Tretthetsbrudd er ingen krise!

Det sier Wang-trener og tidligere 800-meterløper Tor Øyvind Ødegaard. Han mener altfor mange fokuserer på alt de ikke kan gjøre når de har slike brudd. I stedet burde man se på det som en anledning til å bli bedre i noe du ellers ikke bruker tid på.

Det som skiller de beste fra de nest beste er hva de gjør når de er skadet.

Med det mener Ødegaard at du må gjøre jobben selv om det kanskje ikke er så moro å bruke timevis i slynge, i bassenget eller på ellipsen. Ved å fokusere på det som kan gjøres og sette seg mål om å lære noe nytt, så går også skadeperioden raskere.

Vi triatleter kan jo bare se til Kristian Blummenfelt. Han brukte skadeperioden sin til å bli drastisk mye sterkere på svømming, basis og sykkel. I tillegg til å kjøre harde intervaller med vannløping, blant annet. Da han endelig var tilbake etter ni måneder med skade, var det ingen som så en svakere utøver enn tidligere. Han fortsatte der han slapp, blant toppen av verdenseliten.

Thomas bruker skadeperioden til å trene alternativt. Her på Lanzarote har han lånt seg et belte til å løpe i vann med.
Thomas bruker skadeperioden til å trene alternativt. Her på Lanzarote har han lånt seg et belte til å løpe i vann med.

Wang Toppidrett har fire utøvere med på leir som har tretthetsbrudd. En av dem er Thomas Jefferson Byrkjeland. 16-åringen har 9.20 på 3000 meter hinder og er ranket som nummer tre i Europa på denne øvelsen i sin klasse. Senere i år skal han til U-18 VM i Colombia. Men her på Lanzarote er det vannløping, sykkel, styrketrening, stabilitet og ellipse som gjelder. Unggutten har et tretthetsbrudd i leggen, nærmere bestemt i tibia.

– Det er ikke et stort problem. Jeg trener det jeg kan, sier han og tørker svetten etter tøffe intervaller på ellipsen.

Det som er vanskelig med tretthetsbrudd er at det kan ta tid å finne ut av dem. Utøverne skal jo tåle en del smerte og noen av dem ligger på grensa. Tar det for lang tid å få diagnosen blir det problemer. Det beste er å forebygge gjennom å spise sunt, få i seg nok vitaminer/mineraler, trene smart og la kroppen hvile med jevne mellomrom. Tor Øyvind Ødegaard er ikke i tvil om hva som funker best, i tillegg til å være nøye med kostholdet.

Ta tre dager helt fri fra trening hver 60.dag. Det er ikke farlig!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s