Trening uke 50

Etter to uker på Gran Canaria med heftige treningsdager og mye sykling gikk forrige uke med til å restituere best mulig. Hvileuke egentlig, med ganske lite trening og desto mer hvile. Totalt ble det nesten 11 timer i aktivitet.

Skjønt hvile og hvile fru Blom, jeg må visst erkjenne at å være tilbake i mørketida og hverdagslivet krever mer av meg enn jeg håpet. For når det er treningsleir med sol og sommer konstant gjør det meg ingenting å trene tre økter og over fem timer daglig. Men her hjemme har det faktisk vært litt tiltak å komme tilbake til den gode rytmen jeg hadde med å trene før og etter jobb. Den dørstokkmila er utrolig nok like lang for meg som for deg – det er bare det at vi som trener ofte har trent mentalt på å overkomme den og passere den uansett. En øvelse som jeg har brukt litt tid på å finne tilbake til.

Nå er jeg imidlertid på sporet av noe. Dessuten har jeg funnet motivasjonen min for neste sesong og meldt meg på en drøss med konkurranser 🙂

Uka startet med en løpetur til jobben. Siden det egentlig var hviledag ble det en helt rolig tur hvor jeg bare koste meg og vurderte løpesekken fra Mammut for Runners World Norge. Og ja, jeg tok bussen hjem igjen!
Uka startet med en løpetur til jobben. Siden det egentlig var hviledag ble det en helt rolig tur hvor jeg bare koste meg og vurderte løpesekken fra Mammut for Runners World Norge. Og ja, jeg tok bussen hjem igjen!

Mandag: Hviledag. Løp en lett og rolig tur til jobb, totalt 7 km, for å teste en av løpesekkene for Runners World.

Tirsdag: En time svømming på Domus før jobb. Rakk til og med 20 min med bra tøying etterpå, en god vane fra treningsleiren som jeg håper å ta med meg videre denne sesongen. La inn en økt med spinning på Storo på kvelden, forsøkte å holde intensiteten nede for ikke å slite på kroppen. Ville bare spinne ut noen veldig støle lårmuskler.

Når vinterdepresjonen slår inn hjelper det godt med et bra program (takk Erlend!) og en funky swimsuit fra Zealous.
Når vinterdepresjonen slår inn hjelper det godt med et bra program (takk Erlend!) og en funky swimsuit fra Zealous.

Onsdag: Svømte en time. Hovedserie 3×300+3×200+3×150+3×100. Rolig hele veien, tung og sliten i kroppen. Etter jobb og legging av barn ble det en time på rulla i stua, med noen korte sprinter og teknikkøvelser (ettbeinstråkk).

Så var det denne dørstokkmila da. Kroppen min var sååå klar for å bli liggende på sofaen og spise godter etter leking i snøen med Magnus. Men sykkelen min fikk meg på bedre tanker og jeg angret ikke når jeg først var i gang.
Så var det denne dørstokkmila da. Kroppen min var sååå klar for å bli liggende på sofaen og spise godter etter leking i snøen med Magnus. Men sykkelen min fikk meg på bedre tanker og jeg angret ikke når jeg først var i gang.

Torsdag: Full dag på kurs for å bli TRX-instruktør. Kan vel skrive ned en time styrke/core i planen, ble i hvert fall veldig stiv og støl av dette!

Jepp, nå er jeg faktisk blitt sertifisert TRX-instruktør og kan hjelpe deg med slyngeøvelser og styrkeprogram om det er noe du ønsker. Dette er super trening for alle, uansett nivå.
Jepp, nå er jeg faktisk blitt sertifisert TRX-instruktør og kan hjelpe deg med slyngeøvelser og styrkeprogram om det er noe du ønsker. Dette er super trening for alle, uansett nivå.

Fredag: Sliten og bevilget meg selv nok en dag med treningsfri.

Lørdag: Svømte en kort økt på Libadet. 2x(400+300+200+100) med pause 10-15 sek. En time sykling med fokus på frekvens og styrketråkk utpå dagen etterfulgt av en hard styrketrening på bein samt core og stretching.

Vi trosset mørket og regnet og kom oss ut på tur søndag morgen. Helt rolig tempo på stier i marka, flott start på dagen - totalt 14 km.
Vi trosset mørket og regnet og kom oss ut på tur søndag morgen. Helt rolig tempo på stier i marka, flott start på dagen – totalt 14 km.

Søndag: Lang rolig løpetur på sti i ulendt terreng dekket med snø. Med løpesekk (for testing) piggsko og godt selskap. Kunne løpt sånn hele dagen, men satte stor pris på juletrehandling og kino med Magnus også 🙂

Testet også denne sekken på søndagens løpetur. Salomon Agile 12 gjorde lite ut av seg (det er bra) i løpet av den drøye halvannen timen vi var ute.
Testet også denne sekken på søndagens løpetur. Salomon Agile 12 gjorde lite ut av seg (det er bra) i løpet av den drøye halvannen timen vi var ute.

 

 

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

9 kommentarer om “Trening uke 50

  1. Hei.
    Jeg trener forsåvidt ganske strukturert men er veldig åpen for forslag om å gjøre ting anderledes:).
    Så om du har noen gode forslag til styrketrening så er det kanon :).
    Synes forresten bloggen din e digg :).
    Elin :).

    1. Så bra at du trener strukturert Elin! Litt vanskelig å vite hva du kan gjøre annerledes når jeg ikke vet hva du gjør i dag. Mine styrkeøvelser finner du her på bloggen, i innleggene om styrketrening i slynge. I tillegg har jeg en periode fra nå av og 12 uker fremover hvor jeg trener spesifikt på bein for å øke spenst og hurtighet. 2×30 min hver uke som jeg håper skal gi resultater. Da kjører jeg knebøy, ettbeinsknebøy i slynge med vekt, hamstringøvelser i slynge, strake markløft og et par andre øvelser.

      Stå på, og ta gjerne kontakt om du er i Østlandsområdet og kan tenke deg meg som PT 🙂 Enten på land eller i vann!

      1. Hei.
        Bor i Bergen jeg da så PT kan fort bli litt tungvint :).
        Men vet ikke om det er mulig for deg å spesifisere beinøvelsen mer .
        Har kjøpt meg TRX slynge.
        Elin.

      2. Knebøy tar jeg uten slynge, med vektstang. Går ikke helt ned i 90 grader, men stopper etter 3/4. går rolig ned og presser eksplosivt opp.

        Ettbeinsknebøy i slyngen står beskrevet i blogginnlegget om slyngetrening. Jeg kjører for øvrig denne med en 10-kg vekt som jeg holder på brystet.

        Strake markløft og vanlige utfall med vekter kan du helt sikkert finne gode øvelser av på YouTube. Jeg kommer også til å kjøre noen plyometriske øvelser i vinter, basert på denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=XcdEsxb0KMw

      3. Bruker svømme programmene dine.
        Så får svømt 3500 til 4500 m per gang.
        Elin.

  2. Härligt med löptur på snö:) Här i Göteborg har all snö töat bort och det är bara regn och rusk. Kommer du skriva mer om ryggsäckarna du har testat? Jag är på jakt efter en bra ryggsäck att kunna springa med till jobbet och det vore toppen med tips:)

    1. Ja det var en veldig fin tur, men anklene gjør vondt og beina er støle i dag. Er ikke vant til å løpe i terrenget, og enda mindre på glatt snø (da hjelper det jo nesten ikke med IceBug heller!). Ja, jeg kommer til å skrive mer om ryggsekkene, men ikke før de er presentert i Runners World. Jeg har selv Haglöfs Gram 7 og er veldig godt fornøyd med den. Må si at Mammut sin 10+2 variant har sjarmert meg, den sitter veldig godt og har plass til fem liter mer enn 7literen. En fordel for oss jenter, og spesielt om du ikke har eget skap på arbeidsplassen til å oppbevare ting i gjennom uken. Skal teste Haglöfs Gram 15 senere i uken, men er redd den er litt for stor. Må du velge nå, ville jeg gått for Mammut 10+2! Den kan du lese mer om her forresten: http://utstyrsfreak.com/?tag=lopesekk

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s