Løpere har et større behov for jern!

Denne lille boksen skal være min følgesvenn de neste tre månedene. En høy daglig dose med jern skal få kroppen i tipp topp stand igjen, etter noen måneder (kanskje år) på sparebluss. I følge legen på NIMI er kroppen min så godt som tom for jern, så her må det svelges piller og spises en jernholdig diett fremover. Tommel opp for kjøtt, grønnsaker og C-vitamin. Tommel ned for melk og andre kalsiumprodukter (too bad for min gode chiagrøt..). Disse hemmer nemlig jernopptaket 😦

Duroferon mot jernmangelanemi

Jernmangel er en sånn snikende «lidelse» som liker å forkle seg som overtrening eller i hvert fall mangel på nok søvn/hvile. Generelle anemisymptomer er for øvrig tretthet, svimmelhet, nedsatt fysisk yteevne, hjertebank, tungpusthet, hodepine og øresus. For meg har mangelen på jern kommet til syne etter noen måneder med svimmelhet, nedsatt arbeidskapasitet og noen veldige opp og ned dager. Kroppen har rett og slett vært litt i ulage, men jeg har trent nærmest normalt likevel. Noen dager kan jeg trene timevis og prestere på topp, andre dager vil jeg helst bare holde senga (disiplinen får meg likevel opp på trening). Huden min er nærmest gjennomsiktig og jeg har skikkelig lilla ringer under øynene (nei, det er ikke merker etter svømmebrillene) selv om jeg sover mer enn på lenge. Takke seg til BB-krem og concealer (og et par uker i sola her og der).

Hvordan fant jeg ut av jernmangelen?

Før jeg reiste til Playitas kom jeg meg til legen og fikk tatt noen blodprøver. Jernlageret (ferritin) var i lavre del av normalsjiktet, men fastlegen gjorde ikke noe ut av dette. Jeg var jo innenfor (men helt nederst på) kvinners «normalverdier» (12-150 ng/ml). Menn har andre normalverdier (30-300). Min Hb-verdi var for øvrig 12,9, ikke spesielt lavt – men lavere enn normalt for meg (pleier å ligge rundt 14).

Vel hjemme igjen fra leir snakket jeg med en bekjent som er lege. Han mente at en ferritinmåling på 15 var veldig lite. Spesielt fordi jeg trener mye. Hyppig trening øker nemlig behovet for røde blodceller og spesielt løpere trenger mer av jern, kobber, folat og vit B12 for å holde denne produksjonen i gang. Ferritin er for øvrig et protein som lagrer jern i kroppen og slipper det ut ved behov. Lavt nivå av ferritin betyr dermed lavt nivå av jern.

Jeg har økt løpemengdene mine betraktelig de siste fire månedene. Det har ikke vært så bra for jernlageret mitt!
Jeg har økt løpemengdene mine betraktelig de siste fire månedene. Det har ikke vært så bra for jernlageret mitt!

Vi som trener mye har andre behov enn vanlige folk som ikke gjør stort annet enn å bevege seg heller sparsomt. Våre normalverdier er annerledes enn vanlige folks! Årsakene er (hentet fra Olympiatoppens informasjonsside):

  • Tap av blod fra skader, neseblod og menstruasjon.
  • Ved økt svetting tapes noe jern.
  • For utøvere i utholdenhetsidretter har det blitt rapportert tap av blod fra tarmen og fra skader på veggene i urinblæren.
  • ”Foot strike” skade på røde blodceller i føttene på grunn av løping på hardt underlag.

I dag var jeg innom NIMI for å være helt sikker og få nødvendig hjelp med eventuell medisinering. «Du har nærmest ikke jern i kroppen», var beskjeden. Så nå sitter jeg her med jernpiller og en hestekur som skal vare frem til sommeren. Så får vi bare håpe at magen tåler behandlingen og at kroppen tar opp jernet (hvis ikke blir det jerninjeksjoner).

Hva skjer når du har for lite jern i kroppen?

Legen på NIMI sa at jeg ikke skal ha ferritinmålinger UNDER 65. Det er langt opp dit og jeg må anta at det tar 3-4 måneder å komme dit. Men hva skjer med kroppen når den har for lite jern?

Jern har betydning for blodets oksygentransport, og god utholdenhet betinger at det er tilstrekkelig med jern både i blodet og lagret i kroppen. Forskning viser (Hinton et al. 2000; Brownlie et al. 2004) at kvinnelige utøvere med jernmangel hadde signifikant dårligere tider på 15km og hadde signifikant lavere utholdenhetskapasitet enn utøvere uten jernmangel. Noe så enkelt som lavt ferritin kan altså føre til dårligere utholdenhet, aerob kapasitet og melkesyretoleranse. Gode grunner til å tåle litt magevondt der altså…

Om ikke det var nok så viser forskning gjort av Zhu og Haas (1997) at aktive kvinner med ferritin under 12 ng/ml hadde signifikant lavere VO2 max enn aktive kvinner uten jernmangel. Kanskje ikke så rart at min VO2 max er «lav»?

Hvordan øke jernnivået?

Om du ikke har lave jernlager eller andre verdier som viser lavt jern i kroppen, er det uansett lurt å spise en jernholdig diett når du trener mye. Matvarer med mye jern er blant annet spinat, rødt kjøtt, sjømat, lever, brokkoli og rødbeter. Har du lave jernverdier er det piller eller injeksjoner som er løsningen (miksturer er på dopinglisten, så vær varsom her!). Dosen bør bestemmes av en lege, ikke en selger bak disken på nærmeste helsekostbutikk (!).

Jeg satser altså på pillene i første omgang og skal være nøyere med å spise min spinat og vitamin c sammen med jernpillene.

Det er utrolig hva litt sminke gjør med lilla ringer og blek hud. Legg på en fargerik lue og du legger ikke merke til at jeg har "null" jern innabords. Det går heldigvis an å rette på!
Det er utrolig hva litt sminke gjør med lilla ringer og blek hud. Legg på en fargerik lue og du legger ikke merke til at jeg har «null» jern innabords. Det går heldigvis an å rette på!
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

8 kommentarer om “Løpere har et større behov for jern!

    1. Hei, jeg gikk til Nils Fredrik et eller annet.. Han hadde sin siste arbeidsdag der forrige uke – men jeg byttet umiddelbart fastlege og skal følges opp av ham videre når han nå starter på Lovisenberg.

  1. Hei. Kom over bloggen din ifm søk om jernmangel. Kjekk blogg å kommer over! 🙂 Hvor lang tid gikk det før du fikk opp HB nivået ditt (det går vel noe raskere enn selve jernlageret)? Jeg har nettopp vært hos lege pga jeg følte meg slapp og har hatt dårlig konsentrasjon på jobb etc. Hadde HB på 13 så ikke så lavt, men vanligvis ligger jeg mellom 14 og 15 (hadde 14,8 i februar i år). Tar Duroferon nå for å få opp HB og jernlager. Trener til marathon (som er om 2 uker!!) og håper jo at det er mulig å få det opp litt igjen til da siden det jo er et langt løp og jeg håper å fullføre og få en god opplevelse.

    1. Hei. Min HB er nå på 13,8 – men jernlager er fortsatt lavt og jernbindingskapasiteten min er fortsatt forhøyet. Det betyr at kroppen min har et behov for jern og at alt jeg får i meg går rett i produksjon. Jeg tar Floradix jern i flytende form, og piller i blant. Men da tar jeg Ferro Retard som har vist seg å være snillere på magen min enn Duroferon. Det merkelige er jo at jeg uansett ikke ser ut til å krabbe over 25 i Ferritin, absolutt ikke optimalt for en som skal prestere. Jerninjeksjon vurderes stadig… Lykke til med maraton og jerntilskuddet! Husk at kaffe, te og melkeprodukter hemmer opptaket av jern fra maten.

  2. Hei Dette innlegget var mitt i blinken for meg akkurat nå. Har nemlig fått beskjed om at jeg har veldige lave blodverdier. Men jeg har ikke følt meg veldig sliten, bare hatt det du beskrives som dårlige dager. Men det jeg lurte på er om du kunne trene normalt selv med lave verdier, eller måtte du trene litt annerledes før verdiene steg igjen. Og hvor fort steg verdiene dine?

    1. Hei, jeg tok det ganske med ro når jeg følte meg som verst ja. Mine verdier har etterpå ikke vært over 32, som jo fortsatt er lavt. Men HB er over 13, noe som er bra. Helst bør jeg komme over 60 på Ferritin, men det virker vanskelig. Jeg tar nå Floradix daglig og jernpiller ukentlig.

Legg igjen en kommentar til Lise Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s