Trening uke 39

Sesongens nest siste ordentlige treningsuke er gjennomført. Den besto av mange harde økter. I dag kjennes beina som sprengte kjøttkaker og hodet er vel så slitent. Det har vært krevende mentalt å presse meg gjennom en siste tøff uke sånn på slutten av en lang sesong. Motivasjonen har vært at jeg gjerne vil være forberedt til konkurransen som står foran meg på søndag, nemlig Garmin Barcelona Triathlon. Gulroten har vært at jeg nå har en skikkelig hvileuke foran meg, en uke som forhåpentlig vil gi meg akkurat det overskuddet jeg trenger før helgen. Jobben er gjort, nå gjelder det bare å høste fruktene.

Totalt ble det 14 timer trening. Kvalitet fremfor kvantitet 🙂

Mandag: Treningsfri hviledag etter en tøff helg i uke 38.

Tirsdag: Hadde tenkt å svømme på morgenen, men droppet det etter en dårlig natt. Ble en tidlig start på jobb istedet og en ettermiddagslur før sykkeløkten på rulle. Der hadde jeg 3×15 min styrketråkk i sone 3 med dertil vonde og støle bein etterpå. Tøyde 20 min for å få ut det verste.

Onsdag: Svømte før jobb på Domus. Hovedserie 10×100+6×200 on 1.30/3.00. Lett og fint med puls langt under 150 hele veien. Digg med super vannfølelse. Løpetrening etter jobb, med 8×200 meter sprint som fokus. Var flink og fikk inn tøying i dag også.

Torsdag: Førstepri for dagen var en hard svømmeøkt. Hovedserien ble 3x(400 i3 + 200 i3 + 2×100 i2) on 5.50/2.50/1.30). Kjørte økta helt alene, men jobbet veldig bra og klarte 5.10 og 2.30 på alle i3 intervallene. Det kriblet i hele kroppen etterpå. Satte meg en time på rulla på kvelden for å løse opp.

Fredag: Hviledag med aktiv restitusjon. Dro en tur til Domus på morgenen hvor jeg gjorde unna 20 min core og 1000 meter rolig svømming før 15 min tøy og bøy. Deilig å ha tid til å gjøre dette uten stress. Kjørte rett fra svømmehallen til fjellheimen. Der ble det en rolig løpetur i terrenget på en drøy time.

Det sto ikke på programmet, men da vi kom opp på Synnfjell og sola skinte fra klar himmel? Jeg måtte jo ut på tur!
Det sto ikke på programmet, men da vi kom opp på Synnfjell og sola skinte fra klar himmel? Jeg måtte jo ut på tur!

Lørdag: Hans hadde laget et program som ville passe til hyttetur. Jeg hadde med rulla og landeveisykkelen, siden det er den jeg skal bruke i Barcelona til helgen. Etter en god frokost startet dagen med to timer på rulla. En halvtime oppvarming, så var det bare å sette igang med 3×20 minutter hardt. Akkurat samtidig som familien ruslet ut på tur i det fine været. Jeg satt inne og så Den siste Samurai.

Positiv og klar for en skikkelig trøkk.
Positiv og klar for en skikkelig trøkk.

20-min intervaller kjører jeg veldig sjelden, og jeg startet nok litt hardt. Men alt i alt ble det en veldig bra økt, både for beina og hodet. Snittpulsen i de tre intervallene var henholdsvis 163/160/162. Etter denne økta var det bare å vaske av svetten og vri opp alt tøyet. Rett ut i kulda for 10 min hard løping etterfulgt av 20 min rolig jogg på grusveiene. Påfyll av mat før jeg hoppet til køys og fikk nesten halvannen time hvile. På ettermiddagen ble det 20 min tøying i sola mens gutta hogget ved 🙂 

Søndag: Visste jeg sto foran en knallhard økt, så frokosten smakte ikke noe særlig. Beina var vonde fra igår, og jeg grudde meg. En time løp med 2×400 og 2×2000 på 90% som fokus. Null grader og vondt å puste i den kalde fjellufta, men hadde nok med klær og frøs heldigvis ikke. 400-meterne var vonde, men kroppen kom i gang med dem. Og selv om låra verket intenst fra i går, var det bare å sette i gang med langintervallene.

Nydelig utsikt over Hugulivann.

Løpeøktene mine på hytta gjør jeg rundt et lite vann der hver runde er 1,3 km lett kupert på grus. Hadde 8.10 og 8.20 på de to dragene, men var nede på 4.03 og 4.02 på den siste km i hvert intervall. Glad for at jeg klarte å presse tiden ned såpass på den siste runden, det var hardt mentalt men skal absolutt trekkes frem fra banken når det smerter som verst i konkurranse. Jogget ut et par kilometer, skiftet og kom meg til fjells med Magnus og Kristian. Magnus og jeg gikk faktisk i to timer mens vi sang og koste oss, uten at det talte med i det ukentlige timeantallet.

Med snyltekopp og melkesjokolade i lomma kom vi oss langt på fjellet. Magnus gikk og gikk, det blir en skikkelig turkar av ham!
Med snyltekopp og melkesjokolade i lomma kom vi oss langt på fjellet. Magnus gikk og gikk, det blir en skikkelig turkar av ham!

Vel hjemme fra hytta gjaldt det å motivere meg selv for to timer på rulla. Siste rest av energi og styrke skulle ut av låra. Først ti korte sprinter, så intervaller med styrketråkk. Var så sliten og kvalm at jeg måtte be Kristian om en bøtte i tilfelle oppkast, men jeg «slapp unna» med uvel-følelsen. Som heldigvis raskt ble skiftet ut med godfølelsen. Jeg klarte det! Nå skal jeg ligge til lading en uke 🙂

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s