Trening uke 15

Uka som gikk startet dårlig. Mandag morgen hadde jeg skikkelig vondt i høyre fot. Hva ER dette for noe og kan jeg bli bra før jeg skal reise på leir? Hadde heldigvis booket en time hos massøren min Sara, siden jeg regnet med å ha vondt i beina etter lørdagens halvmaraton. Satset på at det ville få vekk vondtene ganske raskt.

Etter tirsdagens korte offbike løp (20 min) i rolig tempo var situasjonen imidlertid blitt ganske akutt. Jeg klarte ikke gå på hælen da jeg våknet onsdag morgen. Alle planer om løping ble umiddelbart kansellert.

Flaks for meg at har jeg en fysioterapeut nærmest på døgnvakt. Jeg fikk time på timen. Øm og vond akilles/legg/plantar fascia. Hmmm. Nåler og massasje og trykkbølgepistolen måtte frem. (AUUU!!) Foten viste tegn til bedring utover uken, men nå en uke senere gjør det fortsatt litt vondt å gå. Altså ingen løping på et par dager enda – minst.

Noe av det positive med å være skadet triatlet er jo at det ALLTID er noe annet å trene på i mens. For min del ble det litt mer svømming. Ikke så dumt når jeg visste at det ville bli mye svømming på påskeleiren. Like greit å komme litt opp i antall meter før avreise. Ellers var det en liten hvileuke planlagt også, etter halvmaraton i Holmestrand og før leir med mer mengde enn vanlig.

Totalt ble det 18 timer trening, da timeantallet økte betraktelig etter ankomst til Mallorca. Uka så slik ut:

Det er ingen kosemassasje jeg får på beina!
Det er ingen kosemassasje jeg får på beina!

Mandag: Ikke bare hadde jeg vondt i foten, jeg hadde jammen glemt svømmetøyet også da jeg tidlig mandag var på plass i hallen for å ha PT-time og trening. Gjorde det beste ut av det og fikk inn 30 veldig effektive minutter med coretrening. Kunne jo alltids svømme på NIH med svømmegruppa på ettermiddagen. Der ble det 3500 meter på en time og hovedserien var 5x(200+100+2×50) progressivt i serien on 3/1.30/60. Godt å se noen gamle kjente på trening!

Lunsjen på jobb var veldig god, men jeg har klart overgangen og lager nå god mat til meg selv hjemme når jeg har anledning.
Lunsjen på jobb var veldig god, men jeg har klart overgangen og lager nå god mat til meg selv hjemme når jeg har anledning.

Tirsdag: Rakk en drøy halvtime i bassenget (2000m) etter å ha lært bort litt svømming på morgenkvisten. Hjem til lunsj og rullesykling i striregnet. 90 min rolig økt og Criminal Minds på Viaplay. 20 min offbike løp senere var jeg kliss våt og klar for å hente i barnehagen med vond fot 😦

Denne uka har jeg hentet og levert i barnehagen de fleste dagene.
Denne uka har jeg hentet og levert i barnehagen de fleste dagene.

Onsdag: Kristian dro av gårde til flyplassen supertidlig. En ukes guttetur i Florida har han absolutt fortjent så flink pappa/mann som han er! Selv så jeg frem til å ha noen koselige dager alene med Magnus før påskeleiren min. Etter levering i barnehage og en PT-time var det klart for egentrening. Siden løping var utelukket ble det spinning (60 min) og coretrening (20 min) på SATS mens sludd og regn herjet utenfor. Det holdt for meg

Det ble mange slike stunder med Magnus forrige uke. Veldig koselig!
Det ble mange slike stunder med Magnus forrige uke. Veldig koselig!

Torsdag: Skulle egentlig løpt en rolig time. I stedet ble det 70 min svømming (4000m) + 15 min aquajogg. Det ble også tid til 1 time styrketrening med fokus på bein (45min) og core (15 min). Alene med Magnus og rakk egentlig ikke mer etter levering, henting og PT-jobbing i svømmehallen.

Min nye venn denne uka. Belte til aquajogging!
Min nye venn denne uka. Belte til aquajogging!

Fredag: Tidlig avreise lørdag = rolig fredag. En times tid i bassenget (3800m) var alt som skulle til + litt stretching. Svømmingen gikk egentlig veldig bra. Endelig god vannfølelse og akseptabel fart. Først 12×75 med 25fly+50fri) on 1.10 der alle gikk nærmere 55 enn minuttet. Så ble det 14×100 med Mette on 1.30 der alle gikk på 1.15. God økt å ta med seg inn i påskeleiren.

Fredagsprogram svømming

Lørdag: Første dag på leir. Avreise grytidlig fra Sandefjord. Egentlig en veldig positiv ting, siden jeg rakk både svømmeøkt (2500 meter), et par timer på sykkelen (56km) og 30 min med tøy og bøy da vi vel var fremme på Mallorca.

Her er vi klare for open water trening rett utenfor hotelldøra. Tipper 16,5 grad i vannet, ble kaldt etter hvert!
Her er vi klare for open water trening rett utenfor hotelldøra. Tipper 16,5 grad i vannet, ble kaldt etter hvert!

Søndag: Andre dag på leir startet med en halvtimes rask gange for å teste foten. Etter en god frokost var vi klare for sykkeltur. Det ble 2,5 time rolig tur (69km) med seks innlagte spurter underveis. De andre hadde en overgangsøkt til løp – jeg kjørte 30 min aquajogging. Etter lunsj ble det 30 min basis + 90 min svømming på langbane (6100 meter). En lang treningsdag!

Det er godt å være i gang på leir!

Vi har daglige statusmøter der vi går gjennom neste dags økter og hver enkelts status/følelse etter øktene som har vært. Nyttig og lærerikt.
Vi har daglige statusmøter der vi går gjennom neste dags økter og hver enkelts status/følelse etter øktene som har vært. Nyttig og lærerikt.

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s