Spent før VM i London

Det er dagen før dagen og det kribler i magen. I går var jeg tilskuer da agegrouperne kjørte sprint og det var nærmest som en skrekkfilm å regne (bortsett fra at Gustav Iden vant yngste klasse og ble verdensmester da!). Utslitt gikk jeg derfra etter å ha sett både den ene og den andre deise i bakken på de såpeglatte veiene. Over 70 ulykker ble registrert, men mange som gikk i bakken klarte heldigvis å fortsette konkurransen.

Og det er ikke bare agegrouperne som ramler. I dag var det verdenslederen Gwen Jorgensen som var uheldig og måtte bryte løpet etter å ha vært i asfalten på sykkel. Det førte til at hun endte opp utenfor pallen i VM totalt, mens Non Stanford kunne løpe til mål med seieren i VM-serien trygt i lomma.

Her løper Non Stanford forbi i rasende fart. Hele syv jenter var under 34 minutter på mila i dag, nivået er høyt på triatlon!
Bare i denne svingen var det 10-12 fall i går. Og løypa har mange slike svinger.. Det gjelder å ta det pent og rolig, jeg er glad for å ha landeveisykkelen med!

Flere nestenulykker med front mot front fikk jeg også være vitne til, da mange ikke klarte å holde seg innenfor markeringene og kom over i feil kjørefelt. Det er akkurat som at forurensingen i luften blir liggende som en film på bakken, og det er ikke bare på to hjul det er skummelt. På dagens skiftetrening i parken var det glatt også med sko på beina. Foreløpig viser værmeldingen at det skal være tørt på morgenen, så jeg krysser fingrene. At temperaturen skal være 7 grader bekymrer meg mer, for hva skal man da kle på seg? Ikke har jeg gjennomsiktig vest/jakke (som er det eneste som er lov å ha på seg over drakten), men jeg har en Outwet tskjorte som jeg nok blir å ha under trisuiten. Pluss armvarmere som jeg tar på i skiftesonen. Ved målgang i ti-tiden skal temperaturen ha kommet seg opp i 10-12 grader og regn …

Med nok klær går det helt fint å sykle, men med trisuit på?

Kristian og jeg var ute og syklet 0630 i dag, og det var tynn boblejakke og vest over tynn genser og t-skjorte som gjaldt. Veldig glad for at Trimtex har stilt opp med varmt yttertøy til meg! Buff på hodet og lange bein måtte også til for å holde varmen. Likevel prøver jeg å se på det som en fordel at det er kaldt. Stakkars australienere og kiwier, de fryser sikkert mye mer enn meg 🙂 Det gjelder bare å være forberedt, så jeg har lagt frem sokker og crocs som jeg skal ha på i slusen før start der vi står i 25 minutter før vi hopper i vannet. Er jeg heldig kan jeg ha boblejakken over våtdrakten også, og en buff på hodet. Planen er at Kristian skal ta dette når jeg starter, vi får se om det funker i praksis. Han starter nemlig 2.5 time etter meg.

Sånn så Kristian ut etter endt sykkeltur i morges. Syklene spylte vi i dusjen, de så ut som de var dyppet i dritt.

Massasje har vi også spandert på oss dagen før dagen. På Expoen er det tre telt med massører som bare venter på å kna slitne bein. For 20 pund per halvtime var det overkommelige priser også.

Litt lett massasje før konkurransen gjør godt for såre bein. Mine er fortsatt litt ømme etter aquatlon, men jeg satser på at de er helt fine til i morgen.

Resten før dagen kommer blant annt til å bestå av innsjekking av sykler i skiftesonen. En skiftesone som for øvrig er av det lengre slaget, siden 2500 utøvere skal få plass til utstyret sitt. Vi må forvente å bruke rundt tre minutter i både T1 og T2, siden det er ca 500 meter å løpe i hver av dem. Personlig rekord på distansen kan altså bli litt vanskeligere enn planlagt, men jeg skal absolutt gjøre mitt beste. Det er uansett splittene som gjelder for min del, og planen er absolutt å svømme på rundt 20 minutter, sykle på 1.10 og løpe på rundt 42 minutter. Så får skiftesonene bli som de blir.

Morten Hansen, Gustav Iden og Casper Stornes var alle i aksjon i går. Gustav ble like godt verdensmester i yngste klasse. Gratulerer!!

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.