Unødvendige beinspark?

Jeg var så heldig å få svømme med en meget lærevillig Lars Christian Vold i morges. Han holder bra følge, spesielt på serier med i1/i2-intensitet. På beinspark henger han imidlertid plutselig langt bak – og det på veldig kort tid. Jeg tar han med nesten 20 meter per 50, til tross for at jeg ikke er en spesielt god beinsparksvømmer.

Så hva er det som skjer? Lars Christian er jo helt klart sterkere i beina enn meg. Han kan tråkke flere watt enn jeg kan drømme om, og det flere timer i strekk. Men på 50 meter beinspark er jeg 40 % raskere. Øk distansen og forskjellen blir bare større. Logisk?

Ukas tredje svømmeøkt på meg. Allerede oppe i 15 000 meter denne uka. Ingen sak å svømme langt med godt selskap!
Ukas tredje svømmeøkt på meg. Allerede oppe i 15 000 meter denne uka. Ingen sak å svømme langt med godt selskap!

Lars Christian er langt fra alene om å ha stort potensial på sine beinspark. Triatleter generelt virker å ha lært seg at beinsparkene ikke er viktige. Merkelig hvordan man sluker slik informasjon rått, bare fordi det gjør det «enklere». For du blir garantert ikke bedre til å svømme ved å glemme beina. At du sparer krefter til resten av triatlonet er også veldig overdrevet. De fleste vil oppleve å bruke mer krefter når de svømmer uten beinspark, fordi de da går glipp av samspillet mellom armer og bein.

God svømming krever nemlig at hele kroppen jobber sammen. Armer, kroppen (den firkanten i midten) og beina. Det er overraskende hvor mye fart du får fra kroppen og beina hvis du gjør det riktig. Tenk da så mye krefter du sparer og så mye fortere du kan svømme! Et lett og ledig beinspark vil gi deg bedre balanse og større fart, også fordi det vil hjelpe i pull-fasen av armtaket. Svømming handler om svært mye mer enn å flytte armene raskest mulig fra A til B!

Selv bruker jeg beina ganske mye når jeg svømmer. To-takt på de aller roligste seriene, men ellers er det seks-takt som gjelder. Tre beinspark per armtak. På trening og i konkurranse. Det gir meg rytme og flyt. I open water bruker jeg beina mer enn jeg gjør innendørs. Uten føler jeg meg nærmest naken! Som en båt uten både motor og ror.

I røff sjø, som ved Ulvøen Rundt, er det ekstra viktig med beinspark. Bedre balanse og større fart, ja takk!
I røff sjø, som ved Ulvøen Rundt, er det ekstra viktig med beinspark. Bedre balanse og større fart, ja takk! Foto: Christian Steimler.

Det er flere grunner til at du bør lære deg å svømme beinspark skikkelig. Jeg gjør det blant annet av følgende grunner:

  • Bedre posisjon i vannet – beinsparkene jobber sammen med armtakene for å holde meg rett i vannet og sørge for at kreftene går i fartsretningen.
  • Bedre oppdrift – hver gang jeg sparker ned, dytter jeg samtidig meg selv opp. Jeg ligger mer oppå vannet når jeg bruker beina ordentlig.
  • Høyere fart – ingen tvil her. Jeg svømmer definitivt raskere med beinspark!
  • Økt balanse og kontroll – uten beinspark vingler beina hit og dit. Dessuten er rotasjonen vanskelig å få grep om uten beinspark.

Flere av de jeg trener har elendige beinspark. Noen svømmer faktisk bakover når de ikke får nødvendig hjelp fra armene! Vi jobber en god del med å etablere bedre beinspark for i det hele tatt å kunne ha en konstruktiv svømmeteknikk. Så hva bør du tenke på når du skal svømme beinspark?

  • Bevegelsen starter i hofta
  • Hold knærne ganske rette og husk «pointy toes» med avslappet ankel
  • Små, men effektive spark med høy frekvens

En god øvelse: Stå rett opp og ned på dypet av bassenget. Det er lov å sculle litt med armene, men de skal ikke brukes aktivt. Du skal kun sparke med beina og du skal kunne holde deg i den posisjonen, rett opp og ned, med hodet godt over vann. Bestem deg for å sparke i for eksempel 20 s. Synker du? Da vet du at du har en jobb å gjøre 🙂

Gary Hall Sr har for øvrig skrevet et godt innlegg om hvordan du får et sterkere beinspark som er verdt å lese. Han har også laget en god artikkel om hvorfor beinsparkene er viktige og hva du kan gjøre for å få mer mobilitet i ankelen. Noe Lars Christian helt klart kan jobbe med, for der var det stive ankler gitt!

Jeg svømmer ikke mange meter med rene beinspark på trening. Men jeg forsøker å få inn 4-8×50 meter per økt. I tillegg er forskjellige linjedrills også glimrende beinsparktrening. Lykke til!

Bruk høsten og vinteren i bassenget. Øv på beinspark og linjedrills og du vil ha mye igjen for det når sommeren kommer.
Bruk høsten og vinteren i bassenget. Øv på beinspark og linjedrills og du vil ha mye igjen for det når sommeren kommer.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

11 kommentarer om “Unødvendige beinspark?

  1. Får vel ta til fornuft og begynne å trene litt beinspark jeg og 😉 Det hjalp å brekke armen, så får bare late som den fremdeles er brukket en gang i blant.

    1. Ikke dumt. Det viktigste er jo samspillet mellom armer, kroppen og beina, slik at rotasjonen gir deg fart og fremdrift – ikke motsatt. Har ingen tvil om at du innen et år holder følge på beinspark!

  2. Enig, beinspark teller! Jeg har faktisk bare nettopp lært meg å svømme med armene, for i snart 30 år har jeg hatt god nok fart med bare bena (riktignok sammenlignet med andre som også bare er svømmere på hobbybasis). Har til nå følt at armene bare har rotet til fart og rytme. Heldigvis hjelper det med et svømmekurs som setter ting/kroppen litt i system;)

    Takk for en god og inspirerende treningsblogg!

  3. Jeg skriver klart under på baklengssvømming. Første gang jeg brukte kickboard gikk det bakover. Jeg skjønte ingenting!! Nå går det heldigvis fremover, dog sakte og får syre i hoftene altfor fort. Jeg er definitivt droppet beina fordi «alle» har sagt at det ikke er nødvendig 😉

  4. Har problemer med beina, de sinker meg. Har prøvd å svømme med lite flytebrett mellom anklene og følgelig helt stille og rette bein. Da får jeg veldig god fremdrift med tretakscrawl. Er det mulig å få til en slags «nøytrale» bein ?

    1. Hei! Det er vanskelig å si uten å ha sett deg svømme. Må jo vite hva som er årsaken til at beina klusser det til for deg. Jeg jobber som PT ved Røa Bad, ta gjerne kontakt på kari.lingsom@satselixia.no om det er noe du kunne tenke at jeg ser på. Man trenger ikke være medlem for å ha PT timer med meg.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s