Trening uke 17 – treningsleir og skolehelg

Forrige uke var todelt. Tre dager på Mallorca og fire dager hjemme – som student på Norges Idrettshøgskole. Det passet egentlig ganske bra med studier fire dager sånn på tampen av en god treningsperiode. Bortsett fra at det var fryktelig uvant og slitsomt å sitte stille. Jeg er ikke laget for sånt!

Treningsleiren på Mallorca ble avsluttet på bra vis. En knallhard økt på mandag og to rolige dager etter det. De andre reiste hjem en dag før meg, da benyttet jeg anledningen til å sykle en siste langtur – til Porto Cristo. Flott sted og flott tur, men savnet jo gjengen da.

Ingen sak å trene når været er knall og gjengen er den beste. Foto: Vilde Tengesdal.
Ingen sak å trene når været er knall og gjengen er den beste. Foto: Vilde Tengesdal.

Det beste med denne uka var at jeg kom i gang med løping igjen. Faktisk ble det hele 53 kilometer. Smart trening og rask igangsetting av tiltak var alfa omega for min høyre fot som for bare to uker siden knapt kunne gås på.

Ukas trening så slik ut, og totalt ble det 17 timer:

Mandag: Ukas desidert hardeste økt. Egentlig hele leirens tøffeste økt om du spør meg. Overgangsøkt med 5x(5,2km lagtempo i3 + 1 km løp i5) med ca 4-5 min pause mellom hver runde. Jeg digger sånne økter og fikk mye ut av den, selv uten triathlonsko og hurtiglisser. Med andre ord ble skiftesonen ganske krøllete, men ellers var prestasjonen god. Foten holdt, noe jeg var superhappy med.

Vi brukte ca 10 min på lagtempobiten og jeg løp alle intervallene under fire minutter. Ble veldig motivert av Vildes sterke løping på slutten, ned mot 3.35. Jeg har en jobb å gjøre! At gutta løp sine intervaller under 3 minutter er jo bare helt rått. Det var en glad og sliten gjeng som kunne ta fatt på de 12 km tilbake til hotellet etter endt dyst!

De 12 km til stedet vi kjørte overgangsøkta på funket fint som oppvarming. Å sykle den samme distansen hjem igjen var ikke like ålreit, men med blide jenter går det meste som en lek :-) Foto: Vilde Tengesdal.
De 12 km til stedet vi kjørte overgangsøkta på funket fint som oppvarming. Å sykle den samme distansen hjem igjen var ikke like ålreit, men med blide jenter går det meste som en lek 🙂 Foto: Vilde Tengesdal.

Dagen var imidlertid langt i fra ferdig. Vi syklet rett til bassenget faktisk. Der ble det 3000 meter kontinuerlig svømming, hvorav 10x200i1 med paddles on 3 for min del. Hele økta var for øvrig valgfri. Etter lunsj og hvile var det tid for 45 minutter felles basis/stretching. Jeg valgte å fokusere på tøyingen 🙂 Vibeke og jeg fikk faktisk tid til en 6km løpetur på tampen av dagen, noe som doblet antall løpte km på HELE leiren for min del.

Tirsdag: Dagen startet fryktelig tidlig (07) med rolig løpetur i skogen. 9 km på 50 minutter, etterfulgt av 10 min tøying av legger. Ingen vonde føtter! Så var det på tide å ta farvel med gjengen. Trist å si hadet til så flotte mennesker, men forhåpentlig er det ikke lenge til neste gang vi reiser på tur sammen.

Porto Cristo er en veldig fin plass. Skulle gjerne hatt tid til å bli på denne stranden en dag!
Porto Cristo er en veldig fin plass. Skulle gjerne hatt tid til å bli på denne stranden en dag!

Jeg hadde leid sykkel en dag ekstra og satte meg straks på den for å sykle til Porto Cristo. Totalt ble det 95 km (3.15) i all slags vær. Hagl, regn og sol, motvind og heldigvis en god del medvind hjemover. Puh! Flott avslutning på en super leir.

Alle samlinger med landslaget er helt alkoholfrie. Det gjør meg ingenting, spesielt ikke når alkoholfri Erdinger er så utrolig godt!
Alle samlinger med landslaget er helt alkoholfrie. Det gjør meg ingenting, spesielt ikke når alkoholfri Erdinger er så utrolig godt!

Tilbake på hotellet ble det en Erdinger Frei og potetgull mens jeg ventet på den siste solnedgangen.

Onsdag: Reisedag med avreise 0730 fra hotellet. Ingen morgentrening, men rakk en liten løpetur (9,5km/55 min) da jeg endelig var hjemme i Oslo.

Ok, så er det ganske fint å være i Norge også!
Ok, så er det ganske fint å være i Norge også!

Torsdag: Startet dagen med PT time 0645. Hadde planlagt å svømme en times tid etterpå, men det rakk med 1000 meter. Tunge bein og lite treningslyst – da var det like greit å ta signalet og ta det helt med ro. Slitne bein fikk oppfølging av massør og fysio før kvelden ble tilbrakt på skolen fra 16-22.

Jeg må rette en stor takk til min massør Sara Ertzaas og til min fysio Kristoffer Torgersen. De har tatt godt vare på beina mine og jeg er endelig i gang med løping på normalt nivå igjen.
Jeg må rette en stor takk til min massør Sara Ertzaas og til min fysio Kristoffer Torgersen. De har tatt godt vare på beina mine og jeg er endelig i gang med løping på normalt nivå igjen.

Fredag: Hviledager er som regel alltid gode å ta med seg. Godfølelsen og treningslysten var tilbake, og bassenget var stedet å være. 6300 meter skulle forseres (1.45), med hovedserie på 3x500arm i1 + 1500 progressivt i1-i3. Det gikk superlett og siste 1500 ble svømt særdeles lett og kontrollert på 20.40. Treningsleir hjelper!

Etter 11 dager på langbane ble jeg rimelig svimmel av 6300 meter på kortbane. Her var det mange vendinger gitt!
Etter 11 dager på langbane ble jeg rimelig svimmel av 6300 meter på kortbane. Her var det mange vendinger gitt!

Hadde avtale med ei fra skolen om å møtes på Sognsvann kl 14. Der ble det to rolige runder og en litt raskere. Med nedjogging ble det 11,5 km på rett over timen før vi var studenter fra 16-22.

Lørdag: Rolig morgen hjemme før det bar til NIH nok en gang. Heldigvis ikke bare teori denne gangen, kunne skrive 45 min styrketrening i boka da dagen var omme. Inkludert styrketest – og ja, jeg tar fortsatt mer i nedtrekk enn i knebøy! Inspirert av solskinn og mye stillesitting fikk jeg tatt min nye sykkel ut på jomfrutur. Det ble en rolig time for å bli kjent 🙂

Min ferrarirøde sykkel er jammen rask og god. Litt mer tilpasning nå, så blir det helt supert.
Min ferrarirøde sykkel er jammen rask og god. Litt mer tilpasning nå, så blir det helt supert.

Søndag: Ganske lei av å tilbringe lange dager i ro da uka gikk mot slutten. Våknet tidlig helt av meg selv og så ingen grunn til ikke å ta med meg 11km løping før frokost.

Må jo bare bli i godt humør av disse løpetightsene!
Må jo bare bli i godt humør av disse løpetightsene!

Etter skolen ble det en tøff økt på rulla, intervaller i solsteiken inne (totalt 90 min). Hva gjør man ikke når mannen i huset er på fotballkamp og miniMe ligger og sover søtt?

Med mannen ute av huset og Magnus i seng var det bare å benytte seg av rulla.
Med mannen ute av huset og Magnus i seng var det bare å benytte seg av rulla.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s