Trening uke 21

Det er godt å være i gang med ordentlig trening igjen! De siste fire dagene har jeg fått inn 14,5 time med bra trening,. Kroppen er bra restituert etter halvdistansen i Barcelona. Det gjør ikke vondt noen plasser lenger, nå er jeg bare øm i korsryggen etter lørdagens 3×20 min styrketråkk i Lierbakkene. Totalt ble det 20,5 time trening denne uka, det meste jeg har gjort på norsk jord det siste halvåret.

Veldig kjekt at YT bidrar med viktige mellommåltider og restitusjonsdrikker når timeantallet bikker 20 timer på ei uke!
Veldig kjekt at YT bidrar med viktige mellommåltider og restitusjonsdrikker når timeantallet bikker 20 timer på ei uke!

Først og fremst har denne uka hatt en kraftig økning på antall sykkeltimer. Tre turer på to timer eller mer og en kort økt på bare en time. Totalt 10 timer med sykling, opp fra normalt fem-seks timer. Løpingen er også tilbake på topp med fem økter, 52 kilometer og 4,5 time totalt. Det eneste jeg ikke har gjort mye av denne uken er svømming. Til gjengjeld var de tre øktene skikkelig gode, hvor jeg gjorde det beste ut av den tiden jeg hadde til rådighet. Egentlig skulle jeg svømt med klubben på Frognerbadet tre kvelder, men måtte ty til Domus tre morgener. Fikk ikke barnevakt på kveldstid. Satser på 4-5 gode svømmeøkter denne uka og kanskje jeg får testet havet, det så i hvert fall fristende ut etter dagens langtur på Fornebulandet.

Dette var så nærme jeg kom open water svømming denne uka.
Dette var så nærme jeg kom open water svømming denne uka.

Mandag: Fikk inn en bra økt på Domus før jobb. Hovedserie 3×200 + 4×100 + 8×50 i jevnt tempo i2 + 6×150 medley for å jobbe ut melkesyra fra i går. Veldig lett følelse i kroppen, men blytunge bein etter Vestfold Rundt. Svømte overraskende fort og holdt 2.35 fart på 200, 1.15 på 100 og 36 på 50. For hele svømmeprogrammet, sjekk dette innlegget fra tidligere i uka.

Tirsdag: Uvant å starte dagen med sykling. Hans la inn en totimers økt, og den måtte jeg ta før jobb for å rekke alt. Problemet var bare at det pøsregnet. Fristet mer å sykle innendørs, men kom meg ut og satset på oppholdsvær. Men – det regnet sånn på slutten at økta ble avsluttet litt før tiden til fordel for en varm dusj og tørre klær. Jeg var kald! Etter jobb ble det litt lenger løpetur enn planlagt, 15 min ekstra med rolig løp. Totalt 1 time og 11 km, inkludert løpedrills og 8x200m sprint med 200 m jogg mellom.

Onsdag: Hjemme alene med Magnus, så det ble bare svømming på morgenen. Sto ikke mer på planen heller, så det var bra timing :-)Kjempebra svømmeøkt med hovedserie på 800+2×400+4×200+4×100, alt i i2 fart. Jeg holdt 1.20 pace hele veien, med starttider på 11.40/5.50/3.00/1.30. Herlig å gå på jobb etter 4600 svømte meter på 72 minutter.

Torsdag: Ble en litt trøblete sykkeltur med tempoen med mange stopp den første timen for å regulere styret og andre småting. Ble en tyngre økt på beina enn tenkt siden jeg ikke fikk brukt lilleskiva foran. Jeg må virkelig lære meg mer om sykkelmekking!

Siden jeg kan fryktelig lite om sykler og mekking, er det gutta som gjør mesteparten. Prøver å følge med selv, men synes det er vanskelig.
Siden jeg kan fryktelig lite om sykler og mekking, er det gutta som gjør mesteparten. Prøver å følge med selv, men synes det er vanskelig.

Fikk til slutt gjennomført 3 timer med 3×10 min høy sone 3 innlagt. Direkte etter sykkelturen var det ut på 5 km rolig løpetur. Kjempegod følelse i beina på løp, her gikk det lett og raskere enn forventet. Rakk akkurat hjem i tide for å hente Magnus i barnehagen. Mens han var på svømmekurs fikk jeg svømt 1400 meter kontinuerlig som restitusjon. Burde ha tøyd, men fant ikke lyst eller ork til det.

Magnus elsker vannet og jeg digger å se smilet og energien han utstråler der han dykker, svømmer, ruller og leker.
Magnus elsker vannet og jeg digger å se smilet og energien han utstråler der han dykker, svømmer, ruller og leker.

Fredag: Svømte på Domus før jobb. Bra tempo og fokus på hovedserien som var 2x(400fri+300im+200fri+100ry). Holdt 5.20-5.15 på 400 og 2.35-30 på 200. Svømte medley og rygg mellom som avlastning, selv om farten var ok der også. Vel hjemme fra jobb var det rett ut på en times løpetur med 30 min progressivt på slutten. Kjente godt 200-meterne fra forrige dagen, stive lår oh yes!

Jeg har testet flere par kompresjonssokker denne uka. Det passet godt med antall løpte kilometer og tunge bein!
Jeg har testet flere par kompresjonssokker denne uka. Det passet godt med antall løpte kilometer og tunge bein!

Lørdag: Hadde fortsatt noen tekniske problemer med sykkelen, men fikk supergod hjelp av Birk Sport på Rud. Syklet derfra til Lierbakkene for dagens økt; 3×20 min styrketråkk opp, øve på utforkjøringer ned. Klarte å kutte tiden nedover med 25 sekunder totalt fra første til tredje utforkjøring. MYE å hente fortsatt, men et sted må jeg jo starte. Løp rett ut på en 5 km «rolig» tur etterpå. Tok min faste runde hjemmefra til Jarmyra og tilbake. 20 min core på terrassen i sola og 25 min stretching. Middag smakte godt idag!

Laks, pasta, spinat, mais og salat med halloumiost. Og Grans Fri til. Perfekt middag i sola :-)
Laks, pasta, spinat, mais og salat med halloumiost. Og Grans Fri til. Perfekt middag i sola 🙂

Søndag: Trodde jeg bare skulle løpe i dag, hadde helt oversett at det sto en time rolig sykling også. Fikk det med meg i tide og syklet hjemmefra til Sognsvann og ut på grusveiene der for å få en time rolig oppvarming før ukas langtur. Stiv i beina og øm i korsryggen etter i går, men ellers fin form.

Møtte Kristian og Magnus på parkeringsplassen for  å skifte tøy, planen var at de skulle sykle til Ullevålseter mens jeg løp. Været ville det annerledes. Himmelen åpnet seg akkurat da jeg var ferdig skiftet og etter noen minutter venting fant vi ut at vi skulle svømme på Hundsund i stedet.

Mens regnet bøtter ned utenfor, synger vi Egner-viser og vurderer om vi skal vente eller dra til Hundsund. Valgte det siste!
Mens regnet bøtter ned utenfor, synger vi Egner-viser og vurderer om vi skal vente eller dra til Hundsund. Valgte det siste!

Da vi kom dit skinte sola igjen. Gutta svømte derfor mens jeg løp min langtur. Planen var 40 min rolig, 30 min sone 2, og 20 min sone 3. Pluss 10 min nedjogg. Totalt 20 km, hvor jeg var fryktelig sliten siste seks minuttene av sone 3-draget. Kjempet meg likevel gjennom og reduserte kilometertidene hver km gjennom hele turen (unntatt nedjogg såklart). Burde absolutt hoppet i vannet etterpå, men nøt noen rolige minutter med gutta i stedet.

IMG_3570 IMG_3578

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

3 kommentarer om “Trening uke 21

  1. Er du sponset av YT? Det må vel være temmelig luksus isåfall.. Blir dyrt med 2 sånne om dagen, i tillegg til sportsdrikk.

    1. Hei! Ja, jeg har vært så heldig å få en begrenset mengde YT-produkter dette året. Bruker det på de lengste dagene når jeg trenger god ernæring raskt under og mellom økter med kort hvile. Ellers bruker jeg sportsdrikk fra Enervit eller Squeezy som jeg har fra før og det går mye peanøttsmør, bær og nøtter!

Legg igjen en kommentar til Christian M. Andersen Avbryt svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s