Trening uke 18 og 19

De to siste ukene før Half Challenge Barcelona var rene toppingsuker. Mye hvile har stått på planen. Det var det også behov for, for avslutningen på uke 17 var tøff. Jeg hadde fire dager med kraftig gangsperre og kunne ikke bevege meg normalt før fredag 10. mai. Da var beina til gjengjeld ganske lette, en følelse som bare økte frem mot søndagens konkurranse. Det var godt å kjenne at kroppen responderte som den skulle på nedtrappingen, det er nemlig lenge siden jeg har hatt en skikkelig topping av formen. Alltid spennende å se om det funker!

Jeg har vært veldig flink og fulgt planen Hans satte opp så godt som til punkt og prikke. Hvile og rolig trening for det meste, med noen korte intensive biter sånn annenhver eller tredjehver dag. Sprinter for å holde farten oppe, uten at det suger for mye krefter og krever dertil med restitusjon.

Det eneste som ikke har fungert er søvnen. Jeg sover rett og slett altfor lite. Restitusjonen blir ikke optimal med rundt seks timer i snitt hvert døgn (svært sjelden seks timer i ett). Verken når jeg trener mye, eller når jeg trener lite, er dette nok. Heller ikke de siste dagene i Calella ble det bedre, da det var mye bråk på kveldstid i gangene på hotellet. Men forsøkte å legge til rette for hvile ved å legge inn formiddagslurer på dagtid, med varierende hell.

Totalt ble det ti timer trening i uke 18 og 16 timer (inkludert Half Challenge Barcelona) i uke 19.

UKE 18
Mandag: Veldig støle bein. Vondt å bevege meg. Syklet til og fra jobb, men ellers helt fri.
Tirsdag: Fortsatt veldig vonde bein. Skikkelig gangsperre. Syklet til Elixia Bjørvika før jobb og gjorde en lett styrke/core økt der før jobb. Syklet hjem og kom meg til Hundsund for en 45 min svømmeøkt mer eller mindre i ett for å løse opp en sliten kropp.
Onsdag: Svømte en time før jobb. Ble 3700 meter hvor jeg holdt intensiteten godt nede på i2 eller lavere. Syklet en time på rulla på kvelden, inkludert 4×2 min med høy frekvens og god pause mellom.
Torsdag: Helligdag og hviledag. Hans hadde skrevet HVILE med rød skrift i planen min. Ingen trening whatsoever. Mye kos med Magnus i stedet!
Fredag: BURSDAG! 33 år ble feiret med en bra svømmeøkt før jobb. Totalt 3600 meter (1 time akkurat) og hovedserie på 4x(200 fri i2+150im i1+100fri i3+2x25fly i1). Lett i vannet nå, farten sitter og formen er stigende. Ikke så støl i beina, kjentes veldig mye lettere ut.
Lørdag: Alt som sto på planen i dag var en time løp med 12×200 sprint som hovedsett (pause 200 m jogg). Hard nok økt det etter nesten en hel uke uten løping. Det var tungt å starte opp maskinen, men det gikk greit etter 4-5 stykker. Veldig lett å løpe på lavere tempo, men sprintene var tunge. Tøyde 10 min etterpå, men siden jeg hadde Magnus på miniSATS var det begrenset med tid til core og stretch etterpå. Burde absolutt gjort mer!
Søndag: Jeg hadde barnevakt fra 11-14 og måtte derfor sykle mine intervaller i 10 grader og regnvær. Synes det har blitt nok rullesykling og når Brita først passer Magnus gjelder det å komme seg ut på tur. Blir jo ikke flinkere til å svinge av å sitte inne! Fikk til en bra økt med 6×4 min sone 3/4 og 10 min pause mellom. Overgangsøkt løp ble gjort på SATS Solli. 22 min (mer rakk jeg ikke). Kjentes lett og fint ut. Løp barbeint i mine nye Zoot Ultra Race 4.0, gode sko og god følelse i beina. Lettere og lettere for hver dag nå.

UKE 19
Mandag: Hviledag. Syklet til Domus. Svømte 2000 kontinuerlig, gjorde 25 min effektiv core og 20 min stretching før jeg syklet til jobb (og hjem derfra etterpå).
Tirsdag: Syklet til Domus og svømte 45 min. Hovedserie 3x(200 jevn halv IM pace + 4×50 variert sprint) for å trene på farten jeg skal holde på søndag. Syklet også hjem fra jobb.
Onsdag: Siden det pøsregnet på morgenen, løp jeg inne på SATS før jobb. Noen sprinter for å vekke beina. Pøsregnet fortsatte på kvelden, så jeg syklet på rulla inne da Magnus hadde sovnet. 90 min med 5×3 min hardt i midten. Beina kjennes endelig bra ut på sykling.
Torsdag: Reisedag til Calella. Satte sammen sykkelen da jeg kom frem og fikk tatt en drøy times tur med 10 innlagte sprinter på flatene. Godt å bevege seg etter en lang dag på reisefot.
Fredag: En halvtime open water svømmetur og en halvtimes massasje, men ellers helt rolig dag hvor jeg gjorde minst mulig. Det viste seg imidlertid at nasjonaldagen ble innholdsrik nok likevel.
Lørdag: Ble en liten sykkeltur i løypa med Mette og en overgangsøkt løp (25 min) med noen spurter før jeg konsentrerte meg om å fikse sykkel og gjøre alt klart for konkurransen. Fikk tatt en massasje på leggene som fortsatt var vonde etter flyturen. Kristian kom ned klokken 15 og etter innsjekk av sykkel ble det en rundtur i løypa med leiebil.
Søndag: KONKURRANSEDAG! Varmet ok opp med 15 min jogging og noen stigningsløp før jeg var klar til start.

Fullfart Lingsom

Full fart på alle fronter.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s