Trening på leir – Gran Canaria uke 1

Seks måneder har gått og jeg har endelig gjennomført en treningsuke slik jeg liker det. Mange rolige treningstimer i supert Syden-vær her på Gran Canaria. Tida flyr i godt selskap. Timene har bare tikket inn, dag etter dag. Jeg har rett og slett storkost meg. Det har vært et privilegium å få være reiseleder for en flott gjeng med triatleter på tur med Ving Norge.

Jeg har vært reiseleder på triatlonleir for aller første gang. Det var en opplevelse som ga mersmak. Rolig trening og mye mengde var planen for min del, deltagerne fikk kjørt seg noe mer. Spesielt i bassenget! Foto: Henriette Tronrud.
Jeg har vært reiseleder på triatlonleir for aller første gang. Det var en opplevelse som ga mersmak. Rolig trening og mye mengde var planen for min del, deltagerne fikk kjørt seg noe mer. Spesielt i bassenget! Foto: Henriette Tronrud.

Kroppen henger godt med. Den har fått noen halve dager med hvile innimellom. Onsdag og lørdag var det rolige dager med kun korte økter og mye tøy/bøy. Svømming har det som sagt blitt svært lite av. Jeg rakk å svømme 1000-1500 meter etter gruppas svømmetreninger, og fikk dermed vært fire ganger i bassenget. Det er ikke lett å få tid til å trene mye mer selv når man har ansvar for at 16 andre skal få mye ut av sin treningsuke på leir. Ikke at jeg klager, langt i fra! Jeg har fått gjort det jeg hadde planlagt og mer til. Det har jo blitt mye mer løping enn jeg hadde håpet på forhånd 🙂

Her nyter vi sola i Puerto Mogan, en relativt flat tur til Gran Canaria å være. Foto: Siri Langseth.
Her nyter vi sola i Puerto Mogan, en relativt flat tur til Gran Canaria å være. Foto: Siri Langseth.

Nå som jeg bruker Polar V800 er det lett å holde følge med total treningstid, antall skritt og mye mer jeg ikke har satt meg inn i. Og selv om pulsbeltet nok en gang har tatt kvelden, så funker jo resten enn så lenge. Utrolig nok viser klokka at jeg har trent 27 timer denne første uken. Og det UTEN noen videre svømmetrening!

Ingen sak å trene i timevis når praten går og latteren sitter løst. Her har vi drikkepause i Soria.
Ingen sak å trene i timevis når praten går og latteren sitter løst. Her har vi drikkepause i Soria.

Rolige sykkelturer med mange høydemetre har vært første prioritet. Vi har syklet ca syv mil per dag, med unntak av torsdag da vi hadde en langtur på drøyt 12 mil, og lørdag da jeg ikke syklet en meter. Intensitet og intervaller har ikke fått fokus overhodet, men med en så stor økning av treningsmengde (opp fra 12 t i snitt siste månedene) var det det eneste fornuftige. Øke mengden først, intensiteten får komme denne uka.

Løpeteknikk er viktig. Her holder Jerome et lite kurs en tidlig morgen på hviledagen vår.
Løpeteknikk er viktig. Her holder Jerome et lite kurs en tidlig morgen på hviledagen vår.

Slik så min første uke på leir ut:

Lørdag: Ankomstdag. En time veldig rolig løpetur, avsluttet med å gå de to siste km.

Søndag: 1000 meter svømming + 1500  meter løp + 3.20 på sykkel (70 km, 1000 høydemeter) + 30 min lett løp

Mandag: 1600 meter svømming + 3 timer sykkel + 21 min løping + 30 min core/stabilitet/stretch.

Tirsdag: 500 meter svømming + 1500 m lett løp + 3,5 time sykkel (70km, over 2000 høydemeter) + 31 min lett løp.

Onsdag: Hviledag for gruppa. 45 min løpeteknikk hvorav 15 min ren løpetid + 1,5 time sykkel + 30 min core/stabilitet/stretch.

Torsdag: Langtur sykkel på planen. Totalt 5,5 time sykkeltid (12 mil, over 2400 høydemeter) + 37 min progressiv løpetur + 15 min stretch.

Fredag: 1500 meter svømming + 1500 meter lett løp + 3 timer sykkel (70 km, 1000 høydemeter) + 46 min rolig løpetur.

Lørdag: Hviledag med lang gå/løpetur på 12 km + 30 min mobilitet/styrke bein.

Søndag: 4 timer sykkel (88km og 1500 høydemeter) + 30 min lett løp + 20 min foamroll

Av 16 deltakere var det hele 12 damer. Og blidere gjeng enn dette tror jeg knapt finnes. Reprise 2015!
Av 16 deltakere var det hele 12 damer. Og blidere gjeng enn dette tror jeg knapt finnes. Reprise 2015!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s