Triathlonspesifikk svømmeøkt

Jeg er en ok triathlonsvømmer. Ganske rask faktisk. Første dame opp av vannet i nesten alle konkurransene i fjor (hvis du tar bort proffene) og ofte opp sammen med de beste gutta. Likevel synes jeg at jeg taper unødvendig mye i starten. Derfor må jeg trene på den biten. Kaoset som oppstår når alle starter samtidig, og spesielt her hjemme i Norge når menn og damer starter i samme felt. Det er alltid noen mannfolk som tror de er skikkelig gode til å svømme, som legger seg i første rekke og nekter å la en dame stille foran dem i feltet. Som regel holder de ut i 100-200 meter før jeg siger forbi eller over dem (ja, nå tør jeg faktisk å svømme over folk).

Problemet mitt er altså at jeg er for feig i starten. Jeg tør ikke legge ut i den åpningsfarten som de beste gutta har. De som ser konkurransen fra land sier gjerne til meg etterpå at det jeg taper, det forsvinner i starten. De første 3-400 meterne mister jeg mange meter, rett og slett fordi jeg ikke tar i nok fra start. Jeg satser heller på å holde samme fart hele veien.

Men, på open water økta med Rasmus Henning tidligere i år, fikk jeg noen tips. Og nå øver jeg altså på å gå hardt ut, reduserer farten noe og så holde farten inn. Ganske annerledes enn jeg er vant til å jobbe. Jeg liker jo godt å svømme progressive serier, men nå skal jeg altså nesten makse ut for så å jobbe hele veien inn.

Dagens økt bestod av en hovedserie på 3×400 + 6×150. 400-meterne svømte jeg som 200 hardt (2.28-fart) og deretter 200 kontrollert (2.42 fart). Totalt 5.10-5.15 fart. En ok 400-meter tid, men tøft fordi starten er så hard. Det var veldig fristende å legge seg ned i gli-fart siste 200, men hele vitsen er jo å bare slippe opp litt og holde en arbeidsfart inn. Neste gang håper jeg å klare samme utgangsfart, men raskere gjennomføringsfart. Helst 2.25 første 200 og 2.35 siste 200. Det er målet 🙂

150-meterne gikk på samme måten, åpningsfart på 35 og deretter en 100-meter på 1.20. Startet for øvrig på 2.20, ikke 3.20! Målet her blir å svømme ut på 35 og hjem på 1.15. Da snakker vi 🙂

Fint program for dere som vil trene på å holde en rask åpningsfart for deretter å holde en høy arbeidsfart inn til mål. Totalt en hovedserie på 2100 meter, perfekt distanse for dere som trener til olympisk og halv ironman-distanser.
Fint program for dere som vil trene på å holde en rask åpningsfart for deretter å holde en høy arbeidsfart inn til mål. Totalt en hovedserie på 2100 meter, perfekt distanse for dere som trener til olympisk og halv ironman-distanser.
Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

En kommentar om “Triathlonspesifikk svømmeøkt

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s