Klar for Ironman? Test denne svømmeøkta!

Skal du gjennomføre en Ironman-distanse bør du svømme distansen noen ganger før start. 3800 meter er jo ikke avskrekkende langt, i hvert fall ikke i forhold til å løpe et maraton og sykle 18 mil. Det er fullt gjennomførbart og tømmer ikke kroppen for altfor mye krefter. Når det er sagt synes jeg du bør gjøre det på en annen måte enn å bare svømme distansen i ett. Ved å dele den opp i intervaller vil du holde større fart og bedre fokus gjennom økta. Da blir det en skikkelig treningsøkt som du kommer til å kjenne et par dager.

I helgen skulle Kristian, som skal kjøre Ironman Sweden i Kalmar i august, svømme sine 3800 meter for første gang. Den lengste treningsøkta han har hatt i vannet til nå har vært på 2950 meter. Kristian har tatt syvmilsteg på svømmingen de siste seks månedene. Han har endelig begynt å høre på kona. Det innebærer tøffe intervaller de få gangene han er i vannet. Kristian benytter seg nemlig også av «mental» svømmetrening (siden han ikke får svømt så mye). Han tenker svømming og teknikk og øver på høy albue mens han sitter i sofaen. Og så bruker vi video og jobber med teknikk når vi først har anledning til å svømme sammen. Arbeidet har gitt resultater!

Fra å slite seg ut på 1.50-fart per 100 er han nå komfortabel på 1.35-fart og kan ha starttid på 1.50. Kristian har også blitt veldig flink til å etterleve regelen om å ikke ta lenger pauser enn 20 sekunder. Det har gitt ham kraftig forbedret kondisjon i bassenget.

Så – på lørdag morgen var tiden kommet. Stedet var Eriksdalsbadet i Stockholm og programmet ser du nedenfor. Det er også en av mine «favorittøkter» når det gjelder å pushe meg selv og jobbe meg helt i senk på en svømmeøkt. Jeg pleier å kjøre den et par ganger i året.Kristians svømmeprogram 3800 meter

500-meterne var henholdsvis innsvømming og utsvømming for Kristians del, men ellers skulle økta gå i sone 3. Kristian gjennomførte med bravur. Overrasket både meg og seg selv. Totalttiden ble 75 minutter, inkludert pausene. Og målet for svømmetiden på Ironmandistansen ble brått senket fra 1.20 til 1.10. Det tror jeg han kommer til å klare 🙂

En lettet, fornøyd og ganske så sliten Kristian etter endt økt. Glad for å kunne konstatere at joda, han skal nok overleve svømmingen.
En lettet, fornøyd og ganske så sliten Kristian etter endt økt. Glad for å kunne konstatere at joda, han skal nok overleve svømmingen.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

7 kommentarer om “Klar for Ironman? Test denne svømmeøkta!

    1. Svømming er ikke så belastende på kroppen som for eksempel løping. Derfor trenger du ikke så lange pauser. Blir pausene lengre får du ikke den samme kondisjonseffekten.

      Jeg kjører som regel 10-15 sekunder pauser, for eksempel kjører jeg starttid på 1.30 på 100m-serier hvor jeg som regel svømmer på 1.15-20. Det gir meg akkurat nok pause til å kunne starte igjen, men blir pausen lenger så blir treningseffekten annerledes. Forresten et godt innspill til et nytt innlegg, nemlig om hvorfor det er så korte pauser i svømming. For det finnes helt sikkert vitenskapelig dokumenterte årsaker også 🙂 Kari.

  1. Hei
    Så alle disse dragene ble gjort med 20 sek pause? Ikke noen forskjell på pausen når man går fra 300m og over på 200m heller? Og svømmer Kristian ditta på 75 min med pauser og uten våtdrakt så kan jeg sette penger på 1:05 og ikke 1:10 🙂 (Hilsen en som fremdeles er på 1:50 på 100m)

    1. Hei Torgeir. Kristian tok MAKS 20 sekunder pause, men holdt nok for det meste 15 sekunder gjennom hele. Og nei, du trenger ikke lenger pause selv om du svømmer lengre intervaller, det er vel nesten heller motsatt siden farten går ned på de lengre distansene. Nå svømte Kristian uten våtdrakt og uten hjelpemidler, men i en bane med tre andre – som hadde varierende grad av bassengkotyme (verdt et innlegg i seg selv!). så ja, jeg tror også 1.05 er mulig, spesielt siden han tar brystvendinger og ikke får noe særlig ut av dem. Kristian er en av de få som svømmer raskere på langbane enn kortbane! Sluttiden i Kalmar kommer nok mye an på hvordan han klarer seg i det store feltet..

      1. Ved svømmestarten i Kalmar velger man idealtid ved «selv seedingen» på hhv. 0:55, 1:05, 1:15 og 1:20+. For meg fungerte det bra å starte i gruppen 1:05 heller enn å svømme med den største gruppen på 1:15.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s