En familievennlig fjelltur i lett terreng (Torfinnsbu-Bygdin)

Ser du etter en flat fjelltur i lett terreng som passer for hele familien, kan vi trygt anbefale stien fra Torfinnsbu til Bygdin. Den er enkelt fremkommelig for store og små, lett å finne og har akkurat nok utfordringer til at den verken blir for kjedelig for de litt større eller for vanskelig for de minste. Du bør beregne fem-seks timer inkludert stopp underveis hvis du går med barn rett fra brygga mot Bygdin. Vi brukte syv timer fra M/S Bitihorn forlot kaia ved Bygdin til vi var tilbake, men hadde en liten omvei underveis.

Lett terreng og gode stier gjør turen fra Torfinnsbu til Bygdin svært familievennlig.

Siden Kristian ligger i trening mot Ironman Kalmar om få uker, startet han likegodt med å løpe de 12km fra Beitostølen til fergeleiet ved Bygdin Fjellhotell. En rask kattevask ved innsjøen og han var klar for neste etappe – 15 kilometer langsmed vannet fra Torfinnsbu til Bygdin.

Kristian i fint driv på Valdresflya.

At turen starter med en båttur trekker heller ikke ned på poengskalaen for en familietur. Vår fireåring satt som klistret til båtruta der vi putret av gårde mot flytebrygga ved Torfinnsbu.  Fergeleiet er ved Bygdin Fjellhotell (parkering koster 40 kroner og betales i resepsjonen på hotellet). Båten brukte vel 50 minutter ut og kostet 320 kr en vei for to voksne og ett barn. Og ja, du kan betale med kort! Båtrutene finner du forresten her!

Å få kjøre båt er en stor opplevelse for Magnus. Bygdin viste seg fra sin beste side med blikkstille vann. Det var bare MS BItihorn som lagde krusninger på vannet.

Å stige av båten på en flytebrygge i så klart vann at bunnen ses på 20m dyp er spennende i seg selv. Når plutselig halve brygga (og de på den!) befinner seg under vann, blir det brått vel mye action. Et tips på veien; ikke gå mer enn to personer av gangen, spesielt ikke der det mangler pontonger under! Vi slapp heldigvis å bli våte på beina, men familien foran måtte alle starte den fem timer lange gåturen med kliss våte føtter. Flaks for dem at sola skinte og varmet godt.

Besøket ved Torfinsbu var lite nevneverdig, men det gjorde ikke oss noe å få en liten time ekstra på tur. Hvem liker vel ikke å gå over fossefall?

Vi hadde lest at det var verd turen å gå mot Torfinnsbu først. (Denne hytta kan du også overnatte på om det er ønskelig.) Derfor startet vi med å gå 25 minutter «feil vei», bare for å kjøpe en to kaffe, to epler og en kvikklunsj til den nette sum av 85 kroner. Det var en skuffelse. Men vi fikk tatt oss over ei spennende bru, der Magnus helst ville gå selv. Jeg hadde hjertet i halsen, men han klarte seg fint. Erfaringen er at barn klarer utrolig mye, bare de gis anledning til å utfordre seg selv litt. Etter en times omvei var vi altså klare for å gå riktig vei mot Bygdin.

Her var vi heldige å ha bruer, steiner og andre kreative løsninger ved våte overganger. Flesteparten av stedene måtte vi imidlertid vade/hoppe/søke lykken :-)
Her var vi heldige å ha bruer, steiner og andre kreative løsninger ved våte overganger. Flesteparten av stedene måtte vi imidlertid vade/hoppe/søke lykken 🙂

Og om ikke vi ble våte på beina før start var det nok av muligheter underveis. Mye snø i fjellet og mye regn i dagene før gjorde at det var vann og gjørme overalt. Gutta hadde fjellsko, men jeg hadde valgt joggeskoene. Big mistake! Men med 20-25 grader gjorde det lite om skoene lagde artige sugekopplyder hele veien hjem. Men jeg ble lei av å gå i myr og vann, så Magnus og jeg tok noen lengre biter av veien langs stranden. Fint å gå og fint å utforske rullesteiner og bekkeløp, samt kikke ned i det krystallklare fjellvannet.

Blikkstille vann og flott utsikt. Moro å gå langs stranden ved vannet!

Jeg gikk med bæremeisen hele veien, men slapp heldigvis å ha Magnus oppi noe særlig. Vi sørget for å ta nok pauser på veien og prøvde å holde en «intervall» på 60-90 min mellom rastene. Husk nok niste, for det er ingen steder å få påfyll underveis. Vi hadde med 12 brødskiver med pålegg, 100 gram sjokolade, en pose nøtter, en pakke kjeks, cherrytomater og vannflasker. Alt forsvant og vi var sultne da vi vel var fremme.

Hyppige, men korte stopp underveis gjorde at vi holdt energien oppe.

Magnus holdt farten oppe, hoppet fra stein til stein og lekte seg fremover mot målet. Noen steder var vegetasjonen så høy at han nærmest forsvant nedi mellom buskene.

«Mamma, nå er vi på jungeltur!»

Gleden var stor og han nærmest lyste der han sprang i forveien for å vise vei. Etter et lite kræsjkurs i stigåing ble han raskt en fjellvant gutt. Steget ble lettere for hver time, og han kunne stolt proklamere halvveis at «mamma, nå har jeg gått på fjellakademiet!». (Sterkt inspirert av Dragetrenerens Drageakademi).

Familien Lingsom til fjells
Her tar vi siste rast på veien tilbake mot Bygdin. Ca en time igjen til mål og motivasjonen er fortsatt høy.

Etter ni kilometer på tur kunne vi se Bygdisheim ganske nært der fremme. Derfra skulle det være drøyt to kilometer på grusvei frem til Bygdin. En liten stund trodde vi faktisk at Magnus skulle klare hele turen for egen maskin.

Siste utfordring på veien er denne lille fjellveggen. Her er det krevende å passere, men Magnus ville prøve selv og klarte det. Andre valgte å bære ungene akkurat her, for det er fort 50 meter rett ned i vannet om det glipper. Vi klarte oss fint og var glade for det!

Endelig fremme ved Bygdisheim (som er en privat eiendom) gikk lufta ut av Magnus-ballongen. Han trodde nemlig dette var hovedmålet og mistet motet da vi måtte fortelle at det fortsatt var et lite stykke igjen. Her burde vi helt klart hatt en krisecola i sekken, men i stedet hadde jeg krisemeisen på ryggen. Sliten gutt fikk hvile og mors bein fikk en ekstra utfordring.

To stykk Lingsom ved godt mot etter seks timer på tur. Alltid lurt å ha bærmeisen med, du vet aldri når du får bruk for den!

Etter en kilometer var det jeg som var sliten, og Kristian fikk overta meisen den siste drøye kilometeren. Sultne og herlig trøtte så vi frem til rømmegrøt og saft på fjellhotellet (dyrt, men godt!).

Magnus fikk raskt energien tilbake når han fikk sitte i meisen.
Magnus fikk raskt energien tilbake da han fikk sitte i meisen.

Totalt var vi ute i syv timer (fra båten gikk). Effektiv gåtid med omvei til Torfinsbu var fem timer, og uten omveien var selve gåtiden rett over fire timer. Resten gikk med til matpauser og utforsking underveis. Vår tur ble på 15km, hvor Magnus (4,5 år) gikk nesten 13 av dem på egne bein. Slett ikke verst til hans første fjelltur å være. Vi har for øvrig ikke tjuvtrent på forhånd, Magnus sin lengste tur før dette har vært 3-4 km i marka hjemme.

Bru over foss

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “En familievennlig fjelltur i lett terreng (Torfinnsbu-Bygdin)