Den viktige sesongpausen

Normalt ville jeg i disse dager hatt sesongpause. En periode der jeg tar helt fri fra trening. Jepp – du leste riktig. HELT FRI! For selv om de fleste triatleters (og supermosjonisters) store frykt er å gå opp i vekt og miste formen, så er det nettopp det som trengs for å komme enda sterkere tilbake neste år.

Ikke vær redd for å ta en skikkelig timeout. Noen uker helt uten trening vil bare gjøre deg godt!
Ikke vær redd for å ta en skikkelig timeout. Noen uker helt uten trening vil bare gjøre deg godt!

Spørsmålene mange stiller er: Hvor lenge skal jeg ha pause og hva kan jeg faktisk gjøre? Hvor rolig er rolig og hvor lite er lite? Generelt vil jeg si at det er lengre enn du tror (og helt klart lenger enn du har lyst til!). Du skal også gjøre mindre enn du tror, og mindre enn du har lyst til. La det også være sagt at det finnes ingen «onesizefitsall»-plan for sesongpausen. Er planen OL-gull i Rio 2016 holder det kanskje med 2 uker helt fri før den rolige opptreningen starter, men selv toppidrettsutøverne tar altså helt fri!

Jeg har planlagt tre uker sesongpause. Så blir det en måned med tilvenning før jeg starter et ordentlig treningsregime igjen. Lars Christian Vold, nr 2 i Norseman og 5 i sin AG på Hawaii.

Hvorfor skal du ta sesongpause?

Det har ikke så mye å si om du er mosjonist, supermosjonist eller idrettsutøver. Både kropp og sjel trenger hvile og restitusjon etter en lang sesong. Gi deg selv en pause der du prioriterer (og gjør!) helt andre ting enn trening. I tillegg er det slik at du faktisk må slippe deg ned og komme ut av form for å være i stand til å komme skikkelig tilbake i form, og da gjerne på et høyere nivå enn tidligere. Se på sesongpausen som en investering i fremtidig form!

Pausen er bra fysisk. Skader, småskader og irritasjoner får muligheten til å bli helt bra. Hver celle i kroppen får hvile og bygge seg opp igjen. Men hodet har også godt av å styre unna treningsfokuset. Spar på treningsvilje og motivasjon til det virkelig gjelder!

Hvor lang bør sesongpausen være?

Jeg anbefaler å ta tre uker helt uten trening. Minst! Gå en tur i fjellet eller luft en imaginær bikkje på lystbetonte spaserturer, men avstå fra all form for det vi kaller trening. Jeg vil påstå at det er verre å ta en uke for lite enn en uke for mye. Og jo bedre form du hadde før pausen – desto lenger pause bør du ha. Du kan ikke beholde en god form året rundt, da blir det ingen formtopper!

Etter den treningsfrie perioden bør du ha tre til seks uker med veldig lett trening for å gradvis venne kroppen til fysisk aktivitet igjen. Lav intensitet og få økter, før du starter opp baseperioden. Totalt snakker vi altså 1-2 måneder med svært lav belastning på systemet. Da gir du kroppen de beste forutsetninger for å komme seg helt tilbake.

Ut fra dette bør du forstå at å løpe maraton i januar kanskje ikke er den beste ideen om du satser mot triatlonsesongen sommeren 2015. Mer om periodisering kommer jeg forresten til å skrive om senere.

Men kommer jeg ikke til å legge på meg?

Jo, det er mye mulig. Er det så farlig? Min erfaring er at mange løpere og triatleter spiser altfor lite. Følger du en strikt plan mestedelen av året har du mest sannsynlig godt av å skeie ut i en måned. Med mindre du i utgangspunktet er overvektig så klart. Men det trenger ikke bli ti kilo ekstra! Noen kilo (8-12 % av kroppsvekten) vil gi kroppen anledning til å reparere seg selv! Du vil også få mer overskudd og mest sannsynlig sove bedre. Og er du fryktelig opptatt av vekt og trening kan du glede deg over at du faktisk får en økt treningseffekt av de ekstra kiloene når baseperioden starter igjen. Det er jo som kjent litt tyngre å trene med ekstra vekt 😉 Se på dem som din svært personlige vektvest. Og bekymre deg ikke, de smelter sakte men sikkert bort i løpet av våren!

God hvile!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

16 kommentarer om “Den viktige sesongpausen

  1. Betryggende å lese! Jeg har jobbet så mye siden august at jeg bare har fått trent 3-8 timer i uka. Beroligende at jeg faktisk kan ha hatt godt av det! (Selv om det føles som jeg lurer meg selv når jeg går med på den tanken.)

      1. Heeelt fri? Det går ikke!! Hvordan skal jeg klare å koble av hjernen uten trening?;)

      2. Jo det går! Du må bare gjøre det. Utfordrer deg til minst to helt treningsfri uker, starting now. 3-8 timer per uke er passende nivå for opptreningsperioden etterpå (3-6 uker). Finn deg en hobby, lag noen ekstra blogginnlegg, les et par bøker eller strikk noen julegaver. Hva med å gjøre ferdig alle julegavene i sesongpausen? Enten du lager dem eller kjøper.. 3-8 timer er ikke sesongfri!

  2. For en timing å poste dette på. Kunne ikke vært bedre. Har nå hatt snart fire uker(etter en fulldistanse tri) pause fra vanlig trening. Går på fjellet to-tre turer i uka, med varighet fra en til fire timer, pluss et par klatreøkter. Hadde trodd at motivasjonen skulle være på topp nå, men kjenner at jeg utsetter full oppstart ei uke el to til. Og nå med god samvittighet :-). Takk!

    1. Ja Torgeir, det er bare å ta helt fri med god samvittighet. Kanskje lange fjellturer også bør kuttes, slik at lysten og overskuddet kommer. Du må jo orke å starte igjen!! Her hjemme tok kristian nesten to mnd helt fri, uten noe som helst trening. Han er så smått igang med å sykle til jobb nå (7km hver vei).

  3. Hei😊
    I utgangspunktet fantastisk lesing!! Men sliter litt med dette fordi jeg har nye mål gjennom hele året. Så fort høsten melder seg står en ny sesong på tur; ski (birken og Vasaloppet). Går på en måte fra en sesong/idrett til neste og føler vel egentlig ikke at jeg noen gang har tid til denne hvilen da jeg må i forberedelser til neste utfordring…
    Har du noen tips til meg her Kari? 😊

    1. Hvilen er helt nødvendig Guro så den må du bare legge inn tid til. Spesielt siden du har nye mål hele året! Sørg for at du har to helt treningsfrie uker på høsten og kanskje to til med en gang skisesongen er over. Tror du vil bli overrasket over effekten! Sliten kropp (og hode!) yter dårligere!!

  4. Tusen takk, Kari! Det innlegget kom veldig beleilig nå. I will go back to sleep. 🙂

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s