Mat under trening

Jeg trener ikke for å gå ned i vekt. Jeg trener for å bli raskere, sterkere og bedre rustet til å tåle enda mer trening. Og for å konkurrere best mulig.

Da er det viktig å fylle på med næring. Ikke bare ved å spise sunt, godt og nok til vanlig. Men også ved å være nøye med hva jeg putter i meg under og rett etter trening.

Da jeg kun drev med svømming var jeg ikke god på dette. Jeg hadde kun vann på flasken, og ofte trente jeg faktisk uten drikke også. Nå vet jeg bedre. Resultatet er at jeg tåler mer, yter mer og henter meg inn raskere.

Trener jeg mer enn en time tar jeg nå alltid med noe å spise/drikke underveis. Da har jeg vann første timen og sportsdrikke resten. Unntaket er svømmeøktene, for de er som regel bare 75 min og da fyller jeg godt på rett etter økta.

På lange økter prøver jeg å få meg ting med mye karbohydrater. 200-400 kalorier per time er målet, men ofte blir det nærmere minstemålet enn det øvre.

Som i dag. Tre timer sykkel etterfulgt av 30 min løp. Det krever at jeg får i meg næring for å fullføre uten å gå i bakken. Siden jeg skal konkurrere i morgen, var det spesielt viktig å få i seg nok. Jeg hadde ikke lyst til å gå tom overhodet, da blir det nemlig så tungt i morgen!

20140208-153010.jpg

En banan, en bar, en sukkerfri Red Bull (for koffeinet), en YT og en Smartfish pluss vann og sportsdrikke hadde jeg med. Ca 900 kalorier som jeg fordelte jevnt utover i økta.

Forrige lørdag kjørte jeg samme økt, men hadde med meg noe mindre. Det endte med at jeg flatet helt ut etter treningen. Nøttebar og en banan ble lagt til idag. Jeg holdt energien oppe og hadde overskudd etterpå til å besøke Sandvika storsenter med familien 🙂

Er du nøye med å fylle opp underveis? Hva liker du i så fall å spise/drikke?

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

8 kommentarer om “Mat under trening

    1. Hei, jeg har ikke noe fast merke. Tåler det meste. Akkurat nå bruker jeg Enervit G. Men har også brukt Squeecy og Winforce. Er heldig og kan bruke «alt» 🙂 men liker ikke å blande så sterkt.

  1. Prøvde YT muslibar mellom svømme- og sykkeløkt i går, og den likte jeg godt! Ellers er banan også en gjenganger hos oss, selv om jeg egentlig ikke liker banan spesielt godt. Men den metter litt og er lett å få i seg pga myk konsistens synes jeg. Så det tok jeg mellom sykkel- og løpeøkten. Energidrikk er vi faktisk dårlige på. Drikker bare vann, selv på turer på 4-5 timer. Anbefaler du energidrikk etter en time uansett, selv om man får i seg energi fra mat? Eller er det kun i stedet for mat? På lange og litt tyngre sykkelturer prøver vi å få i oss en halv musli- eller annen energibar ca hvert 30 minutt etter den første timen. På løpeturer blir det verken mat eller drikke underveis, selv om vi nå er oppe i turer på over 1,5 timer og opp mot 2. Fyller riktignok godt på umiddelbart etter, men bør vel kanskje bli litt mer nøye med påfyll underveis på løpingen, da. Spesielt drikke. Takk for tips! 🙂

    1. Hei! Er du flink til å fylle godt på med mat underveis på langtur sykkel, kan du sikkert holde deg til vann på flasken. Men da bør du få i deg minst 300 kalorier per time. Ernæringsfysiologen min er hard, hun sier sportsdrikk etter 1 time uansett. Det er jo sukker kroppen tar lett og godt opp, mat bruker noe lenger tid gjennom systemet. Men så lenge du ikke opplever å gå tom har du sikkert funnet en løsning som passer deg.

      Å løpe opp mot to timer uten mat/drikke anbefaler jeg absolutt ikke. Som jeg skrev i innlegg om langtur løping tar jeg alltid med noe hvis jeg vet at økta varer i nærmere halvannen time. Mer enn det løper jeg aldri, men hvis du gjør det, bør du ha med et drikkebelte med sportsdrikk og gjerne to gels eller en bar som du får i deg. Med mindre du løper for å gå ned i vekt da. Du kommer til å merke forskjell på energien mot slutten av løpet! Jeg får i meg ca 1,5 dl sportsdrikk hvert kvarter på mine langturer løp (80-90 min).

      1. Løper ikke for å gå ned i vekt, men trener mot mulig halvmaraton – så nå skal det bli påfyll på løpeøktene fremover 😉 Takk for nyttig innlegg og svar.

  2. Hei!
    Hva tenker du er lurt å putte i forhold til trening ved en svak og kontrollert vektnedgang? dvs ønsker fortsatt å trene den samme mengden men miste noen kilo i tilegg?
    normalt 10-15t i uken, opplever fort at man mister piffen og energi til å gjennføre øktene ved å ha et strengt mat regime.
    hvordan ser din daglige kost ut?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s