Trening uke 18 – mye løping og Wings for Life

De siste ukene har jeg vært mer opptatt av å trene enn å faktisk skrive ned hva jeg trener. Henger tre uker etter på mine sammendrag, derfor kommer det to på rappen i dag.

Uke 18 og 19 var jeg faktisk i Norge mesteparten av tiden. Fikk inn to veldig gode treningsuker, der hele kroppen spilte på lag. Jeg sov godt, var flink med ernæringen og knallhard på å overholde rolige dager. Da blir nemlig de harde dagene så mye bedre!

Foten har leget fint med god hjelp fra massør/treningsterapeut Sara Ertzaas og fysioterapeut Kristoffer Torgersen hos Stabækklinikken. Med disse på laget har foten gått fra «ikke gangbar» til svært så løpbar. Det setter jeg STOR pris på.

Kristoffer er min faste fysioterapeut. Denne gangen har han fått foten min i topp stand igjen. Takk!
Kristoffer er min faste fysioterapeut. Denne gangen har han fått foten min i topp stand igjen. Takk!

I uke 18 ble det MYE løping. Hele 74 kilometer, der Wings For Life World Run sto for 26 av dem. Jeg løp seks av syv dager og foten klarte belastningen strålende. Inspirert og motivert av all svømmingen som ble gjort med landslaget på Mallorca for et par uker siden, fikk jeg også inn flere meter i bassenget enn vanlig. 22 000 meter på fire økter er jo slett ikke verst. Skulle gjerne svømt i Stavanger, men i stedet ble det Magnus-dag med bibliotektur og svømmehallbesøk. Han tok for øvrig 100-meters merket!

Magnus foran Stavanger Svømmehall

At sesongen nærmer seg viser seg også på sykkelsetet. Været var kaldt denne perioden, så jeg kjørte mine kvalitetsøkter inne. Det passer oss bedre som familie også, da kan nemlig begge få trent på kveldstid. Mor på rulla, far på svømming/løping/innebandy mens mini sover i senga.

Totalt ble det 21 timer og øktene så slik ut:

Mandag: Fikk litt ekstra tid mellom to PT-timer på morgenen, noe som passet perfekt til 20-min core og 3km løp på mølle. Etterpå ble det 5500 meter i bassenget, en ganske hard økt med hovedserie på 4x(4×50 + 400) progressivt.

Tirsdag: Min favorittreningsdag er tirsdag. Etter levering i barnehage kjører jeg svøm-sykkel-løp, gjerne med innslag av hardt på alle øktene. Denne gangen gikk svømmingen i roligere tempo, selv om de 5900 meterne ble gjort på straks over halvannen time. Vel hjemme ble det tid til en god lunsj før intervaller på rulla. 3×7 min i høy i3 med kort pause mellom. Totalt ble det to timer sykling og jeg svettet som en sil, selv om vinduet sto på fullt gap med kald vind utenfor. En dusj og 30 min på øyet – så var jeg klar for å løpe intervaller. Totalt 9 km i3 og 14 totalt før jeg småjogget til barnehagen for å hente. Med Kristian i Sverige på jobb og to sultne ulver hjemme ble det selvfølgelig bananpannekaker til middag! Enkelt, næringsrikt og veldig godt 🙂

Bananpannekaker

Onsdag: Endelig var det tid for svømming med min Ø til Ø partner Jon. For min del ble det 5500 meter på 90 min. Hovedserien var på 4x(400 arm i1 + 4×75 (25 fly/50 cr)). Rolig og pent etter gårsdagens strabaser. Det ble også tid til en 40 min rolig joggetur med påfølgende stretching og coretrening. Rett og slett en restitusjonsdag!

Team Smartfish er snart klare til å starte utesesongen. Jon skal bare gjøre unna City to Summit og Sognsvann må få noe mer enn åtte grader. Brrr!
Team Smartfish er snart klare til å starte utesesongen. Jon skal bare gjøre unna City to Summit og Sognsvann må få noe mer enn åtte grader. Brrr!

Torsdag: Første mai og fridag. Stengt svømmehall og lyst til å være med familien. Det løste vi med glans. Gjorde unna øktene på morgenen. Løp til og fra SATS (3km hver vei) og kjørte en time knallhard styrke. Så ble det kos og lek i parken, samt kinotur på hele Lingsomklanen. Slitne bein fikk en rolig spinn på rulla på kvelden. Ikke noe problem når jeg kan følge 24 på Viaplay i mens 🙂

Fordelen med å ta hviledagene på alvor er jo at jeg rekker å være sammen med verdens beste fireåring!
Fordelen med å ta hviledagene på alvor er jo at jeg rekker å være sammen med verdens beste fireåring!

Fredag: Nok en lang treningsdag. Måtte stokke litt om på ukas økter grunnet Wings For Life, men det er jo litt av moroa også – at ting ikke går helt etter plan hele tida. Fikk inn 5500 meter i bassenget med hovedserie 3×600+3×300+3×200+3×100. Sykkelintervaller på rulla (3x15min i3) fulgte på etter lunsj før jeg løp av gårde til middagsselskap etterpå. Sjeldent sliten var jeg, men løpingen løsnet opp tunge sykkelbein.

Såå vondt er det å kjøre sykkelintervaller. Og veldig deilig etterpå!
Såå vondt er det å kjøre sykkelintervaller. Og veldig deilig etterpå!

Lørdag: Avreisedag til Stavanger. Tok et tidlig fly for å besøke familien min. Var heldig og fikk barnevakt mens jeg løp mine intervaller rundt Mosvannet. Ble en super økt i sola, raske og lette bein fløy bortover grusen! Totalt 14 km på 70 min. Klart stigende løpeform!

Klar for Wings for LifeSøndag: Klar for Wings For Life World Run i strålende solskinn. Totalt 26 km på 2t og 10 min. Flott tur i sone 1 for min del 🙂

Og til slutt, sykkelen får lov å være med på tur ut også. Det er bare fryktelig enkelt, greit og tidsbesparende å kjøre på rulla. For ikke å snakke om ekstremt effektivt. Ikke mange nedoverbakker å hvile i der gitt!
Og til slutt, sykkelen får lov å være med på tur ut også. Det er bare fryktelig enkelt, greit og tidsbesparende å kjøre på rulla. For ikke å snakke om ekstremt effektivt. Ikke mange nedoverbakker å hvile i der gitt!

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Trening uke 18 – mye løping og Wings for Life

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s