Dobbel intervalldag

Hvorfor ta svømmeintervaller en dag og sykkelintervaller en annen? Er vel like greit å putte alt inn på samme dag når vi først er i gang, eller hva? Det var nok det coachen tenkte da han la opp dagens program. Legg til at det var min første ordentlige dobbelintervalldag på et halvt år, og du forstår kanskje hvorfor det er tunge bein og en sliten kropp som halvveis ligger i sengen og skriver i kveld.

Det gjør vondt, samtidig som det er en utrolig god følelse. Jeg kan kjøre intervaller igjen! Jeg kan trene mye igjen! Jeg skal fortsatt skynde meg langsomt, men det er så innmari godt å være ute av tunnelen. Dessuten går det ikke så innmari sakte heller. Tommel opp!

Positiv Kari

Å kjøre doble økter med intervaller på en og samme dag er ikke noe nytt for min del. Det har vi ofte gjort når jeg har vært med landslaget på leir, og jeg liker tanken bak. Ved å kjøre en skikkelig hard dag og så en til to rolige dager, får kroppen en real belastning før den får restituert seg skikkelig godt. Istedenfor å ha litt hardt hver dag, kjører vi på med flere intervalløkter på en dag, og så kun rolige økter neste dag. Slik trening er også veldig konkurransespesifikt for triatlon, hvor vi jo faktisk yter maks i tre idretter på samme dag – og det rett etter hverandre. Greit å ha trent litt på det på forhånd!

Denne soloppgangen var jeg så heldig å være vitne til mens jeg gjorde oppvarmingsøvelser med strikk og ventet på at svømmehallen skulle åpne. For en start på dagen!
Denne soloppgangen var jeg så heldig å være vitne til mens jeg gjorde oppvarmingsøvelser med strikk og ventet på at svømmehallen skulle åpne. For en start på dagen!

I dag startet jeg med svømming hvor hovedserien på 10×100 + 10×50 + 10×100 skulle være i3 og pause maks 15 sekunder mellom alt. Med kun 23 grader i bassenget (varmeanlegget hadde visst tatt kvelden over helgen) ble det en noe roligere start (i2) for å få varmen i kroppen. Sola tittet heldigvis over taket mot slutten og siste 1800 meterne hadde jeg i det minste i3-puls. Farten var det så som så med. Ikke moro å slite for 40/1.23 akkurat! Men treningseffekten var nok bra likevel.

Jeg tok beskjeden om 23 grader i vannet med stor ro. Super anledning til å trene på å være kald, tenkte jeg, mens de lokale hutret og ojet seg slik bare spanjoler kan.
Jeg tok beskjeden om 23 grader i vannet med stor ro. Super anledning til å trene på å være kald, tenkte jeg, mens de lokale hutret og ojet seg slik bare spanjoler kan.

Etter svømmingen rakk jeg heldigvis frokosten på hotellet. Digg å kunne forsyne seg av alt det gode de har. Egg, bacon, ost, skinke, rugbrød og mengder med frukt gikk ned. Og en croissant med nutella. Er jo tross alt ferie! Hadde tenkt å ligge en time på solsengen i det fine været, men kom på bedre tanker og tok en liten time under dyna i stedet. Ble ikke veldig bra søvn, våknet vel heller av at kroppen lå i helspenn. Men noe hvile må det ha blitt, for det kjentes ganske bra å sette seg på sykkelen ved 1230-tiden.

Er så heldig at jeg slipper å trene alene hele tiden her nede. Ingun som var med på leiren forrige uke bestemte seg for å bli en uke til, så mens Julia ligger på hotellet med halsbetennelse ble det Inguns tur til å henge med på intervaller. En utfordring hun tok på strak arm med temposykkelen sin!

Inn og ut av Soriadalen kjørte vi. 15 min hardt og 10 min rolig rull i varmen. Glad jeg hadde sportsdrikk på flaska og fikener i lomma. Ingun var en fryd å ha med på trening - som vanlig!
Inn og ut av Soriadalen kjørte vi. 15 min hardt og 10 min rolig rull i varmen. Glad jeg hadde sportsdrikk på flaska og fikener i lomma. Ingun var en fryd å ha med på trening – som vanlig!

4×15 min terskeldrag med «god pause» var oppskriften fra treneren. Vi la intervallene til Soriadalen hvor det er forholdsvis lite trafikk, ganske slakt og forutsigbart terreng og god plass på veien. Slakt oppover og noe medvind innover, motsatt nedover. Må innrømme at jeg grudde meg litt før start. Seks måneder siden siste langintervall på sykkel…

Heldigvis gikk det overraskende greit! Hjalp godt å ha en rygg å henge på, selv om vi hadde over 20 meter mellom oss. Det er lettere å holde trøkket oppe, både i beina og hodet når det ligger en foran (eller bak) som du skal jage på. Takk Ingun! Vi kom oss gjennom hele økta og syklet faktisk fortere på hvert drag. Akkurat slik en intervalløkt bør gjennomføres.

Det har ikke blitt mye is her nede, men i dag måtte vi bare ned til Maspalomas og kjøpe god is. 10 km rask gange gikk også inn i treningsdagboka.
Det har ikke blitt mye is her nede, men i dag måtte vi bare ned til Maspalomas og kjøpe god is. 10 km rask gange gikk også inn i treningsdagboka.

Nå skal det bli ekstremt godt med hvile. Julia og jeg endte nemlig opp med å gå de fem km ned til fyret i Maspalomas (og opp igjen). Fikk med oss nydelige farger og god is på veien, men beina ble nok et lite hakk mer slitne (selv om det sikkert var bra for sirkulasjon og restitusjon).

Julia som jeg kjenner fra den svenske Motala-gjengen, ble med på leiren. Hun er dessverre blitt syk, men en rask tur sa hun ikke nei til etter tre dager på rommet sitt.
Julia som jeg kjenner fra den svenske Motala-gjengen, ble med på leiren. Hun er dessverre blitt syk, men en rask tur sa hun ikke nei til etter tre dager på rommet sitt.

El Faro Maspalomas

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s