Trening uke 23

Skjønte i går at jeg har klusset med uketallene på treningssammendragene mine. Plutselig var det uke 23 gitt! Og for en uke det ble. 22,5 time med god trening. Alle økter gjennomført som planlagt, og en særdeles sliten kropp ved ukeslutt. Satser på at hviledagene nå skal gi resultater, bare nakken blir bra og Jon Blund stikker innom når han skal.

Denne uka har jeg løpt fra trening til trening, vært innom jobb, og løpt videre til svømmeopplæring og familieaktiviteter. Full fart!
Denne uka har jeg løpt fra trening til trening, vært innom jobb, og løpt videre til svømmeopplæring og familieaktiviteter. Full fart!

Dette var første uken på lenge hvor jeg jobbet 50 % og holdt meg til det. Har funnet ut at når treningsmengden kommer over 18 timer per uke så blir jeg for sliten av å jobbe 3,5 dag i uka. Så nå har jeg fri hver tirsdag og torsdag, noe som passer meg ypperlig. Det frigjør tid til restitusjon og kroppspleie, som fysioterapi og massasje. Plass til svømmeopplæring blir det også, og jeg trives godt med å se mine «elever» finne trygghet, balanse og fremgang i bassenget.

Mandag: Syklet til og fra jobb på denne «hviledagen» med kun en svømmeøkt på planen. Møtte opp på Frognerbadet til svømmetrening med OI etter jobb, og fikk med meg 30 min landoppvarming (core/stabilitet) før start. Programmet denne mandagen var tøft. Hovedserien bestod av 2x(3×200+6×100) med i3/i4-fart. Mandager er for meg rolige, og jeg visste godt at jeg ikke kunne legge meg på høy intensitet med den knallharde helgen jeg hadde lagt bak meg. Bestemte meg for i2, altså i komfortsonen uten at det er rolig. 200-meterne gikk unna på 2.35-2.40 (start on 3 min) og 100-m gikk på 1.17 med start on 2 (lang pause siden de andre hadde i4-trening, altså veldig hardt). Kroppen spilte ikke på lag, men Sara Nordenstam pustet meg i nakken med god brystsvømming og positivt humør, og dermed kom jeg gjennom økta til slutt. Lite slår sol, sommer og trening på Frognerbadet!

 

Tirsdag: Som i forrige uke besto denne dagen av to timer på sykkelsetet etterfulgt av en løpeøkt. Men i dag hadde jeg harde intervaller både på sykkel og løp. 4×6 min på sykkelen og 4x1000m på løp. Syklingen gikk veldig bra, jeg hadde fart i beina og styrke i kroppen til å kjøre fortere enn på lenge. Fant meg også til rette i høy fart i tempostilling, det var en seier 🙂 Løpeøkten etterpå var desto mer slitsom, til tross for et par timers pause mellom. Beina løp, men kroppen var tung og tidene gikk opp, opp, opp. Langt i fra en bra serie, og jeg kom frem til at mandagens svømmeøkt nok ble i hardeste laget. Ville så gjerne svømme open water på kvelden, men vannet var ISKALDT og det holdt lenge med 30 meter.

Skeptisk før start. Kari i våtdrakt.

Onsdag: Når kroppen ber om hvile, prøver jeg å gi den det. Derfor ble dagens svømmeøkt gjort om til 4000 meter nærmest kontinuerlig restitusjon. Det tok meg 70 min akkurat. Fant egentlig aldri roen i vannet, men jobbet så godt jeg kunne med avslappet teknikk og god flyt. Resten av dagen gjorde jeg ikke annet enn å jobbe og være mamma.

Torsdag: Startet dagen på Domus hvor jeg kjørte en triathlonspesifikk svømmeøkt. 4000 meter på 70 minutter før jeg sto på bassengkanten en time og pisket en ny elev 😉

IMG_3614

Derfra bar det hjem for å gjøre klart for dagens hovedøkt, nemlig tre timer på sykkelen med fokus på lange intervaller. Det ble nok en god dag på sykkelsetet og det er godt å kjenne at min nye sykkel og jeg stadig blir bedre kjent. Vel hjemme fra tur bar det rett ut på en halvtime løp. 10 min hardt og resten litt roligere. Elsker å løpe av sykkelen, her var det ingenting å klage på! Fikk inn en halvtime core/stretch mens Magnus var på svømmekurs 🙂

Fredag: Jobbet min halve dag og var glad for å hoppe uti Frognerbadet etterpå. Strålende solskinn og følge i banen av Charlotte Kunz, det måtte jo bli bra. Svømte 4500 meter på 75 minutter. Hovedserie 3x(400 fri + 200 im + 100 fri) alt i i2. Var ikke stort til fart i kroppen, men gjorde det jeg kunne med de kreftene jeg hadde. Passet på pulsen, holdt meg rundt 150 slag per minutt.

Det er alltid hyggelig og motiverende å få med seg noen på trening. Takk for økta Charlotte!
Det er alltid hyggelig og motiverende å få med seg noen på trening. Takk for økta Charlotte!

Vel hjemme skiftet jeg til løpetøy og var klar for en hard intervalløkt på Jar-myra. Nok en gang var det lite sprut i beina og jeg måtte virkelig jobbe for å holde den farten jeg skulle (som var roligere enn jeg pleier). Det var godt å legge beina høyt og hvile på kvelden (etter at vi hadde kjørt til Holmestrand).

Lørdag: Sov veldig lite etter at en vond nakke hadde plaget meg hele natten. Men sola skinte og mamma var barnevakt, så Kristian og jeg kom oss ut på langtur sykkel. Fire timer totalt, hvor siste halvtimen skulle gå i 70.3-fart.

Frokosten min før langtur besto av musli, nøtter og bær pluss to skiver med et tykt lag peanøttsmør med syltetøy på.
Frokosten min før langtur besto av musli, nøtter og bær pluss to skiver med et tykt lag peanøttsmør med syltetøy på.

Jeg syklet på tempoen og det ble en fight for å komme gjennom med vond nakke. Siden vi stoppet på Birk Sport i Tønsberg for å fikse setepinnen til Kristian, var vi sent ute til barnevakten, og da jeg skulle starte med min harde halvtime syklet Kristian hjemover. Jeg presset meg gjennom en halvtime i aeroposisjon (som gikk ganske bra) og skiftet raskt til løpetøy hos mamma. Trodde løpingen skulle bli veldig vond, men det var en befrielse å være i oppreist stilling endelig. Løp mine 9 rolige kilometer på 45 minutter, og rakk til og med innom Sport 1 i Holmestrand for å kjøpe nytt drikkebelte. Tøyde godt etterpå, og kjente at kreftene var på vei tilbake.

Fyller opp drikkeflaskene mine med sportsdrikk før langtur på løp søndag. Jeg svetter veldig mye (ca 1,2 liter per time), men med sportsdrikk på flaske gikk turen som en "lek".
Fyller opp drikkeflaskene mine med sportsdrikk før langtur på løp søndag. Jeg svetter veldig mye (ca 1,2 liter per time), men med sportsdrikk på flaske gikk turen som en «lek».

Søndag: Hans hadde samme plan som forrige helg for meg. Progressiv langtur løp, denne gang 100 minutter pluss nedjogg. Men først en time rolig sykling uten intensitet. Tunge bein rullet av gårde etter en natt med enda mindre søvn enn den forrige. Heldigvis var det fortsatt nydelig vær, sol og varme, og Vestfolds flotte natur å kikke på. Humøret steg mens jeg syklet forbi gårder, jorder og bønder som jobbet med å slå gress. Grudde meg til løpingen, men gledet meg også. Liker alltid økter som utfordrer meg mentalt og fysisk. Fikk i meg en YT energibar og fylte drikkebeltet med sportsdrikk før jeg la i vei på min langtur løp. Runden ble hjemmefra til Kleivbrottet langs Rambergveien/Tunnelveien, deretter Hvittingfossveien oppover igjen til E18, over Island og Bringakerveien, før jeg tok bakveien til Botne Kirke og Hvittingfossveien hjem til Shell og inn mot mamma (for de som er kjent i Holmestrand). Progressiv tur hvor jeg siste 30 minuttene holdt 4.30-fart. Totalt 21,1 km på 1.45, og en veldig god løpsopplevelse underveis. Fikk inn 20 min effektiv core på plenen hos lillesøster til slutt 🙂

Sol og fint vær betyr magetrening utendørs (og fire myggstikk på 20 min!).
Sol og fint vær betyr magetrening utendørs (og fire myggstikk på 20 min!).
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

4 kommentarer om “Trening uke 23

  1. Imponerende, fascinerende, spennende, motiverende, og litt skremmende, å se hvor mye du trener, og tempoet du holder for en noobie som meg! Jeg følger med, og lar meg inspirere 🙂

    1. Takk HW! Alle må jo følge en plan som passer til sine mål, og denne passer altså min 🙂 Hektisk, ja. Slitsom, ja. Moro? JA!!! Men litt kjipt å ikke sove da. Stå på selv!

Legg igjen en kommentar til taske Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s