Kan du tyde svømmeprogram?

Hver idrett har sitt stammespråk og svømming er langt fra unntaket som bekrefter regelen. Her finnes det forkortelser og koder i lange svømmebaner. Ikke nok med det. Det finnes også flere stammer (les klubber/regioner) som bruker litt ulike språk internt. I dette innlegget vil jeg forsøke å klare opp i hva mine program betyr, så får dere bare spørre om det skulle være andre ting dere lurer på.

Inn/innsvøm = Sier seg vel nesten selv? Betyr oppvarming. Svømmes rolig og gjerne variert (altså i flere svømmearter).

IM = medley = butterfly/rygg/bryst/krål – i den rekkefølgen. 100m im er 25m av hver (uten pause mellom), 200 im er 50m av hver osv.

Cr = krål

Fly = butterfly

Ry = rygg

Br = bryst

Cr/ry eller ry/cr eller fly/cr osv = Henviser til hvilke svømmearter det skal veksles mellom. 400 ry/cr trenger ikke bety et fast oppsett av meter per svømmeart, men heller at det skal veksles mellom rygg og krål. 12×75 fly/cr betyr i mine program 25 fly + 50 krål. Hadde det stått fly/cr/fly ville det vært 25m av hver.

Drill = Øvelser vi gjør for å trene på teknikk. For eksempel overlapp, kick on side, supermann, tarzan osv. Kjært barn har mange (og ulike) navn. Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig?

Sculling = Øvelser for å trene opp vannfølelse og øve teknikk. Kjennetegnes ved at hendene/underarmene beveges frem og tilbake for å skape kontinuerlig bevegelse og fremdrift. Kan gjøres på mange ulike måter avhengig av hvilken svømmeart man trener på, og hvilken del av taket man vil forbedre. Tungt for skuldrene og gjøres ofte i 25m-intervaller og som en del av oppvarming.

Supersprint = ss = 15m der du svømmer enda raskere enn «vanlig sprint», resten rolig. Trening på overfart. Smart å gjøre som oppvarming eller som del av rolige økter, siden restitusjonstiden er svært kort vil du få trent på sprint uten å bruke noe særlig krefter.

1-2/1-3/1-4 osv = Serien kjøres progressivt utover. 4×100 1-2 betyr altså at det første 100 svømmes i en roligere fart, neste hardere. Deretter en rolig før en ny hard. 1-3 og 1-4 (evt 1-5 osv) betyr bare at hver nye del skal svømmes litt hardere. Ofte står det også hvilken fart det skal startes og avsluttes på, for eksempel i1-i3. En serie kan være 5×200 1-5 i1-i3. Dette betyr at første 200 går i intensitetssone 1 (helt rolig) og at farten økes per 200 m opp til intensitetssone 3 på den siste (hver 200 skal svømmes i jevn fart, men økende per 200). Viktig for å lære seg å trene på ulike farter. Dropp 2-5 sekunder per intervall, avhengig av progresjonen.

Progressivt = Prog = Hvert intervall svømmes progressivt i intervallet. 8×50 prog. betyr at du svømmer åtte 50m der hver 50 skal startes rolig og avsluttes raskt. Hva ville du svømt om det hadde stått 8×50 1-8? (Svar: 8×50 der første svømmes rolig og så svømmes hver 50 raskere enn den forrige.)

Jevnt = steadypace = Ikke rolig, ikke hardt, men noe mellom. Jeg bytter på å skrive jevnt og i2.

Hardt = Hardt!

1 løs 1 hard = Svøm ett intervall rolig, ett hardt. Gjenta til serien er ferdig.

i1/2/3 osv = Henviser til Olympiatoppens intensitetsskala. Kort (og forenklet) forklart: i1 er rolig, i2 er litt hardere, i3 er ganske hardt men under terskel, i4 er terskel eller litt fortere, i5-8 er ulike intervallengder med maksimal innsats.

Neg.splitt = Negativ splitt. Siste halvdel svømmes raskere enn første. 5×200 neg splitt betyr at hver 200 svømmes som 100 i en fart + 100 i en raskere fart. Gjentas fem ganger.

ABK = Arm/Bein/Kombinasjon. Svømmes ofte som 75 eller 150 meters intervall med hhv 25 eller 50 meter av hver. Altså 50 arm, 50 bein, 50 vanlig svømming (altså kombinasjon arm og bein). Svømmes for øvrig uten pause i hver intervall. Pausene er ALLTID mellom intervallene.

Hyp = Hypoxi = Svømming med redusert pust. Følges gjerne av noen tall, for eksempel 10×50 hyp 3-5-7-9-11. Tallene viser til hvor mange tak du skal ta før du får puste. Her vil du ta 3 tak mellom hvert pust på første 50, så fem tak andre 50 opp til elleve tak mellom hvert pust på femte før du gjentar alt (for å få det til å bli 10×50).

Bein = Svømming kun ved bruk av beina. Gjøres med eller uten plate (flytemiddel til å svømme beinspark med, pullbuoy kan også brukes, eller en pullkick).

Arm = Svømming kun ved bruk av armene, evt med beina som inaktiv medspiller. Kan svømmes med pullbuoy (låser beina), med paddles (øker styrken på armene) eller med begge deler. Ofte skriver man arm m/paddles hvis det skal brukes paddles (men ikke alltid).

Gli/rolig/løst = Kjært barn har mange navn. Betyr rett og slett at du skal svømme rolig, uten intensitet, i oppgitt antall meter.

Utsvøm/Utsvømming/Ut = Denne tar du lett sant? Utsvømming er rett og slett nedvarming/nedsvømming, altså det du gjør for å avslutte økta. Svømmes helt rolig. Bør være rundt 10 % av øktas totale lengde.

Lykke til med svømmingen!

Jepp, jeg digger å svømme. Heldigvis!
Jepp, jeg digger å svømme. Heldigvis!

 

 

 

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s