Trening uke 2

Jeg synes jeg har kommet godt igang med treningsåret. Ingen sykdom og ingen vondter annet enn en litt stiv hofte som jeg holder i sjakk med kiropraktor og foamroll. Bak meg ligger en fin uke med 15 timer trening totalt.

Tre svømmeøkter, tre sykkeløkter, fem løpeøkter (to veldig korte) og to styrkeøkter. Det nye opplegget med litt mindre svømming gir meg overskudd til å løpe mer og tåle mer styrketrening. To økter med styrke i uken har allerede gitt resultater i form av sterkere bein. Om det gir meg fordeler på sykkel og løp gjenstår å se (satser på det!). Men svømmeformen blir jo desto dårligere, så vi får se om det må legges inn en svømmebolk snart. Mest sannsynlig blir det jo endel svømming på Playitas i vinterferien, det ble det i hvert fall i fjor.

En stor takk må som vanlig rettes til Kristian, som har stilt opp med middag på sene kvelder og tatt vare på en sliten meg som nok har klaget noe (ok ganske mye) om vonde bein. No pain no gain?

Forrige uke var altså som følger:

Mandag: Løp til Domus hvor jeg hadde en PT-time på morgenen. Det var kjemptetungt å løpe dit, men da jeg skulle løpe til jobb etterpå var det mye lettere. Totalt ble det 11km og 55 minutter løp. Siden hofta gjorde litt vondt, tok jeg banen hjem fra jobb. Var jo tross alt hviledag ifølge programmet, men Hans har altså tillatt lett transportløping. Skulle egentlig svømt en time rolig også (det sto i planen min), men det måtte vike for et artig og konkurransepreget julebord med Asker Triathlon i Risenga Svømmehall. Halvannen time vannlek var gøy, men teller ikke i sammendraget her 🙂

Tirsdag: Svømte en kort økt på morgenen. 3100 meter med hovedserie 7×200 on 3. Lett og fint og veldig hyggelig å trene sammen med gode treningsvenner! Siden jeg ikke jobbet, fikk jeg tid til å lage meg bananpannekaker og lese litt før jeg skulle ut på løpetur. Oppvarming, løpedrills og sprinter som hovedrett. Hardt i starten, men det løsnet etter hvert. Farten er på vei.

Helt klart en av mine favoritter for tida.
Helt klart en av mine favoritter for tida.

Etter løpeturen ble det 45 min styrketrening for hele kroppen, med core/stabilitet mellom alle sett. Ingen pauser i min styrketrening, nei. Første gang jeg kjørte styrke med vekter på overkroppen på lenge, spent på hvordan ryggen kjennes ut de neste dagene. Avsluttet med en bra økt på foamroll på kvelden.

Ryggen fikk kjørt seg på styrketrening denne tirsdagen. Jeg var støl noen dager i etterkant, men tålte økta bedre enn fryktet.
Ryggen fikk kjørt seg på styrketrening denne tirsdagen. Jeg var støl noen dager i etterkant, men tålte økta bedre enn fryktet.

Onsdag: Løp til og fra jobben. 6 km hver vei og en fin tur, akkurat passe lengde. Vel hjemme og med Magnus i seng fikk jeg halvannen time på rulla. Frekvensprogram og fokus på svært hurtige tråkk.

Torsdag: Torsdag er min nye hviledag! Laget god mat og slappet av 🙂 ble en økt med foamroll på slutten av dagen.

Kjempegodt og veldig enkelt.
Kjempegodt og veldig enkelt.

Fredag: Svømming på Domus på morgenen. Lang økt på 4500 meter med hovedserie 12×75+2×400+4×200+6×100. Fikk en veldig god følelse i vannet.

Karis svømmeprogram

Rakk en liten coreøkt med Tine på Elixia Lillestrøm og en tur innom Smartfish før jeg måtte hente i barnehagen. Dagens sykkeløkt gjorde jeg på SATS Sjølyst. Der syklet jeg 90 min totalt, 42 km i følge computeren på sykkelen der. Fokus på ettbeinstråkk og teknikk, men intensiteten gikk jo noe opp da jeg var med på spinning siste timen. Kom hjem til ferdig omelett med tilbehør. Da var det lett for meg å sette meg ned for en time med studier 🙂

Omelett (2 egg, ost og skinke) med grønnsaker og rødvin. Det er digg brainfood på en fredagskveld.
Omelett (2 egg, ost og skinke) med grønnsaker og rødvin. Det er digg brainfood på en fredagskveld.

Lørdag: Startet tidlig med løpetur kl åtte. Progressiv «langtur» til Frognerparken og tilbake i nysnø med piggsko. Kjentes helt ok ut, men hadde ikke noe særlig fart å snakke om. Pulsen var også noe høy i forhold til farten (kan ha vært piggskoene). Litt hvile og mat, så var jeg klar for knallhard styrke på bein. Ble en bra økt, men 4×8 reps var kjempetungt! Uttøying og foamroll på kvelden.

Søndag: På tide med langtur sykkel. Innendørs. Like moro hver gang (not!). For å stykke den opp og gjøre det mer moro kjørte jeg halvannen time rolig på rulla hjemme og så en time spinning på sats med noe høyere intensitet. Snittpuls for hele økta var 133, noe som vel betyr at det faktisk ble rolig langtur totalt sett.

Jeg har kjørt med nye sykkelsko fra Birk siden Gran Canaria turen hvor de ble syklet inn. De er komfortable og luftige, og fargen er jo helt rå!
Jeg har kjørt med nye sykkelsko fra Birk siden Gran Canaria turen hvor de ble syklet inn. De er komfortable og luftige, og fargen er jo helt rå!

Men beina gjorde veldig vondt (støle og tunge) og jeg grudde meg til svømmetreningen som skulle avslutte dagen. Tok en lang lunsj med familien og sammen dro vi til Hundsund. Vannfølelsen var overraskende god, økta gikk veldig fint. Merkelig det der, hvordan råtne bein ikke hadde noe å si for svømmeformen. Kjekt å være triatlet i så måte 🙂 Hovedserien min var 400+2×200+4×100+400 jevnt i 1.20-25 fart med korte starttider (skulle jo være rolig). Husket å rulle/stretche på kvelden også.

Svømmeprogram med Smartfish

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s