Paddles – hvilke og hvordan?

Jeg har fått flere spørsmål angående paddles, altså disse platene vi svømmere noen ganger bruker på hendene for å bygge styrke og jobbe med teknikken. Triatleter derimot tror visst at de skal brukes hele tiden. Resultatet er ofte at de svømmer særdeles dårlig teknisk uten, siden paddlesene lurer dem til å tro at de har god teknikk fordi det går fort. Og ja det er moro å svømme med paddles nettopp derfor (det går jo fortere), men du kan ikke bruke dem i konkurranse – så hvorfor så ivrig?

Det finnes svært mange varianter av paddles. Men har du god nok teknikk til å bruke dem?
Det finnes svært mange varianter av paddles. Men har du god nok teknikk til å bruke dem? Foto: blog.swimator.com

Paddles kan på en måte sammenlignes med svømmeføtter, det går fortere med enn uten. Det betyr likevel ikke at du svømmer bra. For selv om paddles er det mest brukte verktøyet blant triatleter i vannet betyr det ikke at de brukes på riktig måte! Paddles er et tilleggsverktøy, ikke et leketøy. Du bør kun bruke dem hvis du har riktig teknikk, eller hvis du jobber med en spesifikk del av armtaket ditt for å bygge styrke. At alle andre bruker dem er ikke grunn god nok for at du skal gjøre det samme.

Du bør se på paddles som en slags styrketrening. Og med mindre du er styrkeløfter, trener du ikke styrke hver dag, i hvert fall ikke på samme muskelgruppe. Så hvorfor skal du bruke paddles på hver trening? Du skal heller ikke svømme med paddles på en hel økt. Bruk dem sparsomt og med hensikt. Ser du godt etter vil du legge merke til at svømmere har tatt vekk de fleste strikkene som holder hånda på paddlesen. De beholder bare den midtre strikken rundt langfingeren. Dette gjør at paddlesen «glir unna» hvis de ikke har rett isett og teknikk gjennom taket ditt. Kanskje noe du bør prøve? Eventuelt kan du skaffe deg Finis Agility Paddles som ikke har strikker i det hele tatt.

Noen kjappe råd om paddles:

  • Bygg styrke i styrkerommet. Paddles krever mye av skuldrene dine, og det er fort gjort å svømme på seg en smell. Du bør ikke bruke paddles før du har svømt meter på meter uten. Vil du absolutt bruke paddles? Sørg for at du har en liten størrelse og gjerne av typen som ikke går særlig utenfor håndflaten. Finis Agility Paddles er et godt alternativ, fordi den fremmer teknikken i tillegg til styrken.
  • Lær deg riktig teknikk. Paddles gir deg kunstig fremdrift, uansett om du har dårlig teknikk eller ikke. Sørg for at du får hjelp med teknikken før du starter å bruke paddles. Eventuelt kan du i læringsfasen bruke «antipaddles». Det er paddles som ligger inni håndflaten (derav navnet «palm paddles») og tvinger deg til å svømme med riktig catch, høye albuer og vertikale underarmer (på samme måte som knyttnevedrills gjør).
  • Velg riktig type paddles. Det finnes mange ulike typer paddles på markedet. Loneswimmer har laget et veldig godt innlegg om nettopp dette. Vær kritisk og velg type ut fra dine behov. Du trenger ikke palm paddles, for knyttnevedrills gjør samme nytten. Men liker du utstyr, så vær så god. Dessuten – du blir ikke tøffere med store paddles. Du trenger ikke store paddles med mindre du vil ødelegge skuldrene dine! Velg riktig størrelse og husk hele tiden hensikten.
  • Hva er hensikten? Ikke svøm med paddles bare fordi andre gjør det. Vit hvorfor du bruker dem! Teknikk, styrke eller fart? Bruk så paddlesene med hensikten i bakhodet og ta dem av når du er ferdig.

Selv bruker jeg nesten ikke paddles. Jeg har gått helt vekk fra å bruke «vanlige» paddles, og bruker nå kun fingerpaddles. De koster under 9 pund på Mailsports. De er supre for å jobbe med «catch»-fasen, og gir deg svært lite gratis. Jeg synes den første fjerdedelen av taket mitt har blitt mye bedre etter å ha brukt disse en periode. Men, jeg bruker dem ikke ofte. Kanskje en gang i uken, på en liten del av en svømmeøkt. Jeg tror på at styrketrening skal gjøres i styrkerommet, så kan du gå over til å bruke paddles når du vet at skuldrene er sterke nok. Slyngetrening for svømmere anbefales! Hyppig og mye bruk av paddles kan nemlig raskt gi deg skulderskader (i tillegg til den nevnte dårlige teknikken). Om du aldri har brukt paddles tidligere bør du ikke starte med mer enn 200 meter per gang. Øk gradvis!

Jeg bruker paddles noen ganger. Gjerne på en halv hovedserie en gang i uka. Speedo Biofuse Fingerpaddles er mine favoritter.
Jeg bruker paddles noen ganger. Gjerne på en halv hovedserie en gang i uka. Speedo Biofuse Fingerpaddles er mine favoritter. Foto: Jerome Debard.

Flere gode kilder om paddles: Finis sin blogg, Loneswimmer «valg av paddles, GoSwim om bruk av paddles.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

9 kommentarer om “Paddles – hvilke og hvordan?

  1. Hei Kari.

    Etter å ha lest artikkelen ble jeg litt betenkt når det kommer til bruk utstyr i vannet. Jeg bruker ikke mye jeg altså, har vel knapt prøvd paddels, men hva med pull-bouy?
    Den bruker jeg temmelig mye, kanskje alt for mye. Kanskje jeg burde kutte den ut litt…Hvordan/hvor mye bør jeg bruke den?

    1. Hei! Jo den pullbuoyen er minst like flittig brukt som paddles av triatleter. Jeg bruker aldri pullbuoy. Og jeg det egentlig ingen grunn til at du skal bruke det heller. Kunstig oppdrift gjør deg til en dårligere svømmer og dårligere forberedt når du kommer ut i open water.. Mener jeg. Det finnes selvfølgelig unntak fra regelen, men for de aller aller fleste triatleter (som ikke er svømmere fra før) vil det være lurt å svømme uten hjelpemidler inntil de mestrer teknikken godt. Et unntak er svømmeføtter (kort type). De kan være greie å bruke på ulike drills og på lengre økter for å fullføre med stil uten å slite ut armene. Håper dette var til hjelp? Bare å spørre videre hvis du lurer på noe. Kari.

      1. Takk for svaret, Kari.
        Pull bouyen er heved utvist fra svømmebagen!
        Takk for gode råd, inspirasjon og motivasjon på Instagram og gjennom bloggen din, det hjelper masse for en uerfaren og aspirerende triatlet 🙂

        Hilsen @karlyntri

  2. Hei! Dette har ikke noe med innlegget ditt å gjøre, men må bare komme med en kommentar.
    Jeg er en ung mellomdistanseløper (18år), jeg satser for fullt og har ganske mange kilometer i uken. Er fast leser av bloggen din, og selv om du ikke er friidrettsutøver som meg så er du min største inspirasjon. Måten du får alt til å klaffe med både jobb, være mor og trening. Du deler mye med oss lesere, ikke bare gode dager, men også dårlige!
    Du skriver både hjelpene innlegg om restutisjon, oppskrifter som jeg har prøvd, skader osv. Alt dette tar jeg til meg og bruker i min egen hverdag. Du har vert og er ofte til stor hjelp om jeg lurer på noe av disse elementene.
    Jeg vil bare si at jeg setter pris alt du gjør og ønsker deg masse lykke til i triatlon sesongen som er rett rundt svingen. Etter alt det arbeidet du legger ned i trening og planlegging fortjener du ingenting annet enn en vellykket sesong! 🙂

    1. Hei og tusen tusen takk for en veldig hyggelig og ikke minst motiverende tilbakemelding. Det er godt å vite at du som leser setter pris på det som skrives. Ser frem til å inspirere og motivere deg videre! Håper du vil fortsette å gi meg tilbakemeldinger, enten det er konstruktiv kritikk eller bare ros. Det er gull verdt for meg 🙂 Ha en superduper dag! Kari.

  3. Så enig med innlegget til «ung løper» selv om jeg er en 53 år gammel dame som skal prøve å få tak i finisher trøyen i Haugesund i juli:)) Lykke til med sesongen din !

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s