Restitusjon etter Ironman 70.3

Hvor lenge hviler du etter en halv ironman? Det har flere spurt meg om de siste dagene. Og svaret for min del er at jeg hviler i fire dager. Gjerne fler. Aktiv hvile, vel å merke. Det er da det kommer godt med å være svømmer, for beina er så slitne at sykkel og løp er vanskelig. Svømming derimot? Balsam for kropp og sjel.

Jeg fulgte samme oppskriften etter Half Challenge Barcelona også, fire dager hvile og så gradvis litt mer trening de neste tre. Totalt en uke restitusjon. Men dette kommer selvfølgelig også an på hvordan sesongen er lagt opp og hvilke konkurranser som venter. For min del er det nå 18 dager til neste konkurranseperiode starter. Da blir det fire konkurranser på fem uker, og kroppen trenger GOD hvile for å orke det.

Uken etter konkurranse prøver jeg også å spise oftere enn vanlig. Jeg er sulten hele tiden, men matlysten er ikke på topp. Magen vil rett og slett ikke ha så mye mat av gangen. Derfor blir det til at jeg heller spiser ofte. Putter innpå med peanøttsmør, oster og oljer for å smøre systemet litt. Fyller på med nøtter, bær, frukt og YT-barer. To frokoster, to lunsjer og to middager er ikke så uvanlig i det Lingsomske hjem.

Hvert sekund teller og hver seier feires. I går ble det reker og hvitvin i sola på balkongen. Beregn 500 gram reker per pers sto det, vi spiste 2 kilo :-)
Hvert sekund teller og hver seier feires. I går ble det reker og hvitvin i sola på balkongen. Beregn 500 gram reker per pers sto det, vi spiste 2 kilo 🙂

For å få best mulig restitusjon prøver jeg å holde kroppen i gang. Helst starter jeg rett etter konkurransen. Derfor ble det til at Mette og jeg gikk fra målområdet til skiftesonen etter konkurransen søndag. Stive hofter og vonde bein til tross. Det er godt å få blodsirkulasjonen i gang! Selv om arrangøren hadde satt opp busser.

Det ble en fin tur, skravla gikk og jammen kom vi ikke forbi en superduperstor godteributikk (Tito) hvor Mette gikk amok i smågodtet. Forskjellen på gull og bronse er visst størrelsen på godteposen etterpå!

Gullvinneren fra NM går bananas i smågodtet.
Gullvinneren fra NM går bananas i smågodtet.

Beskjeden fra Hans (treneren min) etter konkurransen var å ta det med ro en ukes tid. Planen lager jeg selv, og den består egentlig bare av svømming (og litt stretching/foamrolling).

Mandag svømte jeg 3000 meter kontinuerlig rolig. Det gjør jeg «alltid» etter konkurranse. Helst samme dag, hvis jeg får det til. Det tar meg 50 minutter og løsner godt opp. Jeg prøver å svømme variert, men denne gangen ble det mest krål siden kneet verket og nakken var stiv. På kvelden ble det 30 minutter på foamroller og god stretching på beina etterpå.

Tirsdag syklet jeg til og fra jobb og svømte 10×400 meter på Frognerbadet. Serien gikk som 2 krål og 1 medley gjennom hele. Brukte straks over timen og svømte litt fortere enn på mandagen. Å sykle til jobb var kjempeslitsomt (sykkelen veier 15 kilo og jeg hadde ikke sykkelsko). Men svømmingen gikk helt ok.

I går ble det ingen trening eller bevegelse. Kroppen var særdeles vond og jeg slet med å sitte. Det ble en tur innom både fysioterapeuten og kiropraktoren (som mente at jeg var helt syykt låst og betent). Ble beordret på paracet + ibux-kur. Da er det viktig å ikke trene hardt, så god timing var det jo i hvert fall 🙂

I dag syklet jeg tidlig hjemmefra og var på Frognerbadet 0655. Måtte rekke å svømme før jeg skulle få på EKG-apparat på Diakonhjemmet kl 9. Svømte 4100 meter, hovedserie 2x(400 fri i2 + 300 ABK + 200 im + 100 fri). Resten av dagen går med til å passe Magnus som har fått vannkopper 😦

Totalt altså fire dager nesten uten trening (siden svømming for meg krever ganske lite energi). I morgen satser jeg på å sykle/løpe litt igjen, men bare forsiktig. Tipper at Hans sender meg ny treningsplan for helgen og at både intensitet og varighet tar seg noe opp på lørdag/søndag.

Jeg er litt spent på hvordan det skal gå å trene med dette EKG-apparatet som skal sitte på i fem døgn. Satser på at det skal gå knirkefritt og at målingene viser at hjertet er som før, litt urytmisk – men helt ufarlig.

For tredje gang skal jeg måle hjerterytmen med et slikt apparat. Men det er første gang jeg skal ha det på i fem døgn (har bare brukt det i 24 timer per gang tidligere).
For tredje gang skal jeg måle hjerterytmen med et slikt apparat. Men det er første gang jeg skal ha det på i fem døgn (har bare brukt det i 24 timer per gang tidligere).
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s