Video av øvelser for foamroll

Foamroll (eller massasjerulle) er et sylinderformet hjelpemiddel som brukes for å oppnå ulike effekter i muskulaturen. Og den er gull verd, spesielt for de som ikke har råd eller anledning til å ta jevnlige idrettsmassasjer. Her kan du nemlig gjøre store deler av massasjejobben selv!

Jeg bruker foamrolllen The Grid fra TP Therapy. Den får du kjøpt på nett fra Gymline.no for 399 kroner. Den er hul inni, noe som gjør den veldig smart å reise med, siden den da ikke tar opp så mye plass. Da vi kom hjem fra Playitas forrige uke hadde vi for eksempel en champagneflaske inni den. Smart sant?

På treningsleir får jeg brukt foamrollen oftere enn hjemme, da tåler jeg også all treningen bedre! Nå gjelder det bare å videreføre den gode vanen her hjemme.
På treningsleir får jeg brukt foamrollen oftere enn hjemme, da tåler jeg også all treningen bedre! Nå gjelder det bare å videreføre den gode vanen her hjemme.

Nedenfor ser du en video av noen av de øvelsene jeg bruker oftest. Her gjør jeg bare noen få repetisjoner så du får sett hvordan jeg bruker min foamroll, normalt tar jeg 20 repetisjoner av hver øvelse. Og gjerne to runder til sammen. MERK! Det finnes mange flere øvelser og du kan også dele opp hver muskel i 2-3 soner og rulle kort på hver av disse sonene. Jeg har tatt kurs i bruk av foamroll, og vil du ha mer utførlig gjennomgang av øvelser som kan være nyttige for deg må du gjerne ta kontakt for en PT-time.

Når skal du så bruke en foamroll? Jeg bruker den til flere ting, for eksempel før trening. På treningsleir bruker jeg den gjerne til å løsne opp i seig beinmuskulatur før jeg skal ut i svømmebassenget. På Playitas sykler jeg, løper og svømmer HVER dag, og da passer det godt å myke opp musklene før svømmingen som gjerne er dagens siste økt. Da får jeg oppvarming og forebyggende arbeid i en og samme øvelse. Det er sånt som Fullfart Lingsom setter pris på 🙂

På vinteren hjemme i Norge er det ekstra lurt å kjøre oppvarming på foamroll før løpeøkter ute, slik at kroppen er skikkelig varm før du springer ut på tur.

God på tverrfriksjoner! Foamroll kan ikke bare brukes til å rulle med. Den kan også brukes til tverrfriksjoner på muskulaturen. Det gjør du ved å «vugge» muskelen sideveis istedenfor å rulle frem og tilbake. Her må du nesten prøve deg frem selv,  men jeg synes det er veldig effektivt og et godt supplement til «vanlig» rulling.

Jeg bruker også foamroll for å unngå skader. Hvis jeg har vondt et sted eller kjenner meg ekstra sliten i muskulaturen, er det fint å kunne ta seg en tur «på rulla». Jeg ruller meg frem til der det gjør mest vondt, og jobber spesifikt med dette området. Jo vondere, desto bedre – på en måte. Som en slags triggerpunktmassasje. Jeg har spesielt fokus på IT-båndet siden jeg sliter med et løperkne. Hyppig bruk av foamroll holder det helt i sjakk, selv på leir hvor treningsdosen er doblet og antall løpeøkter likeså.

Her er det IT-båndet på utsiden av låret som får kjørt seg. Også kjent som "terrorøvelsen" fordi den gjør vondt i starten. For min del gjør den ikke spesielt vondt lenger, men den løsner godt opp.
Her er det IT-båndet på utsiden av låret som får kjørt seg. Også kjent som «terrorøvelsen» fordi den gjør vondt i starten. For min del gjør den ikke spesielt vondt lenger, men den løsner godt opp.

Før konkurranse. Foamrollen kan brukes for å «vekke» muskulaturen og få i gang sirkulasjonen i muskelgruppene som skal yte maksimalt. Dette kan sammenliknes med utøvere som «slår» seg på låra rett før start. Dette for å sende signaler via muskulaturen og nervesystemet til hjernen om at her skal det arbeides (og det er disse musklene som må få fokus). Denne effekten oppnås etter forholdsvis kort tid. Med litt hurtige og harde bevegelser på foam rolleren får du full effekt.

Mine tidligere innlegg om foamroll finner du for øvrig her (om foamroll) og her (spesifikke øvelser).

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

3 kommentarer om “Video av øvelser for foamroll

Legg igjen en kommentar til Fullfart Lingsom Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s