Verd sin vekt i gull!

Noe av det første jeg putter i kofferten når jeg skal på treningsleir er foamrollen min. Den er rett og slett uunnværlig! Når treningsmengden nærmest dobles får muskulaturen kjørt seg skikkelig. Uten mitt faste team hos Stabækklinikken blir jeg ødelagt om jeg ikke er nøye med å rulle ut tighte lår og legger. Hvordan du bruker foamroll og hva den er godt for kan du lese mer om i linkene nederst i dette innlegget.

20 minutter er alt som skal ti. Og på leir er det liksom enklere å gjøre denne vonde og ganske slitsomme jobben med å rulle ut tung muskulatur.
20 minutter er alt som skal til. På leir er det liksom enklere å gjøre denne vonde og ganske slitsomme jobben med å rulle ut tung muskulatur.

Som for mange andre er det slik at jeg ikke bruker massasjerulla så ofte som jeg burde hjemme. På leir derimot har jeg mer tid og er mer i modus for å jobbe slik jeg burde med muskulaturen. Det tar på å sykle og løpe hver dag, og det skulle bare mangle at jeg tar godt vare på beina som gjør hele jobben. Jeg bruker The Grid fra TP Therapy, men det finnes mange ulike varianter i sportsbutikker rundt omkring.

Noe av det beste med foamrolling er at det er effektivt. Du trenger ikke rulle veldig lenge for at du skal merke forskjell. Til gjengjeld bør du rulle litt hver dag. Det er nemlig viktig at det blir en vane. Nesten som med tannpussen. Just do it, liksom. Letter sagt enn gjort, det vet jeg alt om. Hjemme har jeg alltid en unnskyldning, men på leir er det bare å ta med rulla ut og legge seg i sola. Det blir noen merkelige blikk fra de Sangria-drikkende og særdeles stillesittende turistene, men skitt au. De får bare stirre i vei 🙂 Så gjelder det for meg å ta vare på den gode vanen når jeg kommer hjem igjen.

Torturøvelsen er for mange utside lår. Jeg prøver å rulle litt på siden av IT-båndet, da jeg har hørt at det kanskje ikke er så lurt å rulle rett oppå. Bruk hender og føtter til å støtte deg opp. Husk at jo mer du klarer å slappe av i muskulaturen, jo mer tar øvelsene.
Torturøvelsen er for mange utside lår. Jeg prøver å rulle litt på siden av IT-båndet, da jeg har hørt at det kanskje ikke er så lurt å rulle rett oppå. Bruk hender og føtter til å støtte deg opp. Husk at jo mer du klarer å slappe av i muskulaturen, jo mer tar øvelsene.

De siste dagene har jeg rullet ca 20 min daglig. Forside lår, bakside lår, utside lår og begge leggene (hver for seg) samt hofte og rumpe får kjørt seg. Minst to minutter på hver og så er jeg good to go. Har du rullet i dag?

Mer om foamrolling finner du her:

Øvelser for foamroll

Video av øvelser

Hva er foamrolling

Det gjør vondt underveis, men du vil garantert få mange takknemlige beskjeder fra musklene dine når du vel er kommet i gang med rullingen. Prøv selv, da vel!
Det gjør vondt underveis, men du vil garantert få mange takknemlige beskjeder fra musklene dine når du vel er kommet i gang med rullingen. Prøv selv, da vel!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s