Første uken på treningsleir. (Trening uke 9)

Jeg er ferdig med en hel uke på treningsleir. 8 dager for å være helt korrekt. Jeg landet lørdag kveld i forrige uke og har deltatt i alle øktene som planlagt. Det betyr ikke at jeg har fulgt landslagets opplegg til punkt og prikke, for det har jeg ikke. Men jeg har gjennomført alt som Hans og jeg har planlagt ut fra opplegget som Arild Tveiten har for landslagsgruppa. Jeg har svømt litt kortere, men likevel alle dager utenom en. Jeg har syklet noe mer og løpt noen flere økter. Alt i alt har det gått helt strålende. Det har ikke vært en eneste hviledag (normalt har jeg en halv hviledag hver tredje dag på leir), men kroppen har på besynderlig vis klart å hente seg inn på rolige dager med 5 timer trening. Utrolig deilig følelse å starte slike dager med blytung kropp og avslutte med godfølelse!

Klar for en av mange sykkelturer denne uka. Godt å endelig være venner med sykkelen!
Klar for en av mange sykkelturer denne uka. Godt å endelig være venner med sykkelen!

Her ser du hvordan jeg har trent de åtte siste dagene. Totalt 36 timer, som skulle gi 4,5 time i snitt.

Søndag: Første dag på leir er det normalt å ta noen lette økter, men siden gjengen allerede var godt i gang (de kom jo på tirsdag!) sto det løpsintervaller på planen. Arild ba meg ta det kontrollert i starten nettopp fordi det ikke er så lurt å kjøre knallhardt så kort etter flytur og siden det var min første dag. Jeg ville jo ikke risikere å ødelegge resten av leiren. Men følelsen var god og 3x2km + 3x1km ble gjennomført på raskere tider enn noen gang tidligere. Snakker om god start!

Magnus har vært en solstråle og en energibooster av en annen verden denne uka. Jeg er så heldig som får lov til å være mammaen hans!
Magnus har vært en solstråle og en energibooster av en annen verden denne uka. Jeg er så heldig som får lov til å være mammaen hans!

Litt senere fikk jeg med meg Kristian ut på sykkeltur i en times tid. Han fikk låne Henrik Oftedal sin sykkel (Giant Propel – den er lynrask!) og vi tok en rolig runde for at jeg skulle finne godfølelsen på sykkel. For første gang var det som om sykkelen og jeg var gamle venner, det var bare å kjøre på 🙂

Dagen ble avsluttet med en hard open water økt (45 min effektiv svømming) før vi hoppet i bassenget. Der kjørte juniorene to timer, men jeg hadde spist altfor lite under dagen og måtte gi meg etter en drøy time. Godt fornøyd likevel med første dag. Totalt 4,5 time.

Mandag: Sliten kropp og tunge bein sprang ut på løpetur kl 07. 11 km og en time senere smakte frokosten ekstra godt og beina var litt lettere enn da jeg startet. Kl 10 var det ut på sykkeltur. To timer rolig og det var godt å ligge på hjul i en gruppe som faktisk kjørte sone 1 (ingen selvfølge med treningsivrige juniorer!).

Min nye foamroll har vært en god venn på leir. Uten den hadde jeg ikke klart så mye trening!
Min nye foamroll har vært en god venn på leir. Uten den hadde jeg ikke klart så mye trening!

Ettermiddagsøkta besto av svømming. Uvant og langt med langbane, jeg får ikke helt opp farten. Kuttet av økta etter halvannen time, men ble med på basisøkta (30 min) etterpå. Dagens totalbeholdning ble 5 timer.

Tirsdag: 0650 var jeg ute av døra for å løpe 6 rolige kilometer før frokost. Tungt i starten, men stadig raskere utover. En god frokost og to timer senere var det på tide med nok en sykkeltur. Denne gangen syklet jeg 2.50 hvorav første 1.30 med gruppa. Rolig rulling hele veien, 25 km/t i snittfart på 1000 høydemeter. Egentlig ikke så verst for vindfulle Fuerteventura!

IMG_6843

Svømmingen denne dagen besto egentlig av en tøff økt, men jeg holdt meg til min rolige time og gikk opp etter 3500 meter. Visste at onsdagens overgangstrening ville bli hard og hadde avtalt med Hans å ikke ha for mye intensitet i dag. Totalt 5 timer.

Onsdag: Solid dose med brick-trening. Samme økt som i fjor, men med noe lengre løping. For min del ble det syklet 4 km og løpt 2 km fire ganger totalt uten pause, med 25 min oppvarming og nedsykling ble det en økt på totalt 2 timer. Planen var å gjennomføre progressivt, noe jeg klarte! Løpsintervallene gikk på 8.56, 8.56, 8.42 og 8.40 🙂 Tider jeg er godt fornøyd med i den sterke vinden vi opplevde.

Skiftesonen hadde vi på en utendørs treningsplass.
Skiftesonen hadde vi på en utendørs treningsplass.

Ettermiddagen besto av 30 min trening på foamroll og nok en drøy time i bassenget. Totalt 3,5 time.

Torsdag: For ikke å slite ut beina totalt ble jeg med på Hans sitt løpedrillskurs før frokost. Totalt 40 min med løp/jogg/drills. Normalt har jeg jo rolig dag eller hviledag etter knallharde økter som i går, men ikke her. Isteden bar det ut på sykkeltur i sone 1. Jeg fikk følge av Kristian Rød som også skulle kjøre noe lenger tur enn resten av gruppa. 2t og 45 min senere rullet jeg inn på hotellet igjen.

Etter lunsj var jeg sliten og umotivert, men ville gjennomføre den planlagte 4-økters dagen. Derfor kom jeg meg i bassenget hvor jeg gjorde 4000 særdeles rolige meter på en drøy time. Ikke at jeg var ferdig for dagen, for det gjensto fortsatt 6 km løp for min del. Alt i rolig tempo, men dog. Totalt 5 timer.

Sola gjorde sitt beste, men jeg ville helst ligge inne og hvile etter fire økter på en dag.
Sola gjorde sitt beste, men jeg ville helst ligge inne og hvile etter fire økter på en dag.

Fredag: Igjen var det løping før frokost. Nok en gang tok jeg 6-km runden like utenfor hotellet. Deilig å løpe på grusen og få soloppgangen på tilbakeveien.

Til tross for mye vind har vi vært veldig heldige med været denne uka. Sol sol og mer sol. Og med slike soloppganger må jo bare dagene bli bra!
Til tross for mye vind har vi vært veldig heldige med været denne uka. Sol sol og mer sol. Og med slike soloppganger må jo bare dagene bli bra!

Mamma var booket som barnevakt (vi er så heldige som har henne med!) og Kristian hadde leid seg sykkel. Sammen tok vi turen over Las Hermosas – Pajara – Tuineje og hjem til Playitas. Veldig sterk vind gjorde det til en tyngre og lengre tur enn forventet, 3.15 til sammen.

På sykkeltur sammen

Tilbake på hotellet ble det 3000 rolige meter i bassenget på i underkant av en time. Totalt 4t og 45 min.

Lørdag: Min eneste morgen denne uka uten trening. Mens resten av gjengen hadde langøkt i bassenget (7-8000m!), hadde jeg en pålagt «hvilemorgen» for å ha overskudd og treningslyst til dagens tøffe intervallkjør. Vi hadde nemlig 3×15 min lagtempo på sykkel i sone 3/4 etterfulgt av et 10km løp i samme intensitet.

Arild forklarer hvordan lagtempoen skal foregå.  Her er vi faktisk så mange at det ble tre grupper totalt. Spennende og lærerik trening - knallhardt!
Arild forklarer hvordan lagtempoen skal foregå. Her er vi faktisk så mange at det ble tre grupper totalt. Spennende og lærerik trening – knallhardt!

Til sammen syklet vi i halvannen time og 10km løpet mitt gikk unna på 44.15 i en løype med 145 høydemeter (åpnet på 22 blank). Fornøyd med gjennomføringen og tiden etter en uke med veldig mye trening 🙂 Med nedjogging ble det totalt 2,5 time trening.

Slitne, men fornøyde etter 10 km løp. Kristian kom inn på 39,20 og jeg på 44,14.
Slitne, men fornøyde etter 10 km løp. Kristian kom inn på 39,20 og jeg på 44,14.

Søndag: Ukas siste dag startet med rolig «langtur» kl 09. Samme tur som på fredag, men med en liten ekstrarunde på slutten. Med mindre vind og flere i gruppa gikk det likevel 15 min fortere og vi var hjemme på 3.07. Jeg rakk en banan på kjøkkenet før jeg la på sprang ut i «ørkenen». 9 kilometer og 48 minutter senere var det godt å tilbringe noen timer på solsenga!

Avsluttet dagen med 30 min på foamroll og halvannen time i bassenget (5000m). Kjempegod vannfølelse! Utrolig deilig å ha gjennomført en bra treningsuke! Dagens total ble 5t 50 min.

Kari på foamroll

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Første uken på treningsleir. (Trening uke 9)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s