Treningen de siste ukene (26-33)

Planen var jo å skrive et innlegg i uken om treningen jeg gjør. Men de siste åtte ukene har det egentlig ikke vært noe trening, derfor har det heller ikke blitt noen innlegg. Dessuten har jeg vært så sliten innimellom konkurransene, som jeg har presset kroppen gjennom uten den nevnte treningen, at jeg har blitt helt tom og lei av alt sammen. Lysten og gleden ved å konkurrere har vært borte, selv om viljen til å trene fortsatt har vært stor.

Helt uten trening har jeg jo ikke vært. Jeg har kjørt mange konkurranser. Ringshaugdysten, Østfold Triathlon, Ironman 70.3 Haugesund, Tuddal Triathlon, Oslo Triathlon og Tønsberg By Triathlon er alle gjennomført i løpet av disse åtte ukene som har gått. Og som treneren min Hans sier; det er mye god trening i skikkelige konkurranser.

Her fra en vaffeltur til Kikut. Lystbetont trening har vært i fokus de siste ukene.
Her fra en vaffeltur til Kikut. Lystbetont trening har vært i fokus de siste ukene.

I snitt har jeg hatt rundt ti timer trening hver av disse ukene, inkludert konkurransedager. Rundt halvparten av hva jeg har ligget på frem til midten av juni. Heldigvis har jeg hatt en god dialog med Hans hele veien og fått tilpasset opplegget mitt etter dagsformen. Det er helt nødvendig når ting butter i mot.

Jeg har svømt mye open water i sommer. Var en uke på hytta uten tilgang på basseng. Er endelig venner med det våte element - også uten klor!
Jeg har svømt mye open water i sommer. Var en uke på hytta uten tilgang på basseng. Er endelig venner med det våte element – også uten klor!

Jeg har ikke løpt mye, siden dette krever mye energi og restitusjon. Jeg har svømt mindre enn før, men fortsatt hatt 3-4 økter i uken for å opprettholde vannfølelse. Svømmetidene mine i årets konkurranser viser da også at dette er godt vedlikeholdt, jeg har faktisk perset både på 1500 og 750 meter i open water i år. Siden det er syklingen som har skapt mest problemer for meg har jeg gjort veldig lite av dette i sommer. Tempostilling er ikke det beste når nakken er så vond at jeg griner av smerte underveis. Jeg har syklet mer på Fujien min enn planlagt (landeveisykkel), siden dette er mindre belastende på nakken, men etter hvert ble også denne statiske stillingen vond og jeg kuttet ut sykling helt de to siste ukene.

God mat og godt drikke har det blitt mye av i sommer. Vin nesten hver dag faktisk, er heldigvis tilbake i en litt mer normal rytme nå :-)
God mat og godt drikke har det blitt mye av i sommer. Vin nesten hver dag faktisk, er heldigvis tilbake i en litt mer normal rytme nå 🙂

Det hjalp, for endelig har nakkesmertene forsvunnet. I det minste er de lette å løse opp i hos kiropraktoren, som jeg nå besøker ukentlig istedenfor daglig. Skuldrene er fortsatt problematiske, men ny sittestilling på Argon-sykkelen min har hjulpet mye. Hyppige besøk hos fysioterapeut Kristoffer Torgersen hos Stabækklinikken likeså. På søndag hadde jeg en 75 minutters tur i aeroposisjon – helt uten å få vondt 🙂 Så får jeg heller grine på benken hos massøren min Sara, der hun hamrer løs på infraspinatus og teres minor. Au! Terrornåler setter hun også!

Nå er de neste fire ukene frem mot VM planlagt, etter en lang Skype-samtale med Hans på mandag. Jeg gleder meg. Sover endelig mer normalt om natten og har energi både til jobb, trening og familie. Krysser fingrene for at det skal fortsette slik 🙂

Slik jeg liker meg selv best. Fornøyd, blid og med salte render av svette i ansiktet.
Slik jeg liker meg selv best. Fornøyd, blid og med salte render av svette i ansiktet.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

2 kommentarer om “Treningen de siste ukene (26-33)

  1. Hei! Jeg har fulgt bloggen din og synes den er veldig motiverende å lese… selv er jeg bare hobbymosjonist. Det har vært leit å lese om all motgangen din denne sommeren, men jeg husker at jeg tidlig tenkte at ømme muskler og lite nattesøvn kunne være resultat av overtrening/for lite restitusjon? Du har jo skrevet varmt om»de gyldne halvtimene» med trening. Men kan det være slik at kanskje disse gyldne øyeblikkene bør brukes til restitusjon når man trener så mye som du gjør? Lykke til videre. Jeg heier på deg:-)

    1. Hei! Takk for melding 🙂 Overtrening var noe av det første vi også tenkte på, men jeg har ikke hatt noen andre typiske tegn enn nettopp søvnproblemer. Og hver gang jeg har sovet 4-5 timer har jeg klart å perse på trening, jeg har også prestert bra i konkurranser og satt ny pers på både sprint og halvdistanse i sommer, samt på 1500 meter og 750 meter svøm. Har også vært innom Frank Evertsen (lege) og tatt en «overtreningstest» og den slo ikke ut. Ny pers på Bogstad Tri i dag viser jo også at kroppen er i form, den må bare ha «normalt» med søvn for å komme ovenpå. Satser på at det skal gå bra fremover!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s