Trening uke 7

På søndag merket jeg godt at det var den siste dagen av tre uker med veldig bra trening. Da jeg skulle løpe en hard progressiv økt svarte kroppen med 180 i puls når jeg holdt et tempo som normalt gir meg 160-165. Typisk tegn på sliten kropp. Motivasjonen for å likevel fullføre både løpeøkta og den påfølgende «langturen» i bassenget var at jeg denne uka skal ha hvileuke 🙂 Heldigvis likte kroppen bassenget bedre enn tredemølla og etter store mengder mat og drikke, samt et par gode netter med søvn, er energien tilbake igjen. Det kommer godt med siden jeg skal pakke gutta mine av gårde til Fuerteventura i dag og i morgen er det eksamen. Så går turen også for meg mot Kanariøyene og 10 dager på treningsleir!

Nesten alle planlagte økter ble gjennomført forrige uke, med unntak av en styrkeøkt og en coreøkt. Totalt ble det 15,5 time og mye bra kvalitet.

Mandag: En kort svømmeøkt (3000m) med fokus på teknikk og litt fart etter en lang og hard helg i uke 6. Skulle også hatt en styrkeøkt, men måtte bare innse at det ikke var energi nok i kroppen.

Tirsdag: Med to PT timer i vannet på morgenen ble det ikke anledning til å svømme selv, men jeg rakk en kort løpetur i sone 1 på mølla på Domus (ble 7,5km). Etter jobb og familiesysler ble det en sein kveldsøkt med to timer sykkel (inkl 4×20 min intervaller i2-i4) + 20 min offbike løp. Kroppen er sliten, og jeg kjente godt på kvalmen mens jeg satt der og presset watt på sykkelen. Heldigvis responderer beina godt på trening og er med på intervallene jeg kjører. Ekstra digg er det å ligge 20-30 watt høyere enn i fjor på samme intensitet!

Denne sykkelen blir min neste sesong. Norcom Straight 1.3 fra Fuji. Gleder meg til å teste den, forventes inn i mars.
Denne sykkelen blir min neste sesong. Norcom Straight 1.3 fra Fuji. Gleder meg til å teste den, forventes inn i mars.

Onsdag: Det hender jeg legger inn en ekstra svømmeøkt på onsdager, men i dag orket jeg bare ikke. Dro i stedet tidlig på jobb – uten at det hjalp noe særlig på energinivået. Det var ikke før i 20-tida på kvelden at lysten til å trene kom sigende. Da ble det til gjengjeld en skikkelig hardøkt. 10x200m skulle løpes tilnærmet maks (ca 1.5 min pause mellom) og jeg koste meg faktisk underveis. Rart hvordan energien kan svinge så mye innenfor et døgn!

Torsdag: Å stå opp 06 for å trene når siste økt var ferdig 2115 kvelden før kan være en utfordring. Jeg hadde heldigvis programmet klart og en super Domusgjeng jeg så frem til å treffe, så da var det bare å komme seg til bassenget. Det ble 3800 meter på en drøy time, i all hovedsak rolig svømming. Etter et par PT timer var det SATS som sto for tur og 50 min rolig løping mens jeg fulgte OL på TV-skjermen. Litt lunsj hjemme og så var jeg klar for dagens tredje, nemlig 20 min core og 40 min hard styrke på bein som ble avlsuttet med en time massasje hos Sara. Super treningsdag 🙂

Det har kanskje ikke vært de helt store tingene å juble for i dette OL, men uansett er det gøy å ha noe annet enn MTV å se på mens jeg løper :-)
Det har kanskje ikke vært de helt store tingene å juble for i dette OL, men uansett er det gøy å ha noe annet enn MTV å se på mens jeg løper 🙂

Fredag: Det ble bare en økt idag – som planlagt, men jeg ville gjerne løpt en liten halvtime også. Men med kun 23 grader i vannet på morgenen hadde kroppen mer enn nok med å forsøke å tine meg opp igjen resten av dagen. Det ble 3700 meter på en time, hovedserien var 3x(200 + 3×100 + 4×50). Alt i supersakte fart.

Sånn så lårene mine ut etter ti minutter i badstua. Etter en time i kjempekaldt vann var det bare å varme meg opp så godt jeg kunne. Kanskje det ble for mye? Kroppen var i hvert fall helt utslitt resten av dagen!
Sånn så lårene mine ut etter ti minutter i badstua. Etter en time i kjempekaldt vann var det bare å varme meg opp så godt jeg kunne. Kanskje det ble for mye? Kroppen var i hvert fall helt utslitt resten av dagen!

Lørdag: Begynner å bli vant til langkjøring på lørdagene nå. 3 timer sykkel (med kortintervaller i4) etterfulgt av 45 min løp ble fasiten. Egentlig var jeg tappet for krefter etter syklingen og badstua fristet mer enn løpeturen. Tok meg heldigvis sammen og kom meg på tredemølla der jentene gikk sin OL-stafett. Å se Charlotte Kalla kjøre beinhardt for å vinne gullet motiverte meg skikkelig, og jeg endte opp med å løpe 15 min lenger enn oppsatt.

Søndag: En merkelig treningsdag om jeg skal være helt ærlig. Følte meg pigg da jeg våknet. Har sovet godt flere netter denne uka, fått i meg mye mat og jeg var mentalt klar for en hard løpetur. Men da jeg først kom igang ville ikke kroppen være med og det var knapt så beina mine bar meg. Pulsen var mye høyere enn vanlig 😦 fikk gjennomført på puls, men ikke i den planlagte farten og var helt tom etter løpeturen. Heiv innpå tre skiver med nugatti og peanøttsmør og fikk hvilt meg en time før bassenget sto for tur. Overraskende nok ble det en fin svømmeøkt, der teknikken satt som den skulle. Farten var ganske bra med tanke på innsatsen og pulsen holdt seg lav. Rakk 4900 meter før Kristian måtte skynde seg på jobb. Herlig å ha gjennomført!

Med ny mammakopp og Magnus i armkroken ble også denne søndagen avsluttet på beste mulige vis.
Med ny mammakopp og Magnus i armkroken ble også denne søndagen avsluttet på beste mulige vis.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

5 kommentarer om “Trening uke 7

  1. Jeg må si jeg er imponert over trenings opplegget ditt og det høres fint ut å kunne gjøre det på den måten. Sykkelen du skal bruke ser veldig fin ut, jeg titter også selv etter tempo sykkel 😊

    Øystein

  2. Hei Kari!
    Den nye sykkelen din ser du smashing ut 🙂 Vil det si at du skal selge den du har nå? Jeg er litt på utkikk etter temposykkel. Hva skal du ha for den i såfall, og hvor høy er du? Jeg er jo bare 164cm, så er ikke mange som selger brukte sykler i den størrelsen.. Tror heller ikke jeg skal ta meg råd til en ny.. Send meg gjerne en mail på sisselmortvedt@gmail.com hvis du ikke vil svare her 🙂

    Tempohilsen fra Sissel Mørtvedt

    1. Hei Sissel!
      Jeg har en sykkel «til overs» ja, men den hadde jeg bare lånt av Unaas. Dessuten er den nok en smule for stor for deg og Kristian har bestemt seg for å kjøpe den, han liker den veldig godt. Det er viktig at du finner en sykkel som passer deg, du bør ha en XS ramme 🙂 Legg ut en forespørsel på facebookgruppen triathlon Norge – trene sammen? Det bør hjelpe deg noe på vei.
      Kari

      1. Hei igjen!
        Takk for svar! Ja, raceren min er XS, men måtte jo sjekke om din kanskje var i samme størrelse 😉 Skal sjekke facebooksiden – takk for tips!

        Sissel

      2. Jeg har S og S/M ramme, er 173 høy. Men vet det finnes noen xs rammer brukt der ute, så det er bare å følge med og selv melde sin interesse også.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s