre et triathlon, uansett hvilken distanse du skal starte i. Du trenger ikke kjøre hardt og langt i alle disipliner, det kommer jo an på hvilket mål du har med treningen din. Skal du kjøre en sprint kan du fint kjøre hele distansen på en dag, det vil jeg ikke anbefale om du skal ut på en fulldistanse triathlon. Det viktigste er at du tester deg selv en gang i blant på å ha tre økter ganske tett etter hverandre. Det er også en ypperlig mulighet til å prøve ut ernæring og mentale forberedelser.

Å starte dagen med halvannen time svømming, hvorav en time er ganske så hardt? Det setter liksom rammen for monsterdagen. At min nye Garmin 920xt ikke kan telle får heller være. Telle gjør jeg jo selv uansett!
Å starte dagen med halvannen time svømming, hvorav en time er ganske så hardt? Det setter liksom rammen for monsterdagen. At min nye Garmin 920xt ikke kan telle får heller være. Telle gjør jeg jo selv uansett!

For min del pleier disse «monsterdagene» å by på tre økter fordelt på 5-6 timer totalt. Tidligere var det å trene fem timer på en dag ganske tøft. Nå – etter mange uker på leir – er ikke oppgaven uoverkommelig lenger. Men når det står tre økter fordelt på fem timer hvor to av treningene er tøffe intervalløkter? Jo da rister det godt i både kropp og sinn, kanskje mest det siste. Ikke uten grunn jeg kaller det en monsterdag. Tanken bak for min del er at jeg skal bli så vant til å kjøre disse dagene at når konkurransen kommer så blir det en lek.

If hadde sendt ut sms om at bilen burde stå hjemme. Jeg løp til svømmehallen fordi gutta trengte bilen til hockeyskolen. Ble en fin tur i snøføyka og god oppvarming før svømmingen.
If hadde sendt ut sms om at bilen burde stå hjemme. Jeg løp til svømmehallen fordi gutta trengte bilen til hockeyskolen. Ble en fin tur i snøføyka og god oppvarming før svømmingen.

Lørdag hadde jeg en slik dag. Lang og hard svømmeøkt etterfulgt av intervaller på sykkel før den avsluttende løpeturen. For å få dagen til å gå opp rent organisatorisk ble det en løpeøkt helt i starten også – for å komme meg til svømmehallen. Alt i alt 5000 m svøm (hvorav 3000 meter i3+) , 2 timer sykkel (40 min i3+) og 11 km løp (helt rolig da jeg ikke løper hardt ennå).

Monsterdager med langt og hardt i flere disipliner er ganske nytt for meg. I hvert fall på disse lengdene og intensitetene. Tidligere har jeg gjerne hatt en dag i mellom med tre økter, men ikke på denne måten. Det som er bra med å sette opp noen monsterdager i blant er at jeg blir mentalt forberedt på å ha det tøft. Jeg får trent på ernæring og på å holde det gående selv om jeg egentlig helst vil legge meg på sofaen (eller under dyna i senga!).

For å komme meg gjennom har jeg laget noen spilleregler for meg selv:

1. Spis godt og nok. Spis en god og næringsrik frokost. Kjører du like lange dager som meg må du ha med restitusjonsmat rett etter øktene. Jeg bruker Smartfish etter trening, Nutrixxion underveis (på tilbud hos Birk Sport nå!). Lørdag hadde jeg også med nøtter og egg til å spise rett etter trening. Drikker vann og sportsdrikk underveis, mot kun vann normalt. For meg er det vanskelig å få spist nok på tunge treningsdager. Men med næringsrikt påfyll i sekken holder jeg hodet klart og kroppen sterk helt til mål.

2. Lag en plan og hold den. Ikke la småting forstyrre, men ha fokus hele veien. Jeg jobber med å holde bobla mi helt til det er slutt. Blir jeg ukonsentrert har jeg lett for å falle ut og da er det lettere å falle for fristelsen til å stoppe. Jeg er ikke spesielt snakkesalig på mine monsterdager!

3. Skift til neste økt umiddelbart etter trening. Dette lærte jeg av Henrik Oftedal. Ved å skifte til neste økt umiddelbart etter at forrige er ferdig blir det lettere å starte treningen igjen. Da har du ingen grunn til å stoppe opp og tenke underveis. Det føles jo litt dumt å ligge på sofaen i fullt sykkelutstyr!

4. Allier deg med venner og familie. Det er lettere å gjennomføre en slik dag hvis du har noen å trene med og/eller backe deg opp underveis. Jeg svømte og løp alene i går, men fikk følge av Wang-rektor Vilhelm på sykkelbiten. Det var viktig for å gjennomføre intervallene slik de skulle. I tillegg hadde Kristian full oversikt over treningsplanen slik at han kunne gi meg motiverende tilrop underveis, altså det lille han så meg der jeg føyk fra en økt til den andre.

Å gjennomføre en tøff treningsdag gir en helt vill mestringsfølelse. Da var det deilig å møte gode venner og snakke trening og triatlon til seint på kveld. Men best av alt var såklart å få Magnuskos etter endt dyst!
Å gjennomføre en tøff treningsdag gir en helt vill mestringsfølelse. Da var det deilig å møte gode venner og snakke trening og triatlon til seint på kveld. Men best av alt var såklart å få Magnuskos etter endt dyst!

Så tror du kanskje at jeg lå på sofaen med beina høyt på søndagen? Nope, ikke akkurat. Men jeg avsluttet lørdagen på beste mulige vis med et herremåltid sushi med gode venner til langt over sengetid. Søndagens meny var nemlig lik lørdagens, bare på lav intensitet. 75 min svøm, 45 min løp og 2,5 time sykkel. Jammen godt at det er hviledag i dag!

I dag skal det hviles! Som her i garderoben på Hundsund etter en tidlig svømmetrening etter lite søvn. I get fast in restitution!
I dag skal det hviles! Som her i garderoben på Hundsund etter en tidlig svømmetrening etter lite søvn. I get fast in restitution!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Monsterdag med happy ending

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

w

Kobler til %s