Fin sykkeltur på flotte veier

Det går opp og ned her i verden. Spesielt på Gran Canaria hvor det er bakker i fleng. Det er helt umulig å finne en flat sykkeltur (nesten). Det eneste jeg har å velge mellom er å starte med rolling hills før bakkene, eller å gå rett i fjellene med en gang. Jeg liker best det første, så blir jeg i det minste litt varm og får en «rolig» start på dagen.

 

Blid og fornøyd rett etter Mogan, før jeg starter stigningene.
Blid og fornøyd rett etter Mogan, før jeg starter stigningene.

 

Her om dagen skulle vi ha en langtur på ca fem timer. Valget falt på Mogan-dalen fra Puerto Mogan og over til Soria, før vi syklet tilbake til Maspalomas. De første 30 km går i rullende terreng, og etter 500 høydemeter og 1time og 15 minutter var vi fremme ved Puerto Mogan. På veien dit syklet vi forbi turiststedene Arguineguin, Puerto Rico, Playa de Amadores og Playa del Cura. Fine steder absolutt, men vi var lykkelige på sykkelsetet og koste oss med det fine været. Jeg grudde meg litt til all klatringen, den hadde jeg hørt mye om før avreise. Men – alle jeg har snakket med hadde også nevnt den fine naturen og den morsomme syklingen, så jeg gledet meg jo litt også.

Der kom vi opp, kjempefine veier og passende klatringer.
Der kom vi opp, kjempefine veier og passende klatringer.

Det ble en kort pitstop på en bensinstasjon før vi startet på GC-200 mot Mogan. Matinntaket er utrolig viktig for ikke å gå tom mot slutten av en langtur, så jeg spiste en banan og en håndfull mandler, og fylte Aquarius på den ene flasken jeg hadde klart å drikke opp. Klare til dyst var det bare å rulle av gårde. 6 km til Mogan fra Puerto Mogan, en fin tur i medvind. Rullende terreng også her, men vi hadde god tid og farten var lav. Slik den skal være på langtur 🙂

Jeg blir stadig imponert over hvor god veikvaliteten er her på Gran Canaria.
Jeg blir stadig imponert over hvor god veikvaliteten er her på Gran Canaria.

Etter et par timer startet vi klatringen opp fjellene. Jeg tok en bar og resten av Aquarius-flasken i første bakke. Veien var superfin, asfalten virket helt nylagt og vi kunne bare kose oss selv om beina jobbet og pulsen nærmet seg 140. Jeg var vel et eneste stort smil på veien oppover, mellom all svetten og diverse stopp for å ta bilder av svingene vi hadde jobbet oss gjennom.

Jeg tror faktisk det hadde vært veldig gøy å kjøre nedover her også!
Jeg tror faktisk det hadde vært veldig gøy å kjøre nedover her også!

Det var tydelig at dette er en populær rute, for vi møtte mange syklister og motorsyklister på eveien. Mens vi strevet oss oppover møtte vi også en gjeng godt kledde turister på «vanlige» sykler i forsiktig fart nedover. Det var en gjeng som var med Free Motion på tur, et selskap/butikk som arrangerer guidede sykkelturer. De hadde egen følgebil med plass til alle syklene, og alle klærne skyldtes at de kun syklet nedover. Gikk det oppover fikk de skyss med følgebilen. Ganske smart egentlig, det sørger jo for at flere får komme seg ut og se den fine naturen i dette området. Mer om slike turer kan du lese på Free Motion sine nettsider.

Svingete sykkelveier på Gran Canaria

Vi brukte 2 timer og 38 minutter fra hotellet til toppen av klatringen, 950 meter over havet og 1500 høydemeter fra starten. Som sagt, en helt rolig tur. Herfra skulle det gå ganske bratt nedover, der vi svingte til høyre og ned mot Soria (og mangojuicen, nok en gang!). Rune Racer-Farth hadde advart oss om at veien her var i dårlig stand, så vi tok et rolig. Heldigvis var det ikke mer enn 5-6 kilometer, men det var hullete, smalt og grusete. Og en 14-15% utforbakke hele veien. Her fikk jeg god bruk for mine nye sykkelkunnskaper og med god oppfølging fra Jerome, kom jeg meg ned trygt til slutt – uten tårer eller stopp.

Lunsj ved cafeen i Soria. Smakte godt og kostet ikke all verden. Vi betalte 25 euro for to store mango-juice, hver vår lunsjrett, vann og kaffe.
Lunsj ved cafeen i Soria. Smakte godt og kostet ikke all verden. Vi betalte 25 euro for to store mango-juice, hver vår lunsjrett, vann og kaffe.

Etter 55 kilometer kunne vi endelig sette oss ned på cafeen ved Soria og slappe av litt. Kelneren kom med juice og lunsj, og til slutt en helt utrolig god cappuccino med krem på toppen. Nam! Et viktig stopp for å fylle lagrene, men beina dovner jo litt og det var tungt å starte på turen hjemover synes jeg.

En pust i bakken før jeg vendte snuten hjemover. Veldig godt å kunne ha beina høyt etter tre timer sykling med massevis av høydemeter.
En pust i bakken før jeg vendte snuten hjemover. Veldig godt å kunne ha beina høyt etter tre timer sykling med massevis av høydemeter.

Da passet det særs godt at mesteparten går nedover, i hvert fall de første 25 kilometerne. Nok en gang fikk jeg prøve meg på bakkene nedover, og det gikk kanskje enda litt enklere. Jeg klarer nå å kose meg på vei nedover, jeg blir ikke lenger grisesliten i armene av å bremse (for jeg bremser jo ikke SÅ mye lenger) og jeg kan faktisk slappe litt av mellom svingene. Tråkke på og samle fart før neste sving.

Dette må være den beste cappuccinoen jeg har smakt. Allerede på vei opp til Soria for å drikke en ny i dag!
Dette må være den beste cappuccinoen jeg har smakt. Allerede på vei opp til Soria for å drikke en ny i dag!

Vel nede fra bakken var det tempokjøring som gjaldt på GC-505 ned til rundkjøringen ved El Pajar. 15 kilometer i full fart, jeg på hjul bak Jerome i motvinden. Jeg holdt faktisk hjulet, også gjennom de fleste svingene og ble fortalt i etterkant at vi holdt 50 km/t i noen av kurvene. Hurra for meg! Og takk til Jerome som holdt en passe fart for meg å følge. De siste 12 km langs GC-500 blir mer en transportdistanse på slutten av en slik tur, men med motvind på vei østover kan det fort bli hardt likevel. Derfor satte vi ned farten og fokuserte på å holde energi og tråkk oppe.

Totalt brukte vi 4 timer og et kvarter på turen, 90 kilometer og 2000 høydemeter. Kjempefin runde som absolutt anbefales om du er på Gran Canaria for å sykle.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 thoughts on “Fin sykkeltur på flotte veier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s