Trening uke 35

Det har ikke vært så mange timene med trening denne uka. 12 totalt. Jeg hadde et ublidt møte med asfalten da jeg syklet til jobb på mandag, og måtte kutte noen økter og endre litt på opplegget. Kjedelig å bli påkjørt av en annen syklist, men at jeg syklet uten hansker var min feil. Med hansker hadde det nok gått bedre, men kjøttsår og blod er mye bedre enn brudd!

Hans er heldigvis fleksibel og lett å få tak i, så vi fikk gjort endringene kjapt. Svømming og sykling gjorde vondt, brystmuskelen ville ikke lystre. Så det ble litt mindre av det og litt mer løping. Men siden jeg ikke tåler å løpe så innmari mye, ei heller er det så lurt nå et par uker før London, ble timeantallet litt lavere enn «vanlig». Kvaliteten var derimot veldig god, så jeg er absolutt ikke bekymret. Det er lenge siden jeg har sovet så godt og løpt så fort (og mye) som denne uka 🙂

Mandag: Syklet til jobb, ble påkjørt av en annen syklist. AU! Var heldigvis planlagt som en treningsfri dag.

Det ser jo egentlig ikke så ille ut her, men huden var bort på store deler av håndbaken. Nå en uke etter er sårene endelig i ferd med å lukke seg.

Tirsdag: Svømte på morgenen med hånden godt teipet. Hovedserie 4×400+4×200+4×100. Jevnt og rolig hele veien, puls mellom 130-150. Var ikke så lett å svømme med en dårlig fungerende høyre arm, men kom meg inn i det etter hvert og fikk jobbet med rulla og teknikk. Dro meg frem med latsen istedenfor. Det svei utrolig første timen etter svømmetreningen, men gikk over etter hvert. Fikk smurt med salve og plastret godt sammen.

Løp en økt på ettermiddagen, den ble kjempebra! 3×8 min med 4min sone 2, 2 min sone 3 og 2 min max. Høy fart og lette steg hele veien, oppe i 189 i makspuls.

Onsdag: Morgentrening på Domus igjen. 4200 meter på 75 minutter, hovedserie 10×100 on 1.30 10×50 im on 60 og 2×600 arm. Jevnt tempo, ca i2 fart (altså rundt 140-50 i puls). Svømte 600-meterne på 1.20 fart uten å bruke krefter. Armen og hånden verket, men brystmuskulaturen var mye bedre og jeg kunne dra mer normalt med armen enn i går. Vel hjemme fra jobb ble det halvannen time sykling i Sørkedalen med 4×4 min sone 4 i midten. Ganske vondt å sykle med armen/albuen, enten jeg satt oppe eller lå i tempobøyla.

Torsdag: Skulle egentlig hatt en intensiv svømmeøkt, men etter lite søvn byttet jeg den raskt ut med å løpe rolig til jobb (sone 1 hele veien).

Temperaturen på ettermiddagen er jo fort ti grader høyere enn på morgenen. Torsdag gjorde jeg kort prosess på et par gamle tights og vips, shorts!

Løp også hjem igjen, da i litt høyere fart men fortsatt i sone 1-2. Lett i kroppen, lett å løpe begge veier. Etter jobb dro vi til hytta på Synnfjell. Tre dager med hvile, trening og familie.

Fredag: Selv om vi kom opp på hytta sent fikk jeg sovet godt. Klar for en tøff løpeøkt på morgenen. 4×3 min progressivt til sprint med kort pause mellom. Tenkte at løpingen fra i går ville sitte i, er jo ikke hver dag jeg løper 15 km eller to økter, men det gikk overraskende greit. Fikk pulsen opp mot 185 på slutten av hvert drag.

Gjør meg ingenting å springe hardt på morgenen når belønningen er denne utsikten underveis.
Magnus elsker å klatre, og får her hjelp av Kristian til å komme seg opp det siste platået før vidda.
Endelig oppe!

Etter et par timer i skogen med Magnus på blåbærtur ble det halvannen time på terrengsykkelen på kuperte grusveier. Det var slitsomt, for beina hadde ikke mer å gi. Syklet 27 km på halvannen time, men det var veldig kupert.

Lørdag: Enda en god natt med søvn. Pluss i boka! Ble en lang frokost og lesetid inne, siden det pøsregnet og var kaldt ute.

Når det er kaldt og vått ute, er det greit med Hatt over Hatt inne.

Sola tittet frem rundt 12 og da var det bare å komme seg ut på dagens løpetur. Hovedsakelig en rolig økt i i1-2 med 5x100m sprint i motbakke på slutten. Det var knallhardt å løpe de første ti minuttene, men så gikk det lettere og lettere. På intervallene på slutten fløy jeg opp bakken, kjempefølelse! Resten av dagen gikk med til å lese Harry Hole og lage smuldrekake 🙂

Collage av smuldrekakebaking.

Søndag: Tredje natten med nok søvn. Nok en lang frokost og mer Hole-lesning før jeg gjorde meg klar for å sykle deler av veien hjemover. Programmet sa to timer sykkel med 3×8 min i sone 4 underveis. Pushet pulsen opp i litt over 160 på hver intervall, godt fornøyd med det. Ble 54 km totalt på terrengsykkelen, artig å sykle på den.

Kari sykler hjem fra hyttetur på Synnfjell.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Trening uke 35

1. Heisann, ser du er opptatt av nok søvn og nevner det stort sett hver dag. Er det fordi mengdetreningen gir deg dårlig søvn/ikke klarer å slappe av ordentlig?

1. Hei Petter. Søvn har vært et problem hele sommeren, men nå har jeg sovet bedre den siste uken. Det er flere ulike årsaker til hvorfor jeg ikke sover, men mengdetrening er nok ikke en av dem. Som du ser av mine uker er det ikke store mengder jeg ligger på i trening, maks 1-2 timer per dag.