Trening uke 1

For meg startet 2014 med en hvileuke. Det passet meg fint. For selv om det var fridager og god anledning til å trene mye, var kroppen sliten og hvilen kom godt med. Er det noe jeg har lært siden i fjor, så er det å lytte til kroppen og la den hvile når den sier fra.

Totalt ble det drøyt 10 timer trening, mest fordi treningstimene tok seg opp betraktelig mot helgen.

Mandag: Svømte med gjengen på Domus. Veldig fin økt med hovedserie på 3x(6×50) on 50 med høy fart på hovedserien. Her holdt jeg 34-35 sek på alle. Resten av økta gikk i pent og rolig tempo. Totalt var det en økt på nesten 5000m, men jeg kuttet etter 4 km siden Hans ikke hadde satt opp mer enn en time i mitt program. Det gjelder å gi seg mens leken er god, i hvert fall når det er meningen å hvile. Som alltid var det moro å trene med den gode gjengen, og veldig godt å se Sverre tilbake i vannet etter seks måneder på loffen i Asia.

Etter svømming og litt jobb gikk turen til Holmestrand hvor jeg laget reinsdyrmiddag. Det var jammen godt!

Ytrefilet av rein er glimrende middagsmat. Med aspargesbønner, aromasopp og poteter. Og vin da selvfølgelig :-)
Ytrefilet av rein er glimrende middagsmat. Med aspargesbønner, aromasopp og poteter. Og vin da selvfølgelig 🙂

Tirsdag/nyttårsaften: Årets siste treningsøkt gjorde jeg alene på spinningsykkel. Siden mamma var med og trente i lokalet ved siden av ble de to timene forkortet til 1.45, like greit siden det uansett bare var en rolig økt uten program av noe slag. Rakk en kjapp dusj og noe mat før vi satt i bilen på vei til Tønsberg. Kristian skulle løpe Nyttårsløpet der. Målet var å komme under 48 minutter på 12 km, noe han klarte (47.52)! Første mila gikk unna på godt under 39 minutter – også det ny personlig rekord for hans del. Utrolig hvordan han med lite trening stadig forbedrer seg, både på løp, sykkel og svøm. Mer lettrent fyr skal du lete lenge etter!

To slitne gutter etter endt dyst. Kristian Schiander (t.h) var klart raskest med en tid rett rundt 45 min. Kristian Magnus satset alt fra start og måtte sliten konstatere at løpsopplegget nok kunne vært mer optimalt.
To slitne gutter etter endt dyst. Kristian Schiander (t.h) var klart raskest med en tid rett rundt 45 min. Kristian Magnus satset alt fra start og måtte sliten konstatere at løpsopplegget nok kunne vært mer optimalt.
Nyttårsaften ble behørig feiret. Og selv om vi holder oss unna raketter, manglet det ikke på stjerneskudd.
Nyttårsaften ble behørig feiret. Og selv om vi holder oss unna raketter, manglet det ikke på stjerneskudd.

Onsdag: Hviledag. Gikk en kort tur med familien, men ingen aktivitet som skal inn i treningsdagboka.

Torsdag: Dagens økt besto av styrketrening på bein. Kort oppvarming på mølle og så var det 45 min der jeg kjørte ulike beinøvelser med vekter. Mellom hvert sett ble det tid til ulike core/stabilitetsøvelser. Er allerede blitt mye sterkere i beina enn i fjor!

Alltid moro å kjenne at jeg blir sterkere. Selv om det gjør veldig vondt i beina for tida.
Alltid moro å kjenne at jeg blir sterkere. Selv om det gjør veldig vondt i beina for tida.

Fredag: 45 minutter lett svømming var alt Hans hadde på planen for meg denne fredagen. Takk som byr, sa jeg. Rakk 3000 meter og en fin hovedserie på 4×200+4×100+4×50, alle progressive 1-4, men ikke raskere enn så vidt sone 3. Teknikken satt og jeg koste meg. Fikk også tid til 15-20 min med god tøying etterpå.

Dagens middag var forresten fisketaco med salmalaks. Kjapt, enkelt og veldig godt 🙂

Svømmeprogram

Lørdag: Det er ikke ofte jeg kjører tre timer på sykkel innendørs, men i dag var altså dagen. Beina var fortsatt vonde og støle etter torsdagens styrketrening, så jeg var spent. For å rekke alt og samtidig ha tid til overs med familien, ble det til at jeg startet 0730 på rulla hjemme. Etter en time skiftet jeg raskt og ble kjørt til SATS hvor jeg var med på en tøff spinningtime. Så satt jeg en time ekstra og spant for meg selv. Tre timer gikk overraskende fort, og det var egentlig ikke kjedelig engang. Dette kan jeg jo gjøre oftere! Avsluttet med 20 min tøying/foamrulling.

Laget for øvrig hjemmelaget lasagne til middag, om du vil ha en enkel familiemiddag som «alle» liker.

Søndag: Svømte en fin økt med Jerome på Hundsund. Hovedserie på 600+3×200+400+2×200. Mektig sliten mot slutten, selv om jeg hadde fått i meg godt med mat og intensiteten var lav. Tror nok spinningen fra i går tok mer krefter enn først antatt. Etter svømmingen bar det rett ut på løpetur. Oppvarming og løpedrills før 12×100 skulle løpes. Fint å ha en å trene med, fikk presset meg godt og hadde godt med syre i hele kroppen etterpå.

Smartfish er en av mine nye samarbeidspartnere. Mer informasjon om dem og deres produkter kommer snart.
Smartfish er en av mine nye samarbeidspartnere. Mer informasjon om dem og deres produkter kommer snart.

Har du forresten meldt deg på Jonas Colting sitt foredrag om kosthold og helse? Det går av stabelen på Norges Idrettshøgskole den 23.januar kl 1730. Du melder deg på ved å sende en epost til Jonas på colting@telia.com og prisen er 495 kroner.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Trening uke 1

    1. Hei og takk for spørsmål 🙂 Foamroller kan du bruke daglig. Optimalt er vel å bruke det 15-30min hver dag om du har en hjemme. Jeg prøver å bruke min 2-3×30 min i uken. Det tar tid når jeg først starter, så da blir det gjerne en halvtime av gangen, mer om jeg tar hele kroppen. Gjør det gjerne som en del av din daglige rutine, rull mens du ser nyhetene eller en favorittserie på tv feks. Lykke til!

Legg igjen en kommentar til stianlys Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s