Spiser du som idrettsutøver, mosjonist eller menneske?

Kan vi spise hemningsløst fordi vi trener mye? Har vi glemt at vi ikke først og fremst er idrettsfolk, men mennesker?

Dette er spørsmål Jonas Colting vil ta opp til diskusjon når han kommer til Oslo i slutten av januar for å holde foredrag om «Den nakne helsen».

For som Jonas sier, maten er ikke bare et grunnlag for fysisk prestasjon. Den har en større og videre oppgave, nemlig å være fundamentet for en god helse. Og uten en fullgod helse blir du aldri en god idrettsutøver – uansett nivå. Det er i hvert fall Coltings påstand i boken Triathlon for Dig.

Som ung svømmer ble han selv innpodet med at matens, og spesielt karbohydratenes, primærfunksjon var å fylle musklenes energidepoter. Selv sier han at han spiste ekstra mye grøt om morgenen, og frokostblanding til tennene gjorde vondt. Med det resultat at han var slapp, følte seg dårlig og ofte ble syk.

Etter et tiår med dårlig helse (som han skylder på AXA for) søkte han etter informasjon utenom Sverige og gjorde endringer i kosten som blant annet førte til fire VM-medaljer i triatlon:

Det jeg lærte var at helse og fysisk evne er to helt ulike ting. Å ha syv liters O2-opptak og lunger som en hest betyr ikke at man er frisk eller har en sunn livsstil. Hva er vel O2-opptaket verdt om du ligger til sengs med halsinfeksjoner til stadighet? Kort sagt: Hva har det å si om du har muskler proppfulle av energi om du ikke har en god helse?

Dette og mere til vil Jonas Colting snakke om i sitt foredrag på Norges Idrettshøgskole den 23.januar kl 1730. Du melder deg på ved å sende en epost til colting@telia.com. Foredraget koster 495 kroner og inkluderer enkel bevertning.

Den nakne helsen

I dag spiser Colting både for energi OG helse. Han holder seg unna den klassiske idrettsmaten med mye karbohydrater i hverdagsmaten. Isteden holder han seg til «karbohydratsnytelse» og unner seg kake og dessert istedenfor åtte poteter til middag.

Jeg spiser heller en god kake når den bys, enn å proppe i meg brødskiver dagen lang.

På Instagram (@jonascolting) kan du blant annet følge med på hva Colting putter i seg av mat. Det ser absolutt godt og spennende ut.

Ser dette godt ut? Dette er noe av det Jonas Colting legger ut på Instagram av hva han spiser. Unntatt bildet øverst til venstre, det var nemlig min lunsj!
Ser dette godt ut? Dette er noe av det Jonas Colting legger ut på Instagram av hva han spiser. Unntatt bildet øverst til venstre, det var nemlig min lunsj!

– Jeg spiser veldig mye grønnsaker og salater med naturlige krydder som ingefær, vitløk og urter. Så spiser jeg fisk og kjøtt hver eneste dag i tillegg til store mengder nøtter og frø, forteller Colting.

Sukker og frokostblandinger unngår han så langt det går. Rødvin er han imidlertid en stor tilhenger av, og på Instagram vil du titt og ofte se fargerike måltider akkompagnert av et solid glass rødt.

– Jeg drikker heller to glass rødvin til en god middag enn juice til frokost, sier Jonas.

Hva synes du? Ses vi på NIH den 23.januar??

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Spiser du som idrettsutøver, mosjonist eller menneske?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s