Trening uke 16 – andre uken på treningsleir

På tide med et par treningssammendrag. Starter med uke 16 som i sin helhet ble tilbrakt på Mallorca på treningsleir. Flotte forhold, 50-meters basseng og nydelig vær la alt til rette for en super treningsuke. En overbelastning i Akilles/plantar fascia gjorde at jeg ikke fikk løpt noe særlig (men jeg gjorde tre aquajoggøkter). Til gjengjeld fikk jeg svømt en hel masse og syklet mer enn planlagt.

Mallorca er bare vakkert. Flott sted å sykle! Foto: Vibeke Nørstebø.
Mallorca er bare vakkert. Flott sted å sykle! Foto: Vibeke Nørstebø.

Jeg ELSKER å være på treningsleir, men uten løping var det jo nesten som ferie. Energien var på topp hele veien (ok, ikke den dagen jeg måtte slåss litt i skogen). Det var egentlig bare å trå til på hver trening. Godt humør hele veien og tipptopp trenings-inspirasjon og -motivasjon fra hele gjengen gjorde det ikke akkurat vanskeligere å komme seg ut på tur.

Glede og motivasjon var en gjenganger på leir. Her er det Vilde som viser hvordan det skal gjøres. Foto: Vibeke Nørstebø.
Glede og motivasjon var en gjenganger på leir. Her er det Vilde som viser hvordan det skal gjøres. Foto: Vibeke Nørstebø.

Totalt ble det knappe 32 timer, og dagene så slik ut:

Mandag: Ville teste foten og gikk en rask tur på 3 km før frokost. Fikk ikke de svarene jeg ønsket, måtte pent finne meg i å vente noen dager til med løping. Etter frokost var det svømming. Siden vi ikke hadde mer enn 1 time bassengtid, startet vi selvfølgelig med 1 time open water først. Rettere sagt 45 minutter for min del. Da var jeg kald og sliten i armene. Skiftet og kom meg til svømmehallen hvor det var tid for 2500 meter svømmetest. Langbaneformen var milevis unna og det ble ganske tydelig at mine 4000-meters økter ikke er lange nok til å holde følge med juniorene. 37.00 ble tiden, nesten 1.30 i snitt og fryktelig sakte.

Slett ingen dårlig treningsdag. Open water, bassengsvømming og lagtempo. Herlig!
Slett ingen dårlig treningsdag. Open water, bassengsvømming og lagtempo. Herlig!

En bra lunsj måtte til for å fylle på, men så var det klart for lagtemposykling. 3×8 min intervaller på hjul + 5×1 min sprint. 90  min totalt og 43 km. Morsom og veldig hard økt!

Tirsdag: Startet dagen med 2.45 på sykkelsetet. Rolig tur til Cala Pi og tilbake (75 km). Sto over open water økten for å spare et par ulmende skuldre. Det skulle vise seg å være smart, de klarte seg fint gjennom hele resten av leiren 🙂 Joinet de andre i bassenget for en times svømming (3800 meter). Aquajogget intervaller (10×30/30+10×45/15) og tøyde godt etterpå. Super treningsdag!

Onsdag: Nok en «lang» sykkeltur alene. 3.15 og 85 kilometer. Rakk akkurat tilbake for basistrening (30 min) på bassengkanten før svømmetrening. 3500 meter på en time i sola. Fantastisk deilig å svømme ute!

Etter lunsj ble jeg med Jørgen og Arild på en rolig joggetur i skogen, totalt 6km hvorav første og siste km var rask gange. Foten klarte seg fint 🙂

Sååå godt var det å ha gjort min første løpetur på to uker. Digg å være tilbake i løpeskoa!
Sååå godt var det å ha gjort min første løpetur på to uker. Digg å være tilbake i løpeskoa!

Torsdag: Leirens lengste treningsdag for min del. Først 2 timer i bassenget fra 07-09. Her gjorde vi unna 4x800m der 200 var i5 (nær max) og 600 var i3. En tung serie, men klart bedre svømmeform enn på 2500-testen. Jeg hadde vel 11.15-16-17-25 om jeg ikke husker helt feil. 200m-tidene lå på 2.35-2.40. Hadde liksom ikke noe fart i kroppen på langbane, men godt fornøyd med å holde serien og fullføre 6200 meter totalt.

Trøtt gjeng etter lang svømmeøkt på morgenkvisten. Vi rakk kun en kjapp frokost og måtte hive kaffen innpå før avreise til Soller.
Trøtt gjeng etter lang svømmeøkt på morgenkvisten. Vi rakk kun en kjapp frokost og måtte hive kaffen innpå før avreise til Soller.
Ekstra niste var kjekt å ha med i sekken. Smartfish, frukt, dadler og brus. Det meste forsvant :-)
Ekstra niste var kjekt å ha med i sekken. Smartfish, frukt, dadler og brus. Det meste forsvant 🙂

Med tidenes morratryne ble det en rask frokost og et lass med kaffe. Bussen sto klar for å ta oss og syklene helt til Soller. Her skulle vi sykle opp bakken til Puig Major (14km) så fort vi kunne (i3/4).

Gjengen før start.
Gjengen før start.

Beina mine var slitne, og planen var å jobbe jevnt og kontrollert hele veien. Etter 10km begynte jeg endelig å kunne sykle noe fortere, men etter 12 km tok jeg igjen Sara som ikke helt hadde dagen. Neseblod og spytting av blod er klare tegn på at det bør stoppes… Satt og ventet med henne til Arild kom med bilen. Litt kjedelig å ikke komme til topps, men mye viktigere å ta vare på lagkamerater underveis!

Sara tok det hele med et smil. En liten tur til legen viste halsbetennelse og luftveisinfeksjon. Medisiner og noen dager senere var hun tilbake i slaget.
Sara tok det hele med et smil. En liten tur til legen viste halsbetennelse og luftveisinfeksjon. Medisiner og noen dager senere var hun tilbake i slaget.

For å avslutte på skikkelig vis, bestemte Vibeke Nørstebø og jeg oss for å sykle de 85 km tilbake til Colonia de Sant Jordi. Det ble en superfin tur i lett terreng, cola- og is-stopp underveis. Og da jeg begynte å bli skikkelig sliten i beina siste timen var det veldig godt å ha en sterk syklist foran til å skjerme meg for motvinden. Totalt ble det 110 km på sykkelen. Takk for turen Vibeke!

Isbaren i Campos fikk kjørt seg da vi trillet forbi. Nam!
Isbaren i Campos fikk kjørt seg da vi trillet forbi. Nam!

Fredag: Tok sats og startet nok en dag med løping før frokost med haltepink Jørgen. Fortsatt ikke lenger enn 1km gange – 4km løp og 1km gange. Foten ville mer, det lovet godt 🙂 Tøyde godt etterpå.

Så var det klart for nok en økt med 1 time open water og 1 time i bassenget. Totalt 6500 meter, men med klart bedre fart og form enn tidligere på leiren. Likevel ga kroppen klart beskjed om at det var smart å ta en rolig dag (veldig trøtt og generelt sliten). Hoppet derfor galant over syklingen og gjennomførte 45 min med foamroll/tøying i kveldssola. Mye trening krever mye hvile!

Bikinien ble faktisk brukt på tur. Hvile må til for å hente krefter mellom slagene.
Bikinien ble faktisk brukt på tur. Hvile må til for å hente krefter mellom slagene.

Lørdag: Alt var klart for 2 X supersprint treningstriathlon. 400 m svømming + 8,5km sykkel + 3km løp. Fin form, bra med søvn og motivert for en bra dag med raskere løping enn på to uker. Det gikk også ganske greit helt til vi møtte en viss sikkerhetsvakt i skogen. Mer om det kan du jo lese om her.

Ingenting er bedre enn gode lagkamerater på tur.
Ingenting er bedre enn gode lagkamerater på tur.

Kom meg heldigvis i bassenget ikke så lenge etterpå. 2000 meter kontinuerlig svømming (35 min) gjorde godt, og jeg klarte faktisk å gå hjem fra svømmehallen 🙂 Det ble også en sykkeltur (30km på 1.10) og en kort løpetur (2,5km på 11 min). Hvordan jeg fikk til det siste vet jeg ikke, men tipper at adrenalin hadde noe med saken å gjøre.

Fikk super oppvartning og oppfølging av lagkamerater resten av dagen, tusen takk!

Søndag: Lå vel en halvmeter over madrassen halve natta, men kom meg på svømmetrening. Vanskelig å droppe den når bassenget bader i solskinn! Programmet var på 7200 meter for meg. Hovedserie på 2×1500 rolig (1 svøm + 1 hypoxi) + en pyramide på 100/200/300/400/400/300/200/100. Her skulle alt unntatt 100-meterne være i3. Overraskende nok ble det en knallbra dag i vannet. 1500-meteren gikk fortere i sone 1 enn 2500 testen gjorde i sone 3 tidligere i uka! Vi brukte ikke to timer engang, men var faktisk klare ti minutter før planlagt 🙂

Etter lunsj var det tid til 2.15 på sykkel (60km) og 30 min stretching. Perfekt avslutning på en veldig god treningsuke!

Vilde og meg før sykkeltur. Alltid med et smil på lur :-)
Vilde og meg før sykkeltur. Alltid med et smil på lur 🙂
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s