Trening uke 20 – intensitet og fokus

Det tok meg nesten fem dager å hente meg inn etter den siste treningsperioden. Knalltunge bein var resultatet etter tre uker med veldig bra trening (sjekk uke 18 og uke 19 her). Den planlagte hvileuken jeg nå er inne i (uke 21) passet perfekt.

Det var godt å slippe å sykle alene! Det gjør jeg nok til vanlig.
Det var godt å slippe å sykle alene! Det gjør jeg nok til vanlig.

Mye trening krever mye hvile, og jeg har blitt mye flinkere til å gi kroppen den tiden den trenger. Først i går var jeg klar for en økt med bra intensitet. Uke 20 ble tilbrakt på Mallorca og jeg fikk gjennomført kvalitetsøktene som planlagt «and then some». Spent på hva Polar V800 hadde sagt om restitusjonstiden min om den hadde vært med på de treningene! Jeg var fokusert, dedikert og ikke minst motivert. Intensiteten ble deretter. Tøffe økter gjør vondt i kroppen, men oj så godt det er for hodet. Nå begynner jeg å føle meg klar for konkurransene!

Det gjør fryktelig vont underveis. Tøffe økter som svir overalt. Men når jeg endelig er ferdig og det gikk over all forventning til tross for smerter og kramper - da er det helt konge!
Det gjør fryktelig vondt underveis. Tøffe økter som svir overalt. Men når jeg endelig er ferdig og det gikk over all forventning til tross for smerter og kramper – da er det helt konge!

Det var egentlig bare Kristian og jeg som skulle reise til Mallorca på treningsleir. Men så bestemte vi oss for å ta med mamma og Magnus på restplass dagen før avreise. Det gjorde turen litt annerledes enn planlagt, men også veldig bra. Jeg synes vi løste det hele godt, tusen takk til mamma som stilte som barnevakt!

Godt å ha deg med på tur mamma :-)
Godt å ha deg med på tur mamma 🙂

Totalt ble det 23 timer og øktene så slik ut:

Mandag: Tidlig frokost og så rett ut på sykkeltur. Fire timers tur, der planen var 4×20 min bakkeintervaller. Vi endte opp med å gjøre 2×20 min i bakke og 2×15 min tempodrag på flatmark, totalt 96 km og 3t45min. Det passet best med tanke på terrenget vi syklet i, og at vi skulle hjem til en gitt tid. Bakkedragene gjorde vi opp mot Lluc, og jeg fikk endelig syklet ned der jeg kræsjet stygt for to år siden. Denne gangen gikk det helt fint 🙂 Godt å faktisk ha kommet seg ned bakken, mentalt var det en seier.

Å ha med barn på treningsleir er utfordrende, men også veldig givende. Restitusjonen blir ikke like bra, men så får jeg noe helt annet enn trening å tenke på med en gang øktene er over.
Å ha med barn på treningsleir er utfordrende, men også veldig givende. Restitusjonen blir ikke like bra, men så får jeg noe helt annet enn trening å tenke på med en gang øktene er over.

Beina var supertunge etter syklingen og det tok meg en lang lunsj og et par timer hvile før jeg kunne sette i gang med økt nummer to. Nemlig løpsintervaller. 6×4 minutter i3 med ett minutt pause mellom. Økta gjorde vi innendørs på mølle, siden det var 27 grader ute. Da ville vi ha tilgang på vann. Dessuten ga det oss oversikt over Magnus som lekte utenfor 🙂 Det ble en mental prøvelse å komme gjennom økta. Kristian løp sterkt på mølla ved siden av, men mine bein var lite villige. Tok det som mental trening. Motiverte meg selv til å fullføre, «kom igjen, bare to minutter til pause». Utrolig hvor bra kroppen henter seg inn på ett minutt. At det var to hviledager i vente gjorde at jeg fikk presset det siste ut på de to siste dragene. Au!

Tirsdag: Hva er vel bedre enn å starte hviledagen med 6000 meter i bassenget? Med åpningstider fra 07-22 var det ikke noe problem å få plass i banen på morgenen. Godt at Kristian lå i banen ved siden av, for ellers ville det vært tungt å motivere seg til å svømme så langt rolig helt alene. Det ble en ren restitusjonsøkt med fokus på teknikk og flyt. Brukte drøyt halvannen time. Programmet var 1500 innsvømming, 3×500 i1, 100/200/300/400/400/300/200/100 (i3 på 400-meterne), 5×200 arm utsvømming.

Fornøyd og ferdig med 6000 i bassenget.
Fornøyd og ferdig med 6000 i bassenget.

Etter lunsj ble det knappe to timer på sykkelen (48km) med slitne bein som knapt ville fremover.

Fra turen vår til Cap de Formentor.
Fra turen vår til Cap de Formentor.

Onsdag: Jeg hoppet i bassenget 0715, uten følge denne gang. 4000 meter på 70 min, med hovedserie på 3x(300 arm + 200 im + 4×50 1-4). Gledet meg til frokosten underveis, selv om jeg hadde spist chiagrøt og iskaffe før svømmingen (jeg trener sjelden uten mat i magen). Maten på Sunwing-hotellet i Alcudia er for øvrig den beste buffetmaten vi har fått.

Når Kristian og jeg sykler langtur er det liten tid til å stoppe for mat og kaffe underveis. Da gjelder det å laste sykkelen godt med proviant!
Når Kristian og jeg sykler langtur er det liten tid til å stoppe for mat og kaffe underveis. Da gjelder det å laste sykkelen godt med proviant!

Så bar det ut på langtur for Kristian og meg. 4,5 time rolig sykkeltur og 110 km senere var vi tilbake på hotellet. Vi tar oss aldri tid til å stoppe underveis (annet for påfyll av vann og en tur på do). Det gjelder å følge timeplanen for barnevaktens del, men også for å rekke alt som skal gjøres av trening.

Her rakk vi dotur og en kjapp kaffe før vi syklet videre.
Her rakk vi dotur og en kjapp kaffe før vi syklet videre.

Vi stakk rett opp på rommet for å skifte til en kort overgangsøkt på løp. 2 km hardt og 1km rolig. Tøft etter så lang sykkeltur, men veldig godt når det er gjort. Beina blir liksom lettere og raskere av det, selv om jeg tenkte på å stå av allerede etter 500 meter. Første km på 4.23 – neste på 4.08. Glad jeg ikke ga meg!

Tøyde litt og spiste godt til middag. Ukas hardeste økt sto nemlig på programmet den følgende dagen.

Torsdag: Jeg har alltid en skikkelig tøff triatlonspesifikk økt når jeg er på leir. Denne gang var det 4x(10km sykkel + 3km løp), der intensiteten skulle være fra i2-i4/5 progressivt i økta. Du kan lese om min triatlonspesifikke «bricksession» i et tidligere innlegg. Jeg løp progressivt i hver runde og i hele økta totalt – perfekt gjennomføring, viktig mental trening og totalt utmattet kropp etterpå.

Helt i kjelleren etter siste draget. Aldri løpt så fort før!
Helt i kjelleren etter siste draget. Aldri løpt så fort før!

Syklet 20 min rolig for å få ut den verste syra, og skulle svømt 45 minutter. Men da bassenget viste seg å være fullt var jeg mer enn nok fornøyd med å ha gått de 20 min til/fra bassenget med kramper i leggene. Det hugg til for hver lille kant jeg møtte! Open water trening ble heller ikke gjennomført grunnet de samme krampene. Rett ut på solsenga føltes smart ut der og da (men burde nok ha vært i vannet gitt, det er utrolig hva svømming kan gjøre for slitne bein).

På Sunwing Alcudia hadde vi perfekt sykkelplass på balkongen. Der hadde tempohestene perfekt utsikt til fullmånen.
På Sunwing Alcudia hadde vi perfekt sykkelplass på balkongen. Der hadde tempohestene utsikt til fullmånen.

Fredag: Hjemreisedag, men flyet skulle ikke gå før midnatt. Kristian og jeg tok en supertidlig sykkeltur for å rekke noen timer før vi måtte levere bagasjen kl 12. 0700 var vi på veien, med lange ermer og vester på. Likevel frøys vi skikkelig. Hakket tenner og savnet våre buffer. Pulsen min ville ikke opp overhodet – et tydelig tegn på at jeg var veldig sliten. Klarte knapt å holde den på 70 der vi syklet av gårde langs kysten mot Arta.

kaffestopp i santa margalida

Bestemte oss for å svinge av mot Santa Margalida og inn i landet for å finne varme og kaffe. Syklet forbi en kafe i det den åpnet 08 og satte oss ned i sola for å tine litt. Hadde mest lyst til å bli der, men kom oss tilbake til Alcudia raskeste vei. Når kroppen overhodet ikke vil være med på leken er det like godt å gi den fri. I hvert fall noen timer. Vi var på hotellet i tide for frokost etter 1.45 og 45 km på landeveien.

Etter lunsj var kroppen klar for trening igjen. Vi la ut langs stranden østover mot Playa del Muro. Etter 4,5 kilometer snudde vi og løp langs veien tilbake. Økta ble av det progressive slaget og jeg kunne cruise på 4.30-fart de siste 5km. Digg!

skal du kjøre til Cap de Formentor anbafaler jeg å gjøre det på kveldstid. Da er det nesten ingen syklister og turbussene er ferdige for dagen. Dessuten er solnedgangen der ute fantastisk!
skal du kjøre til Cap de Formentor anbafaler jeg å gjøre det på kveldstid. Da er det nesten ingen syklister og turbussene er ferdige for dagen. Dessuten er solnedgangen der ute fantastisk!

De siste timene på Mallorca leide vi bil og kjørte ut mot Cap de Formentor i en cabriolet mens Magnus hylte av glede i baksetet. Ville jo vise både ham og mamma hvor utrolig flott det er der ute! Så bar det til flyplassen hvor avreisen ble utsatt til 0100. Det skulle bli en lang natt til 17.mai!

Lørdag: 17.mai, reisedag og hviledag. Vekslet med Kristian på å sove og spise oss gjennom dagen. At jeg gikk glipp av det meste av feiringen gjorde ingenting, jeg er ikke spesielt stor fan av nasjonaldagen.

Søndag: 10 timer sov vi og vips var beina klare for mer. Møtte på Domus kl 10 for svømming med den faste gjengen. 5500 meter med hovedserie på 4x(200 i2 + 100 i3 + 2×50 i4) on 3/1.30/50 hele veien (ingen settpause). Ble en overraskende bra økt!

svømmeprogram

Brukte formiddagen til å plante blomster og hvile mens Kristian var på sykkeltur. Da han kom tilbake løp jeg ut på 3-ukers periodens siste intervalløkt. 3x2km + 3x1km. Totalt 15km på 75 min. Hardt og varmt – men veldig bra trening for kropp og sjel. Hvileuken er i aller høyeste grad velfortjent!

Slitne bein må hvile

 

 

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Trening uke 20 – intensitet og fokus

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s