Restitusjonsøkt etter konkurranse

Min erfaring er at det er veldig lurt å legge inn en restitusjonsøkt etter konkurranse. For selv om kroppen er sliten etter å ha ytt maksimalt, så har den godt av å kjøre en rolig treningsøkt på 45-60 min ganske umiddelbart etterpå.

Jeg snakker ikke om de 15-20 min med nedjogg/sykling jeg gjerne gjør rett etter konkurransen. De kommer i tillegg. Etter dette liker jeg å skifte og få varmen. Deretter spise et godt måltid, men så er det restitusjon som gjelder.

For meg er det svømming som funker best. Løping er altfor hardt for meg (og de fleste andre), sykkel kan funke men i dag regnet det veldig. Open water svømming var planen, men etter to timer i pøsregn under NM duathlon var jeg kald. Da ble valget lett – nemlig Frognerbadet. 28 grader og lite folk (fortsatt litt regn).

Kari på Frognerbadet
Vi har et flott anlegg i Frognerbadet. På litt regnfulle dager er det nesten tomt, perfekt for oss som vil svømme – ikke bade!

Å få til 45-60 min med kontinuerlig rolig trening kort tid etter konkurranse gjør at kroppen lettere henter seg inn. Alle prosesser kommer godt igang og som svømmer er jeg vant til alltid å kjøre 3-4000 meter restitusjon. Det er tungt å starte opp, men så går det lettere og lettere. Jeg angrer aldri på å ha gjort økta, men angrer alltid hvis det ikke gjøres.

For min del var dagens økt pur glede. Jeg var fornøyd med å ha løpt fort i duatlon (race report kommer i morgen). Og jeg svømte fort og lett på rolig fart i langbane. 4000 meter på 62 minutter (2000 (400cr/50ry) + 1000 m paddles + 1000 (200 cr/50 ry).

Jeg var god og varm og jammen dukket ikke sola opp underveis. God karma!

Kari etter økt på Frognerbadet
Jepp, treningsbikinien må på, for du blir faktisk brun i regnvær på Frognerbadet!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Restitusjonsøkt etter konkurranse

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s